منبع صدا همچنان نامشخص!

آفتاب یزد - گروه شبکه: روز یکشنبه صدای مهیبی در شهرستان اسدآباد در استان همدان شنیده شد. گفته می‌شود که شدت صدا در بعضی جاها به حدی بوده است که در و پنجره‌های خانه‌ها هم لرزیده و مردم را به بیرون از خانه کشانده، حتی این صدای مهیب در همدان و برخی مناطق کرمانشاه و کردستان نیز شنیده شده است. اما از آنجایی که در چنین شرایطی اطلاع‌رسانی دقیقی از سوی مسئولان شکل نمی‌گیرد و یا اگر هم اطلاع‌رسانی شود پر است از ضد و نقیض، شایعه درباره چرایی حادثه حرف اول را می‌زند. مثلا در رابطه با این اتفاق یکبار گفته شد که در نتیجه رزمایش پدافند هوایی ایران برای آزمایش سامانه‌های پدافند هوایی جدید بوده است که به تازگی به زرادخانه نیروهای مسلح ایران پیوسته است. یک بار دیگر آن را مربوط به اقدامات آزمایشی دانستند و بار دیگر آن را به رعد و برق ربط دادند. جالب اینجاست که با وجود شایعات فراوان در این زمینه، تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز اطلاع‌رسانی دقیقی از سوی مسئولان در این رابطه صورت نگرفته است.
> احتمالا صدای انفجار مربوط به اقدامات آموزشی بوده است
با این حال معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان درباره شنیده شدن صدای مهیب انفجار گفت: «احتمال ما این است که این صدا مربوط به برخی از اقدامات آموزشی بوده که احتمال قریب به یقین این موضوع درست است و وزارت کشور در حال پیگیری و رصد است.» به گزارش ایسنا، مهدی باب‌الحوائجی بیان کرد: «در پی شنیده شدن صدای مهیب انفجار در یکی از شهرستان‌های استان همدان، همه دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی به دستور استاندار بسیج شدند تا منشاء این صدای انفجار را بیابند.» وی اضافه کرد: «پیگیری‌ها نشان داد در استان همدان انفجاری رخ نداده و صدای شنیده شده مربوط به استان‌های همجوار بوده است، در این راستا استاندار همدان با استانداران استان‌های همجوار تماس گرفته تا اگر انفجاری در این استان‌ها رخ داده و نیاز به کمک همدان است نیروهای استان وارد عمل شوند که خوشبختانه این استانداران نیز اعلام کردند استان‌های آن‌ها در امنیت کامل به سر می‌برد.»
> رعد و برق بوده است


این در حالی است که معاون امنیتی و انتظامی با رد هرگونه گمانه‌زنی درخصوص علت صدای مهیب در شهرستان اسدآباد استان همدان، گفت: «این صدا به دلیل صوت ایجاد شده احتمالا ناشی از رعد و برق بوده است.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، سید مجید میراحمدی گفت: «با بررسی دستگاه‌های امنیتی و انتظامی مشخص شد که صدای شنیده شده ناشی از رعد و برق بوده و حادثه خاصی رخ نداده است.»
> شاید زلزله است
اما سعید کتابی فرماندار اسدآباد در همدان اظهار کرد: «ابتدا گمان رفت که صدای رعد و برق با توجه به شرایط جوی است، اما این امکان رد شد. هیچ گونه انفجاری در سطح شهرستان نداشتیم، با دستگاه‌های خدمات‌رسان در تماس هستیم و اتفاقی در حوزه گاز، اورژانس، آتش‌نشانی نبوده و در شهرستان گزارشی نداشتیم.» فرماندار اسدآباد تصریح کرد: در حال حاضر نیز دستگاه‌های خدمات رسان در حال بررسی هستند و با تمام روسای ادارات در تماس مستقیم هستم و بحثی در جایگاه‌های سوخت نیز رخ نداده است. »وی با تاکید بر اینکه امکان اینکه صدا از شهری دیگر رسیده باشد و یا زلزله باشد هم وجود دارد که در حال پیگیری هستیم خاطرنشان کرد: «زلزله‌نگاری هم بررسی شد، ستاد بحران در حال پیگیری است اما تا کنون هیچ گزارشی دال بر اینکه اتفاق خاصی در شهرستان رخ داده باشد، نرسیده است.»