کاخ سفید می‌کوشد مقامات پکن را در تله‌ی مسابقه‌ی تسلیحاتی گرفتار کند!

آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با آفتاب یزد ضمن مهم و تامل برانگیز خواندن تحولاتی که با محوریت چین، روسیه و آمریکا در بخش‌هایی از جهان در حال شکل‌گیری است تاکید می‌کند: «آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا پکن را وارد یک مسابقه‌ی تسلیحاتی شکننده، فرسایشی و پر هزینه کنند که اگرچه چینی‌ها هوش و حواس‌شان در این زمینه جمع است اما اگر در تله‌ی آمریکایی‌ها گرفتار آیند قطعا آسیب‌پذیری آن‌ها بیشتر خواهد شد.»
محسن جلیلوند با رد دخالت افغانستان در رویدادهای خاورمیانه و آسیای میانه «تا اطلاع ثانوی» می‌افزاید: «البته آمریکایی‌ها از افغانستان به عنوان «پایگاه نظامی» علیه اهداف خود بهره‌برداری خواهند کرد اما طیِ یکی - دو سال آینده، و تا تثبیت قدرت طالبان، این کشور در کشمکش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دخالت داده نخواهد شد.
> چین و روسیه زیر ذره بین آمریکایی‌ها
- سخنگوی کرملین با بیان اینکه پوتین در جریان بحران پیش آمده در قزاقستان با توکایف در تماس بود، می‌گوید: «تلاش قزاقستان، برنامه‌های «تروریست‌ها» را بی‌ثمر گذاشت. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با قاسم جومارت توکایف، همتای قزاقستانی خود در جریان بحران پیش آمده در این کشور


ارتباط داشت.
- رئیس جمهوری قزاقستان معتقد است؛ ناآرامی‌ها در سراسر قزاقستان یک کودتا بود که از قبل برنامه ریزی شده بود و صرفاً یک اعتراض خودجوش به افزایش قیمت سوخت نبود. وی تردیدها درباره مشروعیت ماموریت سازمان پیمان امنیت جمعی در کشورش را ناشی از فقدان درک اوضاع در قزاقستان دانست. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان در نشست فوق‌العاده شورای امنیتی این سازمان که به صورت مجازی با حضور سران کشورهای عضو برگزار شد، گفت: قزاقستان بدترین بحران را در تاریخ استقلال ۳۰ساله خود تجربه کرد. گروه‌های مسلح به نوبت وارد عمل شدند. هدف اصلی روشن بود: از بین بردن نظم، تخریب نهادهای حکومتی و به دست گرفتن قدرت. ما در مورد تلاش برای کودتا
صحبت می‌کنیم.
- پوتین می‌گوید: نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی تا زمانی که نیاز باشد در قزاقستان خواهند ماند. به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یک کنفرانس ویدئویی با سران سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در مورد زمان حضور نیروهای حافظ صلح در قزاقستان گفت: سازمان پیمان امنیت جمعی توانست به سرعت و بدون مشکل تصمیم‌گیری کند تا از بحرانی شدن اوضاع در قزاقستان جلوگیری کند. نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی بر تروریست‌های بین‌المللی در قزاقستان پیشی گرفته‌اند و تا زمانی که نیاز باشد در این کشور خواهند ماند.
این سه خبر به خوبی نشان می‌دهد مقامات کرملین در مورد کشورهای سابقاً حاضر در اتحاد جماهیر شوروی از جمله قزاقستان به دلیل هم‌مرز بودن با چین و روسیه، بسیار حساس هستند تا جایی که حتی اعتراضات داخلی را نیز بر نمی‌تابند و با شدیدترین لحن ممکن با آن
رو در رو خواهند شد.
