پیشگامان ۱۹ دی پیشتازان جهاد تبیین در جنگ روایت‌ها

قم قلب تپنده و پایگاه اعتقادی و محل تولد و پرورش انقلاب اسلامی است و همیشه و در صحنه‌های مختلف پیشتاز و حماسه ساز بوده و در تمامی قیام‌های ضدطاغوتی و ضد استعماری به سبب وجود حرم حضرت معصومه (س) و مرکزیت علمای شیعه، از جایگاه والایی برخوردار بوده است. هنگام برپایی انقلاب مشروطه و مهاجرت علما به قم، آن شهر به کانون اصلی مبارزه بر ضد استبداد قاجار تبدیل شد.
در مبارزه با طاغوت پهلوی نیز قم مرکز ثقل و نقطه آغازین حرکت انقلاب اسلامی در سال ٤۲ محسوب می‌شود. قم بعد از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ هم مرکز اصلی و هدایت‌کننده مبارزات ضدطاغوت شد و پس از چهارده سال، قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ که آن را «جرقه انقلاب» نیز نامیده‌اند، در این شهر به وقوع پیوست. آیت‌الله خامنه‌ای در ۱۳۸۴ در یکی از سخنرانی‌های خود در مورد اهمیت این واقعه فرمودند: «قم همچنان که مطلع قصیده بلند نهضت اسلامی در سال۱۳۴۱ بود، سرآغاز ماجرای عظیم و پرافتخار پیروزی انقلاب در ۱۳۵۶ خورشیدی هم شد.»
دشمن شناسی، بصیرت انقلابی، زمان شناسی، اقدام شجاعانه، ایستادگی و مقاومت در برابر طاغوت و جهاد همراه با فداکاری و جوانمردی، ویژگی حرکت اعتراضی علما و روحانیون در قیام ۱۹ دی به حساب می‌آید. مشارکت گسترده و تمام عیار مردم قم و لبیک گفتن به حرکت اعتراضی روحانیت، از مهم‌ترین ویژگی‌های قیام ۱۹ دی به حساب می‌آید. مردمی که ۱۹ دی را به وجود آوردند، در واقع بر اساس تشخیص درست و به موقع و شناخت وارد صحنه شده و به خوبی اهداف رژیم را شناخته بودند و در نتیجه به موقع و درست پاسخ داده و اقدام کردند و همین روش به الگویی برای سایر شهر‌ها و مناطق دیگر کشور تبدیل شده و به این ترتیب حرکت عمومی شکل گرفت.
اینک در چهل و چهارمین سالگرد قیام ۱۹ دی، انقلاب اسلامی در گام دوم به تحرک انقلابی پیشتازی علمای قم بیش از گذشته نیاز دارد. در طول ۴۳ سال گذشته انقلاب اسلامی مردم ایران همواره با سه دشمن «تهدید خارجی»، «تحریم» و «تحریف» دست و پنجه نرم کرده است. رفع و دفع و خنثی‌سازی تهدید‌های بیگانگان و تأمین امنیت و حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور در طول سه دهه پس از جنگ، به دست فرزندان انقلابی کشور به صورت کامل محقق شده و امنیت و آرامش مردم میراث گرانبهای شهیدان بزرگواری نظیر طهرانی مقدم و حججی است و شهید سپهبد قاسم سلیمانی پرچمدار و فرمانده این قافله کربلایی است و تولید و بومی‌سازی جنگ افزار‌های منحصر به فرد در زمینه‌های موشکی، پهپادی و لیزر از یک‌سو و فرماندهی سردار فاتح دل‌ها از سوی دیگر دشمنان کینه توز این مرز و بوم را تسلیم اراده پولادین دلیرمردان ایران ساخته و گزینه نظامی از روی میز‌ها برداشته شده است، اما حقیقت این است که نظام اسلامی در رفع و دفع و خنثی‌سازی «تحریم‌های بیگانگان» و «جهاد تبیین و مقابله با تحریف دشمن در جنگ روایت‌ها» چندان موفق نبوده و همین امر کام مردم را تلخ نموده و سبب گستاخی و عربده جویی نظام سلطه و بدخواهان ایران بزرگ شده است. رفع و دفع و خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه وظیفه دستگاه‌های اجرایی و به طور کلی وظیفه قوای سه گانه است و مو‌ظفند با تمام توان و با هماهنگی کامل و با «برنامه ریزی و تمرکز بر روی اقتصاد مقاومتی و رونق تولید»، «از میان برداشتن موانع تولید» و «پشتیبانی کامل از تولید» و به میدان آوردن همه ظرفیت‌ها و منابع انسانی و استفاده حداکثری از نیروی خلاق و جوان کشور هر چه سریع‌تر عقب ماندگی در این زمینه را جبران و با خنثی‌سازی تحریم‌ها ذائقه مردم را شیرین کنند، اما مقابله با برنامه ریزی سنگین دشمن در جنگ روایت‌ها و خنثی‌سازی خط تحریف وظیفه اصلی حوزه‌های علمیه و در رأس آن‌ها حوزه علمیه قم است.


