چرا هنوز هم خواننده شدن بین بازیگران طرفدار دارد؟ یک بام و دو هوا بین نُت و اَکت

گروه فرهنگ و هنر – خوانندگی و بازیگری دو شغلی هستند که برای بیشتر افراد وسوسه‌انگیز بوده‌اند. حتی کسانی که خواننده یا بازیگر هم هستند، دل‌شان می‌خواهد گوشه چشمی هم به آن یکی داشته باشد، حتی اگر بد بازی کند یا بد بخواند باز هم می‌خواهد تنی به آب بزند و این دریا را هم تجربه کند. اما آیا لزوما کسی که در یک رشته موفق است، در زمینه‌های دیگر هم حتما استعداد دارد؟
شاید خیلی‌ها فکر کنند که دنیای بازیگری و خوانندگی دنیاهای نزدیکی هستند که می‌شوند هر از گاهی به یکی‌شان سرک کشید. کافی است نگاهی به سریال‌های شیکه نمایش خانگی بیندازید تا خوانندگانی را ببینید که در یک نقش بازی می‌کنند اما متاسفانه تا به حال کمتر دیده‌ایم که خواننده‌ای، بازیگر قابلی هم باشد.
از آن سو کسانی که وارد دنیای بازیگری می‌شوند لاجرم باید در دوره‌هایی که می‌گذرانند، صداسازی را هم یاد بگیرند. اما این دوره‌ها تنها یک آشنایی کوچک است و زمین تا آسمان با خوانندگی فرق دارد. اما همان‌طور که خواننده‌ها دوست دارند وارد حرفه بازیگری بشوند، بعضی بازیگرها هم دوست دارند میکروفن به دست بخوانند. چندی پیش یوسف صیادی بازیگر و کمدین که مدتی است در فضای تلویزیون و سینما کم کار شده است، به عرصه خوانندگی ورود کرده و اولین قطعه خود را با نام «پرواز» منتشر کرد.
البته پیش از او هم کم نبودند بازیگرانی که تلاش کردند عرصه آواز و خوانندگی را هم امتحان کنند. نمونه بارز این اتفاق، محمدرضا گلزار، سوپراستار سینمای ایران است. بازیگری که پیش از درخشش بر پرده نقره‌ای سینماها به عنوان نوازنده در گروه آریان شناخته شد اما روزگار پس از مدتی او را به سمت بازیگری کشاند. گلزار پس از دوری طولانی مدت از حوزه موسیقی، چند سال پیش بار دیگر به سراغ استعداد نخست خود رفت و ابتدا با انتشار چند تک آهنگ و سپس برگزاری کنسرت فعالیت موسیقایی خود را از سر گرفت. البته انتقادهای فراوانی نیز پس اجرای کنسرت‌هایش به سمت او روانه شد.


محمدرضا فروتن دیگر بازیگری است که می‌توان در این زمینه به نام او اشاره کرد، این بازیگر بارها خوانندگی را رویای اول زندگی‌اش و مقدم بر بازیگری دانسته بود اما گویا در روزهای جوانی فعالیت هنری او سمت و سوی دیگری به خود گرفت تا پس از چندین سال نقش آفرینی در فیلم‌های گوناگون تحقق این رویا را عملی کند. او در سال ۹۵ تصمیم به انتشار آلبومی به نام «می‌فهممت» گرفت، فعالیت او پس از انتشار این آلبوم تا حدودی کمرنگ شده بود تا اینکه سال گذشته ترانه‌ای درباره شبکه‌های اجتماعی و به طور ویژه اینستاگرام منتشر کرد که با واکنش‌های نسبتا منفی رو به‌رو شد به طوری که هنوز هم از آن ترانه برای انتقاد از بازیگرانی که به سمت خوانندگی می‌روند استفاده می‌شود.
مهران مدیری نیز از جمله افراد شناخته‌شده در عرصه بازیگری و کارگردانی است که به سمت موسیقی آمد و چندین کنسرت نیز برگزار کرد.
شهاب حسینی، امیرحسین مدرس، امین زندگانی و حمید گودرزی، کامران تفتی، امین حیایی، بهرام رادان، رضا عطاران، فتحعلی اویسی، سیدجواد‌ هاشمی، برزو ارجمند، محمدرضا هدایتی، اشکان خطیبی، مهدی پاکدل، کوروش تهامی و... از جمله بازیگرانی هستند که تلاش کردند به دنیای موسیقی راه بیابند که البته برخی موفق بودند و برخی هم نه. اما به هر حال هیچ کدام از این افراد نتوانستند مانند یک خواننده حرفه‌ای جایی در مارکت موسیقی پیدا کنند.