موضوع دیگری که جلیلوند نیز به آن اشاره می‌کند، طرح کنترل روسیه از طریق «کمربند سبز» است که از غرب روسیه آغاز شده و حلقه‌ی انتهایی آن ترکیه است. این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است؛ هم روسیه و هم چین در نهایت طرح کنترل دو کشور را دنبال خواهند کرد از یک سو روس‌ها در تجهیز تسلیحاتی هند حضور پیدا کرده‌اند و از سویی دیگر چینی‌ها در قضیه قزاقستان خیلی زود واکنش نشان دادند که این خود حکایت از نگرانی‌های پنهانی این دو کشور از یکدیگر دارد.
> هند - استرالیا و ژاپن - کره جنوبی
این خبر: «هند به دنبال تسریع مدرنیزه کردن ارتش خود است» و نیز این که: «استرالیا ۳.۵ میلیارد دلار تانک از آمریکا می‌خرد» به خودی خود نگاه‌ها را به آسیای جنوب شرقی سوق خواهد داد حال به این دوخبر، تمدید مدت زمان سربازان آمریکایی در ژاپن به مدت ۵ سال دیگر در کنار تلاش‌های سئول برای نزدیک‌تر شدن به پیونگ یانگ می‌تواند پازل آمریکا - روسیه علیه چین را کامل کند.
- استرالیا در راستای بروزرسانی ناوگان نظامی خود، قراردادی ۳.۵ میلیارد دلاری برای خرید بیش از ۱۲۰ تانک و دیگر خودروهای زرهی با آمریکا امضا کرده است. به گزارش وبسایت روزنامه هیل، آمریکا در سال گذشته با این خرید موافقت کرد و پیتر داتون، وزیر دفاع استرالیا نیز این قرارداد را تایید می‌کند. استرالیا به موجب این قرارداد، ۷۵ تانک «M۱A۲» آبرامز، ۲۹ خودروی زرهی تهاجمی برای پاکسازی مواد منفجره، ۱۷ خودروی نظامی پل‌ساز و شش خودرو زرهی بازیابی دریافت می‌کند.
داتون در بیانیه‌ای گفت، این خودروها بهترین امکان پیروزی و حفاظت در برابر خطرات آینده را به سربازان استرالیا می‌دهند. انتظار می‌رود استرالیا در سال‌های آتی، چیزی حدود ۳۰ تا ۴۲ میلیارد دلار صرف خودروهای زرهی کند.
- وضعیت ژئوپلیتیک و چشم‌انداز امنیتی در حال تغییر، دولت هند را به تسریع بروزرسانی نظامی سوق داده است. به گزارش پایگاه خبری دویچه وله، در ۲۴ دسامبر سال گذشته هواپیمای میگ-۲۱ نیروی هوایی هند در حین یک رزمایش در ایالت غربی راجاشتان سقوط کرد که منجر به مرگ یک خلبان شد. این تازه‌ترین مورد از مجموعه سوانح مشابه در ۲۰۲۱، یکی از مرگبارترین سال‌ها برای نیروی هوایی هند بود. این سانحه همچنین چند هفته پس از آن اتفاق افتاد که ژنرال بیپین راوات، رئیس ستاد دفاعی هند در سانحه سقوط بالگردش جان باخت. گرچه علت این سانحه هنوز در دست بررسی است، اما حادثه ۲۴ دسامبر، پنجمین مورد از مجموعه سقوط جت‌های میگ-۲۱ در سال ۲۰۲۱ بود. فجایع هوایی بار دیگر مسئله تجهیزات منسوخ و قدیمی ارتش هند و لزوم بروزرسانی آن را به یکی از موضوعات بحث روز تبدیل کرده است. متخصصان دفاعی می‌گویند که شرایط ژئوپلیتیک در حال تحول و چشم‌انداز امنیتی این شبه قاره، دولت هند را به تسریع بروزرسانی ارتش واداشته است.
این دو خبر نیز در نوع خود تحلیل‌های گوناگونی را طلب می‌کند تا جایی که می‌تواند هند و استرالیا را بخشی از مسابقه‌ی تسلیحاتی - اقتصادی چین - روسیه و آمریکا به شمار آورد.
> آمریکا با چینی‌ها اختلاف دارد نه دشمنی!
