در جلسه مجلس چه گذشت؟ انتقاد مجلس از مشخص نبودن برنامه دولت بعد از حذف ارز ترجیحی

مجلس دیروز تکلیف طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان را مشخص کرد.
نشست علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی نیکزاد انجام شد و اولین دستوری که شروع به بررسی شد طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان بلوچستان بود که در نهایت با مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفت و بر این اساس مقرر شد که وزارت نیرو با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و با استفاده از توان معاونت علمی ریاست جمهوری زمینه سرمایه‌گذاری داخلی یا خارجی را برای برداشت آب، نمک‌زدایی، انتقال آب و استفاده از نمک‌ها و فلزات باقی مانده از دریای عمان فراهم کند.
البته که اغلب نمایندگان معتقد بودند که باید این طرح های انتقال آب برای سایر استان های درگیر کم آبی هم لحاظ شود و بیان می کردند که سهم ایران از شیرین سازی آب دریای عمان به نسبت سایر کشورها عدد کوچکی است که ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در این باره معتقد است که در موضوع انتقال آب عقب افتاده ایم و در حالی که روزانه ۲۵ میلیارد متر مکعب شیرین سازی آب انجام می‌شود، ولی در کشور ما به ۵۰۰ میلیارد متر مکعب هم نمی‌رسد که این فاجعه است. باید به شیرین کردن آب از خلیج فارس و دریای عمان ورود کنیم و دولت را ملزم به ورود به این مسئله کنیم.
ارسال طرح الزام دولت به پاسخگویی به تذکرات نمایندگان به مجمع تشخیص


نمایندگان در دستور کار بعدی طرح الزام دستگاه‌های اجرائی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.در صورت تایید این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، «سامانه قانونگذاری و نظارت» برای ثبت تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به مسئولان اجرایی ایجاد شده و پاسخ وزرا به تذکرات نمایندگان نیز در این سامانه ثبت شده و برای عموم مردم منتشر می‌شود.
حمایت های مجلس از شرکت های دانش بنیان
مجلس بعد از این دستور به سراغ طرح حمایت از دانش بنیان ها بازگشت که در یک ماه اخیر اغلب جلسات مجلس صرف تعیین تکلیف آن شده است. نمایندگان مجلس موافقت کردند «کمک‌های بلاعوض دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری» مشمول مالیات نباشد و علاوه بر این مصوب شد که اقدامات نهادهای دولتی و موسسات عمومی غیردولتی نباید باعث رقابت با موسسات دانش بنیان شود.
تخلف ۹۲ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه در مجلس اثبات شد
در حالی که سایر نمایندگان درگیر بررسی دستور کارهای امروز مجلس بودند، ناصر لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در توئیتر نتیجه تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را اعلام کرد و نوشت: گزارش نهایی تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه امروز در کمیسیون صنایع مجلس مصوب شد.علیرغم فشار‌های همه جانبه و تلاش برخی رسانه نما‌های حق العمل کار، بررسی فساد عظیم، تخلف مالی ۹۲ هزار میلیارد تومانی در این بنگاه بزرگ را اثبات کرد.
دولت برنامه ی اجرایی حذف ارز ترجیحی را ارائه نکرده است
در همین اثنا موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره برنامه دولت برای حذف ارز 4200 تومانی گفت: دلیل پیگیری جدی دولت برای حذف ارز ترجیحی، کمبود منابع است نه مصوبه مجلس.واقعیت این است که دولت به دلیل محدودیت درآمد‌های ارزی قادر به تامین ارز ترجیحی نیست و می‌خواهد آن را حذف کند.دولت هنوز برنامه اجرایی مشخصی برای عملیاتی شدن این موضوع به نمایندگان ارائه نکرده است.
افزایش حقوق سال بعد صرفا ۳ درصد است
احسان ارکانی نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس در تذکری در صحن علنی امروز مجلس گفته که سال آینده حقوق کارکنان دولت صرفاً ۳ درصد به اضافه ۵۳۰ هزار تومان افزایش می‌یابد که این ظلم به کارمندان دولت با تورم ۴۰ درصدی و به ویژه بعد از حذف ارز ترجیحی است.
محمدعلی محسنی بندپی سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت که کشورهای خارجی آماده ارائه امتیازات مختلفی به جوانان ایرانی هستند تا نخبگان را جذب کنند. این نماینده کشورهایی همچون چین، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی و حتی هنگ کنگ را آماده ارائه بورسیه به نخبگان ما اعلام کرد.
عملکرد دولت انقلابی بوی خیانت و نفوذ مانند دولتِ روحانی ندارد
روز گذشته تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهور در دو دوره ای که روحانی رئیس جمهور بود در مجلس تصویب شد و امروز هم مهدی سعادتی بیشه‌سری نماینده مردم بابل در مجلس پای روحانی را به مجلس کشید و درباره آن گفت: بر اساس رصدی که بر عملکرد دولت انقلابی داریم خیالمان راحت است چرا که بوی خیانت، نفوذ و وابستگی مانند دولت قبلی و وزیر خارجه گذشته را شاهد نیستیم.
لغو سفر رئیس مجلس به دلیل کسالت
امروز ریاست مجلس در صحن علنی حضور نیافت و بعد از گذشت چند ساعت روابط عمومی مجلس از کسالت قالیباف خبر داده و گفته که سفر قالیباف به مشهد برای حضور در کنگره شهدای غرب مشهد که قرار بود فردا پنج‌شنبه انجام شود، به دلیل کسالت رئیس مجلس لغو شده است.تست کرونا و اُمیکرون دکتر قالیباف منفی شده اما با این حال پزشکان توصیه کرده‌اند که فعلا رئیس مجلس شورای اسلامی استراحت کند.
سایر اخبار این روزنامه
چرا هنوز هم خواننده شدن بین بازیگران طرفدار دارد؟ یک بام و دو هوا بین نُت و اَکت غلامرضا کمالی پناه من آیت‌الله نیستم رمزگشایی از سفر وزیر امور خارجه به عمان و قطر باز هم پای میانجی ها به میان می‌آید؟ در جلسه مجلس چه گذشت؟ انتقاد مجلس از مشخص نبودن برنامه دولت بعد از حذف ارز ترجیحی آیا رویداد‌های قزاقستان در نهایت به نفع روسیه و چین و به زیان آمریکا تمام می‌شود؟ بازی قدرت‌ها در زمین قزاقستان دست‌انداز غربی در مقابل کاتالیزور ایرانی در مذاکرات وین «ابتکار» اما و اگرهای بن کارت خرید نان به جای یارانه را بررسی کرد احیای دوباره کوپن؟ رئیس جمهوری در جلسه هیئت دولت: قاطعانه مانع هرگونه افزایش قیمت کالاها شوید در شانزدهمین جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رییس جمهور مقرر شد کارگروه تخصصی تنظیم بازار اقلام کشاورزی تشکیل می شود پیش‌بینی بانک جهانی از کاهش شدید رشد اقتصاد جهانی در ۲۰۲۲ نتایج سفر هیئت سیاسی و اقتصادی طالبان به تهران در فضای مجازی مطرح شد توضیح وزیر ارتباطات درباره حل مشکل سرعت و کیفیت اینترنت اهدای ۲۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا از یونان به ایران