ثبات ارز حاصل تیم اقتصادی دولت


سخنگوی دولت با اعلام اینکه به گواه بسیاری از افرادی که در دولت های مختلف حضور داشته اند، همدلی، هماهنگی و همکاری بین اعضای اقتصادی دولت کم نظیر است گفت: اصلاح نظام اقتصادی کار میان مدت و بلندمدتی است. تورم امروز به دلیل اقدامات دیروز است و ثبات حوزه ارز حاصل همکاری های مشترک تیم اقتصادی دولت است.
به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری گفت: عمل به وعده ها و استفاده از نظرات متخصصین مورد توجه دولت خواهد بود و هرکجا که عمل به وعده ها امکان پذیر نباشد صادقانه با مردم در میان خواهیم گذاشت.
سخنگوی دولت تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال را نشانه توجه دولت به کسب و کارهای دیجیتالی دانست و گفت: توسعه زیرساخت های اقتصاد دیجیتال، برطرف کردن موانع و شتاب بخشی به شکل گیری زیست بوم اقتصاد دیجیتال در کشور، حمایت از پلتفرم ها و کسب و کارهای دیجیتال و فناوری پایه در کشور، بسترسازی برای توسعه اشتغال فناوری پایه در کشور، برطرف کردن موانع فعالیت پلتفرم های ایرانی در سطح بین المللی و توسعه مهارت های الزام آور اقتصاد دیجیتال، از جمله وظایف کارگروه یاد شده است.
وی با اشاره به نخستین جلسه شورای عالی امور ایرانیان خارج کشور گفت: سامانه میخک وزارت خارجه بعنوان پرسمان تردد محیطی راه اندازی شده و ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند سوالات خود را در آنجا مطرح کنند و ظرف مدت کوتاهی پاسخ آن را دریافت کنند. به منظور تسهیل در تردد ایرانیان خارج از کشور که مشمول خدمت سربازی هستند، فرصت دو سفر سالانه به ایران در نظر گرفته شده که بدون مانعی بتوانند به کشور رفت و آمد کنند.



سخنگوی دولت با اشاره به وضعیت شیوع کرونا گفت: خطر کرونا به طور کامل برطرف نشده و در معرض سویه های جدید نظیر امیکرون که به شدت گسترش پذیر است، هستیم. اگر می‌خواهیم محدودیت ها برنگردد، دوز سوم واکسن را هرچه سریعتر تزریق و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنیم.
سخنگوی دولت درباره افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان گفت: در لایحه بودجه سال آینده میزان افزایش حقوق کارکنان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با رویکرد عدالت در توزیع، ۲۹ درصد رشد برای حداقل حقوق است و حقوق تا ۵ میلیون تومان هم از مالیات معاف شده است؛ و بقیه کارمندان هم به‌صورت پلکانی حقوقشان رشد دارد.بهادری جهرمی گفت: افزایش مساوی و ثابت حقوق برای همه کارمندان صرف‌نظر از توجه به میزان حقوقی که دریافت می کنند مناسب و عادلانه نیست و باید افرادی که پایه حقوق پایین تری دارند افزایش بیشتری داشته و آنها که پایه حقوق بالاتری دارند افزایش حقوق کمتری داشته باشند و این افزایش به صورت پلکانی انجام شود، تا بتوانیم به مرحله ای برسیم که نظام جبران خدمات کارکنان دولت متوازن تر و عادلانه تر باشد. وی درباره استرداد مجرمین مالی ایرانی ساکن در کانادا و بازگشت اموال عمومی به تاراج رفته کشور گفت: در این زمینه یک همکاری مشترک میان دولت، قوه قضائیه و پلیس اینترپل نیروی انتظامی وجود دارد و همه برای استرداد مجرمین متواری مالی همراه و جدی هستند و اثر این را در ماه های اخیر با استرداد برخی مجرمان دانه درشت به کشور ملاحظه کرده‌اید و مابقی تبهکاران و غارتگران اموال مردم و بیت‌المال نیز که به خارج از کشور فرار کرده‌اند قانون در تعقیب‌شان است.
سخنگوی دولت درباره حذف ارز ترجیحی گفت: حذف ارز ترجیحی قانون مجلس شورای اسلامی است و دولت مکلف به اجرای قانون است. خط قرمز دولت معیشت مردم است. در قانون مجلس، راهکار جبران حذف ارز ترجیحی پیش بینی نشده و اولویت دولت حفظ قدرت خرید و بهبود معیشت مردم است و رئیس جمهور تأکید دارد، بدون در نظر گرفتن راهکارهای کارآمد حمایتی، تغییری در اجرا صورت نگیرد.