شاید به همین دلیل است که بسیاری از کارکشته‌های موسیقی از وضعیت بغرنج این هنر در سال‌های اخیر و به ویژه درباره حضور برخی سلبریتی‌های سینما در موسیقی که از قضا توانمندی و هنری در این زمینه ندارند، اظهار تاسف و نگرانی کرده بودند. پیش از این شاهین فرهت، آهنگساز و استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، درباره علل گرایش بازیگران به خوانندگی گفته بود: «این افراد به چند دلیل به سمت این هنر گرایش پیدا می‌کنند؛ یا به‌دلیل علاقه به موسیقی یا به‌دلیل علاقه به شهرت. به‌طور کلی اگر از جنبه درست و منطقی به این موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم این افراد از جنبه مادی به این موضوع نگاه می‌کنند و علاقه در درجه دوم قرار دارد. این افراد فکر می‌کنند چون در عرصه بازیگری موفق بوده‌اند، می‌توانند در موسیقی و خوانندگی هم موفق باشند و این بزرگ‌ترین اشتباه آنهاست؛ زیرا هرکسی را برای کاری ساخته‌اند. در طول تاریخ هنرمندان بسیاری بودند که موسیقیدان‌های خوبی شده‌اند؛ اما در این دوره این اتفاق کمتر پیش می‌آید زیرا موسیقی جنبه تجاری پیدا کرده است. به‌نظر من هرکس باید در حوزه کاری خود فعالیت کند؛ زیرا هر انسانی باید یک راه را ادامه دهد تا بتواند در کار خودش پیشرفت کند.»
به تازگی بابک زرین با نام اصلیِ علیرضا شعبانی زرین‌کفش دانش‌آموختهٔ رشتهٔ موسیقی از کنسرواتوار تهران در رشتهٔ آهنگسازی، کنترپوان، موسیقی ترانه و فیلم و آواز اپرا، در گفت‌وگویی درباره خوانندگی بازیگران صحبت کرد و اشاره‌ای به آلبوم محمدرضا فروتن کرد که با آهنگسازی وی تنظیم شده بود. بابک زرین افزود: من به تنها بازیگری که توصیه می‌کنم بخواند حامد بهداد است. با توجه به ظرفیتی که از وی سراغ دارم و ترانه‌هایی که خوانده است احساس می‌کنم در خوانندگی نیز موفق است.
او درباره‌ی استقبال مردم از آلبوم موسیقی بازیگران توضیح داد، یک ترانه و اثر هنری باید مورد پسند مخاطب قرار بگیرد برخی از هنرمندان دغدغه اول‌شان بازیگری است و گروهی دیگر خوانندگی و این روی خروجی کار آنها تاثیرگذار است. البته در زمان گذشته این شرکت‌ها و کمپانی‌ها بودند که در انتشار و استقبال از یک یک آلبوم یا ترانه تاثیر بسیاری داشتند ولی امروزه این فضای مجازی است که در انتشار یک ترانه و آهنگ نقش به سزایی دارد.
به نظر می‌رسد این رفت‌ و آمدهای بی قاعده‌ای که این روزها بین هنرهای مختلف توسط هنرمندان شاهد هستیم تنها نتیجه‌اش درهم‌ریختگی فرهنگی و افت کیفیت آثار هنری باشد، چه آثار تصویری و چه شنیداری.
سایر اخبار این روزنامه
چرا هنوز هم خواننده شدن بین بازیگران طرفدار دارد؟ یک بام و دو هوا بین نُت و اَکت غلامرضا کمالی پناه من آیت‌الله نیستم رمزگشایی از سفر وزیر امور خارجه به عمان و قطر باز هم پای میانجی ها به میان می‌آید؟ در جلسه مجلس چه گذشت؟ انتقاد مجلس از مشخص نبودن برنامه دولت بعد از حذف ارز ترجیحی آیا رویداد‌های قزاقستان در نهایت به نفع روسیه و چین و به زیان آمریکا تمام می‌شود؟ بازی قدرت‌ها در زمین قزاقستان دست‌انداز غربی در مقابل کاتالیزور ایرانی در مذاکرات وین «ابتکار» اما و اگرهای بن کارت خرید نان به جای یارانه را بررسی کرد احیای دوباره کوپن؟ رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت: قاطعانه مانع هرگونه افزایش قیمت کالاها شوید در شانزدهمین جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رییس جمهور مقرر شد کارگروه تخصصی تنظیم بازار اقلام کشاورزی تشکیل می شود پیش‌بینی بانک جهانی از کاهش شدید رشد اقتصاد جهانی در ۲۰۲۲ نتایج سفر هیئت سیاسی و اقتصادی طالبان به تهران در فضای مجازی مطرح شد توضیح وزیر ارتباطات درباره حل مشکل سرعت و کیفیت اینترنت اهدای ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا از یونان به ایران