عملیات نجات سگ بزرگ برای بقای جانسون

رسانه انگلیسی ایندیپندنت گزارش داد، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس بعد از افشای شرکتش در دو مهمانی رسوایی برانگیز در محل دفترش در ضمن اعمال محدودیت‌های مربوط به برپایی تجمع در مکان‌های سربسته در راستای مبارزه با شیوع کرونا ویروس و عزاداری ملکه این کشور از بابت مرگ همسرش، اکنون در حال تهیه لیستی از مقامات دولتش است تا آنها با استعفایشان سپر بلای او شده و نخست وزیری او را نجات دهند.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه هافینگتون پست، بعد از مطرح شدن افشاگری‌ها درباره نقض قوانین مربوط به قرنطینه اجباری از سوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس با برپایی مهمانی در محل دفترش به سختی می‌شد اتفاقی عجیب‌تر را در ارتباط با این رسوایی تصور کرد؛ اما با گزارش روز جمعه نشریه ایندیپندنت این تصور رنگ باخت.
نشریه ایندیپندنت انگلیس نوشت که دریافته است بوریس جانسون در حال تهیه فهرستی از مقامات است تا با استعفایشان در واکنش به رسوایی برگزاری مهمانی در زمان اجرای ممنوعیت برپایی گردهمایی در فضای بسته برای مبارزه با شیوع کرونا موسوم به رسوایی پارتی گیت، جایگاه نخست وزیری او را نجات دهند.
با این حال به نوشته هافینگتون پست نکته عجیب‌تر این است که او این طرح را عملیات نجات سگ بزرگ لقب گذاشته است. هدف از این طرح به حداقل رساندن آسیب‌های گزارش یک مقام ارشد تحقیق کننده درباره این رسوایی به نام سو ‌‌گری Sue Gray است که قرار است چند روز بعد انتشار یابد.


طبق این گزارش گمان برده می‌شود که دن روزنفیلد، رئیس دفتر بوریس جانسون و مارتین رینولدز، چهره پشت ارسال ایمیل جنجالی دعوت به شرکت در این مهمانی به عنوان سپرهای بلای این نخست وزیر انگلیس مطرح شده است.
دو منبع نزدیک به دولت انگلیس به ایندیپندنت گفتند، بحث داغی بر سر وارد کردن اسامی چهره‌های استعفا دهنده با این طرح به راه افتاده و ایده مقبول کلی این بوده که دست کم یک دستیار سیاسی ارشد و یک مقام ارشد در واکنش به این رسوایی با توجه به این که هر دو گروه مقام‌ها در تقصیر کار شریک هستند؛ دولت را ترک کنند.
یک وزیر سابق محافظه کار دولت به ایندیپندنت گفت، با وجود حمایت آنها از بوریس جانسون، آنها معتقدند که این ترمیم اساسی مقامات دفتر نخست وزیری و بخش‌هایی از کابینه دولت انگلیس برای پشت سر گذاشتن رسوایی پارتی گیت ضروری است.
همچنین بر اساس گزارش این نشریه، طرح نجات سگ بزرگ شامل یک تلاش در حوزه ارتباطات در آستانه انتشار نتیجه تحقیقات و بعد از آن است. این بخش شامل انجام مصاحبه‌های مطبوعاتی از سوی وزیران حامی، تاکید بر پشیمانی نخست وزیر و فهرست کردن دستاوردهای او در ضمن انتخاب‌های سخت مطرح شده توسط همه گیری بیماری است.
همچنین یک هدف این عملیات سنجیدن حمایت‌ها در میان نمایندگان رده پایین در پارلمان از رقبای احتمالی بوریس جانسون در رهبری از جمله ریشی سوناک، وزیر خزانه داری، لیز تراس وزیر امور خارجه و حتی جرمی هانت وزیر بهداشت سابق است.
بعید است که هانت بتواند آرای کافی برای رسیدن به مقام رهبری کسب کند؛ اما دستیاران دولت انگلیس معتقدند او می‌تواند در هرگونه رقابت بر سر کسب رهبری نقشی مهم ایفا کند.
این طرح نشان دهنده سطح شکنندگی جایگاه دفتر نخست وزیر و کابینه دولت انگلیس بعد از انتشار گزارش‌های دقیق مربوط به برپایی مهمانی‌ها در زمان اجرای محدودیت‌های مربوط به مقابله با انتشار کووید ۱۹ است.
سایر اخبار این روزنامه
زنگ خطری که واشنگتن احساس می‌کند آب سرد ایران و چین بر پیکر تحریم‌های آمریکا ژوبین صفاری آتشی به روان خسته جامعه چرا خودکشی کودکان در جهان افزایش یافته است؟ خودکشی‌های تلخ کودکانه آیا سرمایه‌های مشکوک در سینما جریان دارد؟ سینما، گذرگاهی برای پولشویی؟ مدیران استقلال و پرسپولیس بر اساس کدام متر و معیار انتخاب می‌شوند؟ «صندلی‌بازی» در فوتبال ایران! «ابتکار» تاثیرات اجرای توافق ۲۵ ساله با چین بر اقتصاد ایران را بررسی کرد روز‌های روشن در انتظار اقتصاد ایران؟ سومین جلسه دادگاه رسیدگی به تخلفات شهرداری لواسان برگزار شد کیف‌های میلیاردی رشوه از «وین» چه خبر؟ روند کند اما رو به جلو وزیر نفت خبر داد بررسی طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه مردم نشانه‌هایی از آغاز نافرمانی مدنی در عربستان سعودی بایدن؛ از کاهش محبوبیت تا کابوس انتخابات کنگره عملیات نجات سگ بزرگ برای بقای جانسون زلزله ۵ ریشتری کرمان را لرزاند در واکنش به اتهام‌زنی ام‌آی۵ چین، انگلیس را تحت تاثیر فیلم‌های جیمز باند دانست