حوزه علمیه قم همان‌گونه که در تاریخ انقلاب همواره پیشتاز و خط‌شکن بوده، در جنگ روایت‌ها نیز باید خط شکن و پرچمدار باشد. اگر چه جهاد تبیین در برابر جنگ شناختی به شکل عام وظیفه «متولیان عرصه علم و فرهنگ»، «اصحاب رسانه و قلم»، «نخبگان» و «دانشگاهیان» است، اما به شکل خاص «جهاد تبیین» وظیفه علمای حوزه و به شکل اخص وظیفه حوزه علمیه قم است. در گام دوم انقلاب قم در طراحی، تهیه راهبرد، مهندسی، برنامه ریزی و مدیریت جهاد تبیین باید پیشگام باشد. دایره جهاد تبیین بسیار گسترده است و موفقیت در جهاد تبیین مستلزم بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های هنری و رسانه‌ای و ابزار‌ها و فناوری‌های نوین است. اسلام انقلابی از همان صدر اسلام و پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) با خطر تحریف مواجه شده و یکی از مهم‌ترین محور‌های فعالیت اهل‌بیت علیهم‌السلام مقابله و مبارزه با تحریف بوده است. حضرت فاطمه زهرا (س) پرچمدار و پیشگام جهاد تبیین و مبارزه با خط تحریف و جنگ روایت‌ها بودند و پس از ایشان فرزندان بزرگوار آن حضرت ادامه‌دهنده جهاد تبیین بوده‌اند و در دوران غیبت کبری، علمای اسلام موضوع جهاد تبیین را به‌عنوان یک تکلیف مهم دنبال کرده‌اند. بر همین اساس در جمهوری اسلامی نیز علمای حوزه باید در این میدان پیشتاز و پیشگام باشند.
نظام سلطه که پس از فروپاشی شوروی برای از میان برداشتن انقلاب اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین مانع تحقق نظم نوین جهانی و ایجاد دهکده جهانی و کدخدایی امریکا طی سه دهه سه فتنه بزرگ را تحت عنوان امواج براندازی دنبال کرده و در سه فتنه طعم شکست را چشیده است، اینک بر استراتژی جنگ شناختی و جنگ روایت‌ها متمرکز شده و به فروپاشی ادراکی و فروپاشی باور‌های مردم و رویارویی مردم با نظام قویاً دل بسته است.
جنگ روایت‌های دشمن حداقل حول دو محور در حال انجام است: محور اول تطهیر و تقدیس بخشی ازحکومت پهلوی (فاسد‌ترین سلسله در تاریخ پادشاهی در ایران)، تعیین روز کورش، قیاس پیشرفت‌های برخی کشور‌ها نظیر امارات با ایران و محور دوم بر تخریب ایمان، اعتقادات، امید و اعتماد مردم از طریق تمرکز بر ضعف‌های اقتصادی، ضعف‌ها و نابسامانی‌های خدماتی، ضعف‌های مدیریتی و تنفرسازی و برپایی اغتشاشات و ایجاد هرج و مرج متمرکز است. از این رو حوزه علمیه قم ضمن تقابل با خطوط انحرافی، انگلیسی، سکولاریستی باید در جهاد تبیین پیشگام باشد.