عراق ناامن‌تر از همیشه برای امریکا

در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و فرماندهان مقاومت در فرودگاه بغداد، اوضاع نه تنها در عراق بلکه در دیگر کشور‌های منطقه چندان باب میل نیرو‌های امریکایی نیست. پایگاه نظامی «ویکتوری» که میزبان نظامیان امریکایی در بغداد است روز دو شنبه هدف حمله راکتی قرار گرفت و این حملات همواره طی ماه‌های گذشته علیه نیرو‌های امریکایی تکرار شده است. به نظر می‌رسد دو سال پس از عملیات تروریستی فرودگاه بغداد، چشم‌انداز بازیگری امریکا در عراق و دیگر کشور‌های منطقه نه تنها کم چالش نشده، بلکه بیش از هر زمان دیگری پیچیده‌تر است. به گزارش «جوان»، اواسط ظهر روز دو شنبه صدای آژیر خطر بار دیگر در فرودگاه بغداد، پایتخت عراق، پیچید و دقایقی بعد خبر حمله پهپادی به پایگاه نظامی «ویکتوری» در فرودگاه بغداد روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. پایگاه ویکتوری متعلق به نظامیان امریکایی در فرودگاه بغداد از دو سال گذشته که این فرودگاه شاهد اقدام تروریستی علیه سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس و دیگر همراهان بود، بار‌ها هدف حملات راکتی قرار گرفته است. حمله روز دو شنبه نیز همزمان با دومین سالگرد ترور فرماندهان پیروزی بر داعش صورت گرفت و یک منبع آگاه اعلام کرد که روی پهپاد‌های مهاجم به سوی پایگاه نظامیان امریکایی عبارت «عملیات انتقام فرماندهان» (عملیات ثأر القاده) نوشته شده بود.
خون سلیمانی نوید پایان اشغالگری
حمله پهپادی دیروز به پایگاه نظامیان امریکایی در عراق، تنها اقدام ضد امریکایی در عراق نبود. نیرو‌های امریکایی طی دو سال گذشته پس از شهادت سردار سلیمانی زیر شدید‌ترین فشار‌ها برای خروج کامل از عراق بوده‌اند و پارلمان این کشور نیز خواستار خروج کامل نظامیان امریکایی شده است. اگرچه نخست‌وزیر عراق به تازگی اعلام کرده امریکا دیگر در عراق مأموریت رزمی ندارد، اما مردم عراق خواستار خروج کامل نظامیان امریکایی هستند. تأکید عراقی‌ها بر خروج کامل امریکا پس از عملیات تروریستی واشنگتن در فرودگاه بغداد صورت می‌گیرد و بسیاری از شهروندان عراقی حادثه فرودگاه بغداد را تجاوز آشکار به حاکمیت ملی خود می‌دانند. «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق همزمان با دومین سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، این جنایت را تجاوز آشکار به حاکمیت ملی عراق دانست و نقض حاکمیت عراق و اقدام خلاف اصول بین‌المللی در جریان ترور شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را محکوم کرد. «فالح الفیاض»، رئیس سازمان حشدالشعبی هم روز دو شنبه تأکید کرد که جنایت فرودگاه بغداد، باعث خواهد شد که هیچ نظامی امریکایی با اراده مردم، در عراق باقی نماند و خیل عظیم مردمی که روز گذشته به خیابان‌ها آمدند، پیامی به دولت قاتل امریکاست.
دیگر مقامات و چهره‌های سیاسی عراق نیز در سالروز حادثه فرودگاه بغداد با گرامیداشت فرماندهان مقاومت، بر خروج کامل امریکا تأکید کردند. «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر سابق عراق در بیانیه‌ای تأکید کرد که خون شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نوید پیروزی‌های آتی در پایان اشغالگری و سازش را می‌دهد. «قیس خزعلی»، دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق هم طی سخنانی اظهار داشت: «گرفتن انتقام خون سردار سلیمانی حق ما است.» همچنین ریاست جمهوری عراق به مناسبت سالروز شهادت فرماندهان مقاومت بیانیه‌ای صادر کرد و نقش این فرماندهان را در مبارزه با تروریسم ستود.


همزمان شهر‌های عراق به خصوص بغداد در روز‌های گذشته شاهد تجمعات و مراسم‌های مختلف در یادبود شهدای فرودگاه بغداد بود و هزاران نفر در محل ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس جمع شدند و یاد شهدا را گرامی داشتند. روز دو شنبه هم برخی استان‌های عراق در سالروز شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به طور کامل تعطیل شدند. همچنین حضور ده‌ها هزار نفر در مراسم بزرگداشت شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در محل ترور آن‌ها در جاده منتهی به فرودگاه بغداد، باعث توقف فعالیت این فرودگاه بین‌المللی به طور موقت شد.
محاصره اسرائیل با موشک‌های نقطه‌زن
البته انتقادت و فشار بر امریکا تنها محدود به عراق نیست و در دیگر کشور‌های منطقه نیز وضعیت نیرو‌های امریکایی چندان مطلوب نیست. انتقادات زیادی به حمایت امریکا از عربستان در جنگ یمن وجود دارد و «ایلهان عمر»، نماینده کنگره امریکا خواستار توقف فروش موشک به عربستان سعودی به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار شده است. در یمن نیز «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همراهانش، گفت که شهید سلیمانی موانع را در راستای مقابله با پروژه امریکایی- صهیونیستی از میان برداشت و دست نیرو‌های یمنی برای مقابله با تجاوزات شرکای امریکا در منطقه باز است. «شیخ زکزاکی»، رهبر جنبش اسلامی نیجریه نیز در پیامی به مبارزات سردار سلیمانی با گروه‌های تروریستی در منطقه اشاره کرد که پس از او نیز ادامه خواهد داشت. شیخ «نبیل قاووق» معاون اجرایی حزب‌الله لبنان نیز در مراسم بزرگداشت شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: با شهادت سردار قاسم سلمیانی، محور مقاومت از نو متولد شد و نیز موشک‌های نقطه‌زن، رژیم صهیونیستی را از هر طرف محاصره کرده است.