ایران بنای غنی‌سازی بالاتر از ۶۰ درصد ندارد

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود، گفت: ایران قصد ندارد غنی‌سازی بالاتر از ۶۰ درصد خلوص انجام دهد.
به گزارش ایسنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک در پاسخ به این سؤال که اگر طرف‌های برجام در احیای برجام شکست بخورند و تحریم‌های امریکا علیه تهران لغو نشود، آیا ایران غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد انجام خواهد داد، تأکید کرد: خیر. هدف برنامه هسته‌ای ایران حمایت از نیاز‌های تولید صنعتی کشور و همچنین تأمین نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی به کالا‌های خاص است. اسلامی در ادامه اظهار داشت: تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ما مطابق با توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی است. ما در حال حاضر قادریم سوخت هسته‌ای را در داخل تولید کنیم. ما رایزنی‌هایی با روس اتم داشته ایم و به عنوان بخشی از همکاری‌های خود، بر مبنای طرح‌ها و قرارداد‌هایی که با این شرکت امضا خواهیم کرد، قادر خواهیم بود که استفاده از این سوخت در رآکتور هسته‌ای بوشهر را در آینده نزدیک آغاز کنیم.
وی در ادامه گفت: ما از روس اتم انتظار داریم که روند ساخت واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه هسته‌ای بوشهر را سرعت بخشد. ساخت این واحد‌ها تقریباً ٢٣ ماه از زمانبندی عقب مانده است. انتظار ما این است که روس اتم با برنامه‌ای توافق شده برای جبران تمام تأخیرها، سرعت اجرای پروژه را تسریع کند. اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره مسائل مالی میان تهران و مسکو در خصوص ساخت نیروگاه بوشهر تأکید کرد: خیر، دیگر مسئله‌ای وجود ندارد. ایران تمام بدهی خود به فدراسیون روسیه را پرداخت کرده است. رئیس سازمان انرژی اتمی درباره موضوعات ایمنی هسته‌ای نیز خاطر نشان کرد که زیرساخت‌های ضروری تأسیسات هسته‌ای ایران امن است و موارد آسیب پذیر در برابر حملات سایبری به طور مرتب رصد می‌شوند. تمام کشور‌ها توجه زیادی به تضمین ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای خود دارند. به لطف اقداماتی که انجام داده ایم تمامی سیستم‌های ما ایمن هستند و تمام آسیب پذیری آن‌ها تحت کنترل است. ما امیدواریم که این اقدامات امنیتی تشدید شده در زیرساخت‌های هسته‌ای مان، کسانی را که سعی در به خطر انداختن آن دارند، نا امید کند.