انسان تراز انقلاب در مکتب شهید سلیمانی

فلسفۀ وجودی جمهوری اسلامی و همچنین دلیل انتخاب حاکمیت اسلام توسط مردم در انقلاب ۵۷، ر‌هایی از حکومت طاغوت و ایجاد حکومت مردمی و مستضعفان بر مبنای تعالیم و احکام اسلامی برای برقراری و استقرار عدالت و حرکت به سوی جامعه مهدوی از طریق تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب و استقرار کارگزاران و مدیران انقلابی، مردمی و جهادی در رأس مدیریت کشور بود.
در نگاه رهبر معزز انقلاب مدیر انقلابی، همسو با شاخصه انقلابی نظام، باید حداقل واجد سه ویژگی «مدیریت مردمی به‌عنوان نقطه مقابل لیبرالیستی یا کاپیتالیستی یا سوسیالیستی و یا دولتی کردن امور»، «مدیریت انقلابی که در عین رعایت نظم و انضباط به دور از کاغذبازی و تشریفات اداری به دنبال پیدا کردن راهکار‌هایی برای حل مشکلات در کوتاه‌ترین زمان و کم‌ترین هزینه و بالا‌ترین کیفیت است» و «مدیریت جهادی مبتنی بر عدالت‌خواهی و خدمت خالصانه به مردم و مستضعفان» باشد.
نگاهی به ویژگی‌های شخصیتی و صفات اخلاقی و عملکرد و رفتار سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی او را نه فقط به‌عنوان الگوی موفق و تمام عیار مدیر تراز انقلاب اسلامی بلکه به‌عنوان یک مکتب انسان ساز و در تراز تمدن نوین اسلامی معرفی می‌کند.
شهید سلیمانی علاوه بر ارائه الگوی موفق مدیر تراز انقلاب، انتظارات جامعه و مردم را از مدیران و مسئولان تراز انقلاب ارتقا بخشیده است. شهید سلیمانی حقیقتاً مصداق کامل مدیریت تراز انقلابی، مردمی و جهادی بود که انتظارات رهبری را به صورت صد درصد برآورده کرده بود. سردار فاتح دل‌ها بی کم و کاست نماد عینی و واقعی مدیر انقلابی مورد نظر مولای متقیان امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام در عهد نامه مالک اشتر است. بی‌شک شرح صفات مدیریتی شهید سلیمانی خود هر یک کتابی مستقل می‌طلبد مثلاً وقتی گفته می‌شود شهید سلیمانی محور وحدت بود همه ابعاد وحدت را شامل می‌گردد. سردار فاتح دل‌ها، محور وحدت بین احزاب و سلایق سیاسی، وحدت بین اقوام، وحدت بین شیعه و سنی، وحدت بین عرب و عجم، وحدت بین مسلمان و غیر مسلمان بود و از همین جهت است که در شهادت او نه فقط مردم ایران و نه فقط مسلمانان بلکه همه مردم آزاده و ظلم ستیز جهان اقامه عزا کرده و به پا خاستند.


صفات مدیریتی شهید سلیمانی او را به نماد مدیر محبوب مردمی در جهان و به یک مکتب تبدیل کرده است و مردم جهان به او عشق می‌ورزیدند. شهید سلیمانی یک انسان الهی بود او مجموعه‌ای ازصفات والای انسانی و ضروری برای مدیریت انقلابی، مردمی و جهادی در سطح جهانی و بین‌المللی نظیر «ساده زیستی»، «مردمی بودن و مردم دوستی»، «خدامحوری»، «اخلاص»، «سادگی و صفای باطن»، «عاشق خدمت خالصانه»، «ایمان به خدا»، «نبوغ نظامی»، «ایثار و گذشت»، «روحیه سلحشوری»، «روحیه جهادی»، «توجه به مقام دعا و ذکر»، «ارادت به اهل‌بیت علیهم‌السلام»، «تعبد و معنویت»، «جهان نگری و فرامرزی بودن»، «سختکوشی و خستگی ناپذیری»، «منضبط و منظم»، «دقیق و نکته سنج»، «دارای سرعت عمل»، «به هنگام»، «قدرت پیگیری و حساب کشی»، «بیان قوی و اثرگذار»، «دارای روحیه انقلابی»، «معتدل و به دور از افراط و تفریط» «سادگی و صفای باطن»، «مدبر در امور»، «تمرکز بر روی هدف»، «قدرت جذب افراد»، «تربیت نیروی انسانی و کادر‌سازی»، «ارتباط معنوی با جوانان»، «دقیق در تربیت و آموزش»، «خوش‌رویی و خوش‌خویی»، «دارای آرامش و سکینه»، «آرمان‌گرای واقع نگر»، «صمیمی با کارکنان خود»، «خانواده دوست»، «شهادت طلب»، «دارای ثبات رأی و عقیده»، «دوراندیش و دارای تفکر راهبردی»، «چندبعدی و دارای اجتماع نقیضین»، «دارای قدرت تدبیر و منطق انقلابی»، «عاشق خدمت»، «تکلیف گرا»، «شجاع»، «شهید زنده»، «اهل فداکاری، ایثار و گذشت»، «ساده زیست و زاهد و دارای زندگی مؤمنانه»، «عاشق خانواده شهدا و خود را مدیون آنان دانستن»، «خادم اهل‌بیت علیهم‌السلام»، «کم توقع»، «نگاه باز و فراجناحی»، «مدیریت راهبردی»، «مؤمن به هدف»، «نماد و الگوی تربیتی مکتب امام خمینی»، «بادرایت و باهوش و اهل پیش‌بینی»، «آخرت جو و مخالف دنیاطلبی»، «به شدت مراقب و مقید به حدود شرعی»، «ذوب در انقلاب و ولایت»، «پرچمدار و قهرمان مبارزه با تروریسم»، «به شدت اهل مراقبه نفس»، «الگوی عقلانیت انقلابی و سیاسی»، «نماد ایستادگی و مقاومت اسلامی»، «دارای نبوغ فکری و نظامی»، «به شدّت پایبند به انقلاب و خط مبارک و نورانیِ امام راحل (ره)»، «اعتقاد راسخ به عدم جدایی دین از سیاست»، «متعهد به قول و پاسخگو بودن»، «اهل بصیرت»، «محور وحدت»، «بی ریا و مخلص»، «دشمن شناس»، «قدرت بکارگیری حداکثری»، ظرفیت‌ها و منابع»، «دارای نبوغ ویژه ایجاد امواج، حداکثری برای رسیدن به هدف» و «اهل دعا و استغاثه» را یک جا در خود داشت.
مؤلفه‌های اخلاقی، زیستی، رفتاری و مدیریتی این شخصیت بزرگ جامعیت او را به تصویر می‌کشند و او را به عنوان یک مکتب و چراغ راه و یک مدرسه درس‌آموز معرفی می‌کنند. شهید سلیمانی منظومه‌ای از اخلاق و ملکات و فضائل انسانی است که همه اجزای آن با یکدیگر همگون و هماهنگ‌اند و هیچ تضاد و شک و تردید و نوسان دیده نمی‌شود. او یک اسطوره است، اسطوره‌ای زمینی (و نه در کتابها) و دست یافتنی. سردار فاتح دل‌ها الگویی عینی و واقعی برای هر کسی که بخواهد در مسیر کمال گام بردارد. شهید سلیمانی زنده و الگویی کامل برای تداوم گام دوم انقلاب است.