جلیلوند می‌گوید: «آمریکایی‌ها نه تنها به فکر رویارویی نظامی با چینی‌ها نیستند که در اتحادی نانوشته صرفاً در تلاش هستند تا برنامه مهارچین را با همکاری روس ها، پیش ببرند.»
این کارشناس مسائل سیاسی - بین‌الملل روی آوردن هندی‌ها به خرید سلاح‌های روسی از یک سو و ورود استرالیا به مسابقه‌ی تسلیحاتی در آسیای دور را در راستای کنترل قدرت روزافزون چین معنا کرده می‌گوید: «آمریکایی‌ها صرفا می‌خواهند منابع و سرمایه‌های اقتصادی و نظامی چین را در یک رو در رویی استراتژیک در حوزه‌ی مسابقه‌ی تسلیحاتی مضمحل کنند.»
جلیلوند ادامه می‌دهد: «البته مقامات پکن حواس‌شان به خوبی جمع است تا در این تله گرفتار نیایند اما بخشی از این مسابقه‌ی تسلیحاتی گریزناپذیر و غیرقابل اجتناب به نظر می‌رسد.»
این کارشناس در ادامه به پیمان آکواس و حضور ناو هفتم ایالات متحده در نزدیکی تایوان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «اگرچه سیاست کشورها در حوزه‌ی نظامی، رو در رویی نیابتی است اما در فقره‌ی چین و آمریکا مسئله کاملا تفاوت دارد.»
جلیلوند اظهار می‌دارد: از یک سو همچنان چینی‌ها از کره‌ی شمالی به عنوان یک نیروی نیابتی علیه اهداف آمریکا بهره می‌برند اما از سویی دیگر همانطور که پیشتر نیز گفته بودم پیونگ یانگ تا ابد
نخواهد توانست وضعیت بغرنج اقتصادی که با آن دست به گریبان است را تحمل کند. »
این استاد دانشگاه با اشاره به تلاش‌های کره جنوبی برای صلح با همسایه‌ی شمالی، آن را بخشی از همان سیاست مهار چین معنا می‌کند که به نوعی کره شمالی را از زمین بازی چینی‌ها خارج کند.
جلیلوند با مهم و قدرتمند خواندن ارتش ژاپن و کره جنوبی، قدرت نظامی ژاپن را در راستای کنترل همزمان چین و روسیه دانسته به دو جنگ ژاپن و روسیه و ژاپن و چین اشاره می‌کند که در سابقه‌ی تاریخی، ژاپنی‌ها هم چینی‌ها را شکست داده‌اند هم روس‌ها را و این یعنی مجددا و در صورت رو در رویی احتمالا تحلیل رفتن بخشی از قدرت نظامی پکن - مسکو در این سوی مرزهای شرقی خود بسیار زیاد است.
> آمریکا؛ مهارچین بدون درگیری نظامی
محسن جلیلوند در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید می‌کند: قدرت‌های اتمی چون تبعات و آثار سوء جنگ‌های هسته‌ای را می‌دانند به همین دلیل خیلی علاقه‌ای به رو در رویی‌های نظامی ندارند اما از تمامی اهرم‌های خود برای کنترل طرف مقابل بهره‌برداری خواهند کرد؛ آمریکا در نبردی استراتژیک، چینی‌ها را سرگرم مسابقه‌ی تسلیحاتی می‌کند و چینی‌ها در زورآزمایی اقتصادی، آمریکایی‌ها را به میدان تقابل‌های اقتصادی فرا می‌خوانند و اما موضوع هند اندکی متفاوت از بقیه‌ی کشور‌ها است.
این کارشناس با ذکر این مسئله که هند از هر نظر رقیبی جدی برای چینی‌ها محسوب می‌شود بیان می‌کند: روس‌ها و آمریکایی‌ها برای مهار چین روی هند حساب ویژه‌ای باز کرده اند؛ مرز مشترک، اختلافات عدیده‌ی مرزی، جمعیت و وسعت فراوان، همه و همه حکایت از کشوری می‌کند که به تنهایی می‌تواند برنامه‌ی مهار چین را به نفع روس‌ها و آمریکایی ها، عملیاتی کند!