راهپیمایی «پاسخ میلیونی»

شهرهای مهم عراق بخصوص بغداد دیروز همزمان با پایان مهلت قانونی خروج اشغالگران امریکایی و دومین سالگرد شهادت فرماندهان مقاومت تجمع میلیونی برگزار کردند.
حضور قابل توجه سیل جمعیت حتی منجر به ترافیک سنگین در ورودی‌های بغداد شد. عراقی‌ها از استان‌ها و شهرهای مختلف خود را به میدان «الحریه» در منطقه «الکراده» واقع در مرکز بغداد رساندند. این جمعیت چشمگیر تنها در روزهای برگزاری مراسم‌ مذهبی دیده شده است. مردم بغداد با برپا کردن چادرها و موکب‌های مختلف برای پذیرایی از تظاهرات کنندگان و استقرار نیروهای حشدالشعبی برای تأمین امنیت خواستار پایان دادن به اشغالگری امریکا شدند. در فضای مجازی هم هشتگ #نحن_قاسم، #اخراج_المحتل_مطلب_وطنی (اخراج اشغالگر خواسته ملی است) و #تأرکم_خروج_المحتل (خون‌خواهی شما اخراج اشغالگران است) ترند شد و مردم اعلام کردند که حضور نیروهای امریکایی به‌هر دلیلی را تحمل نخواهند کرد.
در این تظاهرات که راهپیمایی «پاسخ میلیونی» نام‌گذاری شده رئیس حشد الشعبی عراق اعلام کرد: «ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس جنایتی علیه ملت و حاکمیت عراق است. ما با شهدای فرماندهان پیروزی عهد می‌بندیم که در مسیر پیروزی و شهادت پیش می‌رویم. امروز روز وفاداری به شهدای پیروزی است. حضور بیگانگان برای عراقی‌ها بویژه در زمینه همزیستی مسالمت‌آمیز مفید نخواهد بود. عقب نشینی نیروهای امریکایی و خارجی از عراق ضمانتی است تا این کشور باعزت و کرامت زندگی کند.»



اخراج امریکا از منطقه به‌عنوان انتقام سخت جهان اسلام از اقدام جنایتکارانه امریکا در ترور بزدلانه فرماندهان مقاومت مطرح شد. این راهبرد نه تنها از سوی رهبرمعظم انقلاب اعلام گشت که پارلمان عراق نیز حکم به اخراج تروریست‌های امریکایی از عراق داد. از سویی دیگر نیروهای مقاومت در عراق با تعیین کردن یک ضرب الاجل به اشغالگران امریکایی، پایان سال 2021 را برای خارج شدن آنها مشخص کردند. پایگاه بزرگ و معروف عین الاسد که در سال 98 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موشک باران شد و با وجود سانسورهای رسانه‌ای و عدم اجازه ورود رسانه‌های مستقل اخبار صدها زخمی آن به بیرون درز کرد یکی از مقرهای اشغالگران است. دو هفته قبل و پیش از پایان موعد مقرر برای خروج امریکا اعلام شد که نیروهای رزمی امریکا این پایگاه را تحویل نیروهای نظامی عراق داده‌اند و تنها نیروهای مستشاری آنها در این پایگاه حضور دارند. همین صحبت کافی بود تا نشان دهد علی‌رغم اینکه امریکایی‌ها از نیروهای خود کاسته‌اند اما قصد ندارند به طور کامل کشور را تحویل مردم آن دهند. بهانه این اقدام نیز ماندن برای آموزش نیروهای نظامی عراقی عنوان می‌شود. این درحالی است که عراقی‌ها امروز از منظر نظامی در سطح قابل قبولی قرار دارند و تربیت نیروهای مردمی و نظامی پس از فتوای آیت‌الله سیستانی و شکل‌گیری گروه‌های مردمی و حشدالشعبی قدرت دفاعی مناسبی در اختیار این کشور قرار داده است. این اقدام شیطنت‌آمیز امریکایی‌ها مورد اشاره رهبرانقلاب نیز قرار گرفت. ایشان روز گذشته در دیدار با خانواده و اعضای ستاد بزرگداشت شهید سلیمانی در همین خصوص فرمودند: «دشمنان خیال می‌کردند با شهادت سلیمانی، ابومهدی و دیگر همراهان ایشان، کار تمام خواهد شد اما امروز به برکت آن خون عزیز و مظلومانه، امریکا از افغانستان فرار کرده است، در عراق ناچار به تظاهر به خروج و اعلام نقش مستشاری و بدون حضور نظامی است که البته برادران عراقی باید با هوشیاری این مسأله را دنبال کنند، در یمن جبهه مقاومت رو به پیشرفت است، در سوریه، دشمن، زمین‌گیر و بدون امید به آینده است و در مجموع جریان مقاومت و ضد استکباری در منطقه، امروز از دو سال قبل، پر رونق‌تر، شاداب‌تر و امیدوارتر در حال کار و حرکت است.»
پایان ضرب الاجل
مردم عراق نیز از این مهم غاقل نبودند. هیأت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق روز سه‌شنبه، ۲۸ دسامبر، درباره خروج نظامیان خارجی از این کشور بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد: «هر روز برای ما قطعی می‌شود که نیروهای اشغالگر امریکا در اجرای مطالبات ملت عزیز ما مبنی بر اجرای مصوبه پارلمان عراق در زمینه خروج آنان، جدی نیستند.»