بهادری جهرمی یادآور شد: مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۴۰۰، سقفی برای ارز ترجیحی در نظر گرفته بود که تقریبا تمام این منابع تا پیش از شروع به کار دولت جدید هزینه شده بود و دولت سیزدهم برای پرداخت های مربوط به چندماه باقیمانده تا پایان سال نیاز به اخذ مجوز جدید از مجلس داشت که برای این منظور یک لایحه دوفوریتی به مجلس محترم ارسال کرد که فوریت آن مورد تصویب قرار نگرفت. بنابراین دولت عملا مکلف شد سیاست اصلاح نظام پرداخت یارانه ها را با سرعت بیشتری در پیش بگیرد.
وی تاکید کرد: خوشبختانه الان یک وفاق و وحدت نظری برای چاره جویی این مسئله با در نظر گرفتن بهبود معیشت مردم و حذف رانت و فساد از ارز ترجیحی در مجلس و دولت وجود دارد و همه برای اصلاح امور بر مبنای یک سیاست اقتصادی پایدار و موثر هم نظرند. سخنگوی دولت تاکید کرد: برای واکسن هیچ گونه محدودیتی نداریم. ۹ میلیون نفر تا الان دوز سوم را تزریق کرده اند. تا زمانیکه نیاز داشته باشیم چه از طریق واردات چه از طریق داخلی واکسن تامین می شود.
وی در خصوص حضور نماینده کره جنوبی در وین و پرداخت بدهی‌های این کشور به ایران تاکید کرد: موضوع آزادسازی بدهی های انباشته شده کره جنوبی به ایران، ارتباطی به مذاکرات وین ندارد و کره جنوبی که تاکنون برخلاف مناسبات بین المللی، دارایی های جمهوری اسلامی ایران را بلوکه کرده است، باید مطابق موازین حقوقی در اسرع وقت نسبت به آزادسازی همه پول های ایران - و نه فقط بخشی از آنها - اقدام نماید.
سخنگوی دولت ادامه داد: البته سفر معاون وزیر خارجه کره به ابتکار خودشان بوده و بدیهی است که معاون سیاسی وزیر خارجه از هر فرصتی برای مطالبه درست این حق ملت ایران استفاده خواهد کرد و مسئولیت حقوقی و سیاسی دولت کره جنوبی را به آنها یادآور خواهد شد.
بهادری جهرمی یادآور شد: درباره حضور نمایندگان دیگر کشورها در وین، این سفرها تصمیم مستقل کشورها و مربوط به روابط دوجانبه آن‌هاست و انجام چنین رایزنی‌هایی، مربوط به خودشان است و فضای مذاکرات را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. طبیعی است که هیأت ایرانی در چنین دیدارهایی دخالتی ندارد و بنای اظهار نظر در این مورد را هم نداشته و ندارد.
وی در خصوص شایعه تغییر و ترمیم کابینه، تصریح کرد: خواهش می کنم از انعکاس هرگونه شایعه به ویژه در حوزه هایی که دغدغه مردم هست و با معیشت مردم سر و کار دارد پرهیز شود.
سخنگوی دولت با اشاره به دستاوردهای اقتصادی دولت، اظهار کرد: کنترل بازار ارز و تصمیمات خوبی که برای تثبیت بازار سرمایه اتخاذ شد در جلسات مستمر ستاد هماهنگی اقتصادی با حضور تیم اقتصادی دولت و با همدلی وهمکاری مشترک همیشگی انجام می شود و موضوعات بخشی نیست.
وی در خصوص اظهارات اولیانوف درباره مذاکرات اظهار کرد: تنها نماینده رسمی ایران در مذاکرات علی باقری است. هیچ شخص و کشور دیگری نماینده ایران نیست. طبیعی است کشورهای دیگر در چارچوب اقدامات دیپلماتیک کشور خودشان اقدام می کنند. برخی حضور رسانه ای بیشتری دارند. بنابراین هیچ کشور و مقام دیگری نمایندگی از دولت ایران در مذاکرات ندارد. همچنین جایگاه مقامات سابق کشور نیز محترم است و به روش های دیپلماتیک حمایت می شوند.