به دنبال بازارسازی برای صنایع دیجیتال داخلی هستیم

سوسن صادقی
خبرنگار
بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی مخابرات، فناوری اطلاعات (تلکام) و راه‌حل‌های نو‌آورانه که بعد از دو سال وقفه به‌علت شیوع پاندمی کرونا و با شعار «تحول دیجیتال و توسعه پایدار» از دوم دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرده بود، دیروز (پنجم دی ماه) به کار خود پایان داد و در این نمایشگاه بر بازارسازی که ضرورت حمایت از تولید داخل است، تأکید شد.
ظرفیت خوب تولیدات ICT


بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی تلکام همزمان با سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها با هدف تعامل با بازیگران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و ارائه‌ محصولات متنوع و سرویس‌های مختلف ارتباطی اپراتورها در فضایی به وسعت تقریبی ۱۰ هزار مترمربع در سالن‌های 7، 8 و 9 محل دائمی نمایشگاه‌های تهران و با حضور بیش از ۹۰ شرکت برتر در حوزه ICT و شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید از این نمایشگاه از ظرفیت‌های خوب کشور در حوزه تولید تجهیزات صنعت مخابرات شامل تجهیزاتی از جمله مودم، لینک‌های رادیویی، آنتن، روتر، سوئیچ و سرور و غیره ابراز رضایت کرد و به «ایران» گفت: با تخصص و تعهدی که در جوانان این کشور وجود دارد، آنها در خیلی از حوزه‌ها محصولات بسیار باکیفیتی تولید کرده‌اند و امیدواریم با حمایت فعالان این بخش، شاهد رشد و شکوفایی باشیم.
زارع‌پور در پاسخ به سؤال «ایران» مبنی بر اینکه بهترین حمایت از تولید داخل در صنعت مخابرات را چه می‌دانید، گفت: بهترین حمایت از تولید داخل این است که بازارسازی و مزیت‌سازی برای محصولات داخلی صورت گیرد تا تولیدکنندگان بتوانند در داخل کشور محصولات خود را بفروشند.
زارع‌پور با اشاره به اینکه شرکت‌های داخلی حوزه مخابرات باید محصولات خود را از لحاظ کیفی نیز ارتقا دهند تا قابلیت رقابت داشته باشد، افزود: وزارت ارتباطات در حال هماهنگی با اپراتورها و فعالان این حوزه است تا در صورت نیاز به تجهیزات، سیاست‌های خود را به سمت حمایت از تولید داخل پیش ببرند.به‌گفته وزیر ارتباطات و فناوري اطلاعات، ظرفیت‌های خوبی در کشور در حوزه تولید تجهیزات از جمله مودم، لینک‌های رادیویی، آنتن، روتر، سوئیچ و سرور وجود دارد.
وی درباره استفاده از برخی قطعات وارداتی در تجهیزات تولید داخل نیز گفت: ممکن است برخی از قطعات تجهیزات تولید داخل، تولید خارج و مونتاژ باشد ولی این مسأله طبیعی است و حتی کشورهای امریکایی نیز از تولیدات مونتاژ کشورهای آسیای جنوب شرقی استفاده می‌کنند.
تست سرعت 800 مگی 5G
به گفته فعالان حاضر در این دوره از نمایشگاه تأمین کنندگان بزرگ غایب بودند ولی با وجود غایبان چند نکته در این نمایشگاه قابل توجه است. یکی از نکات برجسته در این نمایشگاه بحث نمایش نسل پنجم ارتباطی یعنی 5G است. دو اپراتور اول و دوم دستاوردهای خود را در این زمینه به نمایش گذاشتند. سامانه آموزشی جراحی روباتیک سینا داخلی، روباتی که با نسل پنجم ارتباطی یعنی 5G قادر است که با اینترنت پرسرعت با تأخیر بسیار اندک با بیمارستان و مکانی که پزشک حضور دارد، ارتباط برقرار کرده و جراحی را انجام دهد. به‌عبارتی یکی از اپراتورها زیرساخت این روبات را فراهم کرده است تا از شبکه پرسرعت این اپراتور استفاده کرده و مأموریت خود را انجام دهد. حتی وزیر ارتباطات نیز با حضور در غرفه اپراتور دوم، سرعت اینترنت 5G را تست کرد که سرعت آن ۸۰۰ مگ بود. وی بعد از مشاهده سرعت این فناوری نوین ابراز امیدواری کرد که نسل پنجم ارتباطی با سرمایه‌گذاری و بومی‌سازی محصولات در کشور توسعه یابد و مردم نیز بتوانند این سرعت را درک کنند.