مقاومت عراق افزود که امریکا قصد دارد، نیروهای خود را در پایگاه‌های کنونی، حفظ کند و همچنین کنترل حریم هوایی عراق را در دست داشته باشد و از مناطقی جاسوسی کند که عاری از وجود عناصر داعش است. گروه‌های مقاومت عراقی اعلام کرده‌اند همزمان با پایان ضرب‌الاجل به نیروهای اشغالگر امریکایی، حمله به آنها تا اخراج کامل از عراق را در پیش خواهند گرفت.
راهپیمایی میلیونی و وحشت امریکا
شهرهای مهم عراق بخصوص بغداد نیز دیروز همزمان با پایان مهلت قانونی خروج اشغالگران امریکایی و دومین سالگرد شهادت فرماندهان مقاومت تجمع میلیونی برگزار کردند. همزمان با این تظاهرات میلیونی و ضدامریکایی پایگاه خبری الشرق نیز از فعال شدن سامانه دفاع هوایی سی‌رام سفارت امریکا در بغداد خبر داد.همچنین نیروهای امنیتی عراق به‌طور گسترده در اطراف سفارت امریکا در بغداد مستقر شدند. حضور قابل توجه سیل جمعیت حتی منجر به ترافیک سنگین در ورودی‌های بغداد شد. عراقی‌ها از استان‌ها و شهرهای مختلف خود را به میدان «الحریه» در منطقه «الکراده» واقع در مرکز بغداد رساندند. این جمعیت چشم گیر تنها در روزهای برگزاری مراسم‌ مذهبی دیده شده است. مردم بغداد با برپا کردن چادرها و موکب‌های مختلف برای پذیرایی از تظاهرات کنندگان و استقرار نیروهای حشدالشعبی برای تأمین امنیت خواستار پایان دادن به اشغالگری امریکا شدند. در فضای مجازی هم هشتگ #نحن_قاسم، #اخراج_المحتل_مطلب_وطنی (اخراج اشغالگر خواسته ملی است) و #تأرکم_خروج_المحتل (خون‌خواهی شما اخراج اشغالگران است) ترند شد و مردم اعلام کردند که حضور نیروهای امریکایی به‌هر دلیلی را تحمل نخواهند کرد.
اتمام حجت گروه‌های مقاومت
همچنین در این تظاهرات که «راهپیمایی پاسخ میلیونی» نام‌گذاری شده رئیس حشد الشعبی عراق اعلام کرد: «ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس جنایتی علیه ملت و حاکمیت عراق است. ما با شهدای فرماندهان پیروزی عهد می‌بندیم که در مسیر پیروزی و شهادت پیش می‌رویم. امروز روز وفاداری به شهدای پیروزی است. حضور بیگانگان برای عراقی‌ها بویژه در زمینه همزیستی مسالمت‌آمیز مفید نخواهد بود. عقب نشینی نیروهای امریکایی و خارجی از عراق ضمانتی است تا این کشور باعزت و کرامت زندگی کند.»
الفیاض از دولت عراق خواست به وظیفه خود درباره عقب نشینی و تخلیه عراق از نیروهای خارجی عمل کند. وی گفت: «ما از شرکت کنندگان در تظاهرات میلیونی بزرگداشت یاد شهدا تشکر می‌کنیم و قدردان نیروهای امنیتی هستیم که در مقابله با تروریسم ایستادند.»
هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح عراق نیز در سخنانی گفت: «یاد شهادت فرماندهان پیروزی برای تمام مردم عراق اندوهناک است.» وی تأکید کرد: «کسانی که فکر می‌کنند با شهادت، قاسم سلیمانی و المهندس به پایان خواهند رسید، در توهم به سر می‌برند. این فرماندهان شهید نصر بودند که عراق را از چنگال گروه‌های تروریستی آزاد کردند. آنها همه چیز را فدا کردند تا عراق آزاد شود.بهای خون فرماندهان نصر، خروج تمام نیروهای اشغالگر از خاک عراق است.» العامری اضافه کرد: «فرقی نمی‌کند که چقدر جانفشانی شود یا خون‌ها نثار گردد، حشد‌الشعبی در راه مقاومت قوی و عزت‌مند باقی خواهد ماند. ما هرگز بر سر این سازمان با کسی تعارف نداریم. ما در راه عزت و کرامت نه آتش‌بس می‌کنیم و نه  انعطاف نشان می‌دهیم.» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق نیز با تقدیر و تشکر از جمهوری اسلامی ایران گفت که عراقی‌ها هرگز مواضع شهید قاسم سلیمانی را فراموش نخواهند کرد.
قیس الخزعلی گفت: «شهید قاسم سلیمانی از ایران به عراق آمد تا در کنار ما بجنگد و خون پاکش خاک عراق را سیراب کند. از بغداد و از خاک عراق کمال تقدیر و تشکر را از جمهوری اسلامی ایران داریم.» وی خطاب به شهید سلیمانی گفت: «همانگونه که مردم عراق را دوست داشتی مردم شریف عراق تو را دوست دارند.» گفتنی است چند روز مانده به 13 دیماه دومین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، آزادی خواهان دنیا رنگ ماتم گرفته‌اند و احساسات ضدامریکایی وضدصهیونیستی خود را فریاد می‌زنند. تجلیل از مقام شهدای مقاومت تاکنون از سوی مردم افغانستان، پاکستان و لبنان، سوریه و عراق و سایر کشورها برگزار شده و به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.