 یکی دیگر از موارد جالب توجه در این رویداد بحث استفاده از اینترنت اشیا در جاده بود. جاده هوشمند که پلتفرم آن نیز ایرانی است، قادر است سنسورهایی را که در جاده‌ها کار گذاشته می‌شود آنالیز کرده و به تلفن همراه مخاطب ارسال کند تا رانندگان را از خطرات جاده‌ای دور کند.
رفع موانع تولید داخل
در این رویداد شرکت‌ها انواع محصولات مختلف تولید داخل خود از جمله، بی‌تی‌اس، روتر، مودم، تلفن همراه، دکل، سرور و... به نمایش گذاشتند و در گفت‌و‌گو با «ایران» خواهان حمایت دولت در خرید محصولات داخلی شدند.
امیرحسین استاد حسین یکی از حاضران در این رویداد، شرکت دانش بنیان ما وسایل ارتباطی و مخابراتی، سامانه‌های جهت یاب و بی‌تی‌اس، پایش ماهواره‌ای و حفاظت پیرامونی و ... تولید می‌کند و 90 درصد تجهیزات محصولات تولید شده ما بومی و تنها 10 درصد آن‌ های تک و وارداتی است که آن هم به‌دلیل مقرون به صرفه نبودن ساخت آن وارد می‌شود دقیقاً اتفاقی که در تمام دنیا در حال رخ دادن است.وی افزود: نیاز تولیدکنندگان داخلی این است که اپراتورها محصولات تولید شده داخلی را خریداری کرده و استفاده کنند که خوشبختانه محصولات بی‌تی اس تولید شده شرکت ما هم اکنون از سوی اپراتور اول تلفن همراه خریداری و استفاده می‌شود.به‌گفته این فعال این درحالی است که پیشتر این اپراتور این تجهیزات را از خارج وارد می‌کرد.
به اعتقاد این فعال صنعت مخابرات، تولید داخل مزیت‌های زیادی مانند صرفه‌جویی ارزی، قیمت پایین‌تر و اشتغال بیشتر و ارائه خدمات و گارانتی داخل کشور را در بردارد.
علی رضایی یکی دیگر از فعالانی است که محصولاتی مانند بی‌سیم دستی و دیجیتال و لینک‌های ماکرویوی تولید خود را به نمایش گذاشته است، درباره مشکلات بخش تولید صنعت مخابرات گفت: مواد اولیه برخی از تولیدات ما در داخل وجود ندارد و امکان تولید آن نیز به‌دلیل مقرون به صرفه نبودن وجود ندارد. بنابراین ما مجبور هستیم که آنها را وارد کنیم ولی به علت وجود تشابه اسمی محصولات به سختی می‌توانیم کارشناسان را توجیه کرده و ثبت سفارش انجام دهیم از این‌رو امیدواریم که دولت این دسته از مشکلات را رفع کند.
سیاوش کردانی دیگر فعالی که در تولید کافه outdoor مخابراتی برای انتقال دیتا به منازل فعال است نیز معتقد است که استاندارد مشخص و از قبل تعیین شده مکتوبی وجود ندارد و برای اینکه تأییدیه استاندارد بگیریم زمان طولانی صرف می‌شود و در این حین به‌دلیل نوسانات ارزی متضرر می‌شویم.این تولیدکننده صنعت مخابرات گفت: برای پایان دادن به مشکل استاندارد بهتر است کتابچه‌ای از استانداردها در تولیدات محصولات مخابرات مانند نظام مهندسی تهیه شود تا تولیدکننده بداند که چه استانداردهایی را باید رعایت کند تا تأییدیه بگیرد.
کیوان عباسی تولیدکننده شبکه روتر و سوئیچ نیز گفت: هم اکنون از 2 هزار دستگاه تولید شده ما استفاده می‌شود ولی امکان واردات برخی از قطعات که برخی کشورها در دنیا سازنده آن هستند، وجود ندارد از این‌رو از دولت انتظار داریم این مسیر را برای تولیدکنندگان داخلی هموار کنند تا با وارد کردن این 10 درصد بتوانیم تجهیزات مورد نیاز کشور را در حوزه روتر، سوئیچ و... تولید کنیم.