آغاز منع ورود اتباع ایران و 5 کشور مسلمان به امریکا


رأی دیوان عالی امریکا موجب شد
آغاز منع ورود اتباع ایران و 5 کشور مسلمان به امریکا
دارندگان تابعیت دوگانه، شاغلان در امریکا و خویشاوندان آنان از فرمان  ضد مهاجرتی ترامپ استثنا شدند



گروه جهان/   بیش از 5 ماه طول کشید تا فرمان مهاجرتی جنجال برانگیز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا مبنی بر منع سفر اتباع 6 کشور عمدتاً مسلمان به امریکا وارد فاز اجرایی شود. فرمانی که حدود یک هفته پس از ورود ترامپ به کاخ سفید، علیه 7 کشور ایران، سوریه، عراق، لیبی، تونس، یمن و سومالی صادر شد اما تنها یک روز پس از اجرا، از سوی یک قاضی فدرال به حالت تعلیق درآمد و رئیس کاخ سفید را وادار کرد نسخه دوم فرمان مهاجرتی خود را که به اصطلاح «اصلاح» شده بود، صادر کند. فرمان مهاجرتی دوم اگرچه نام کشور عراق را در فهرست 7 کشور «مغضوب» نداشت اما باز هم از سوی یک قاضی فدرال دیگر به حالت تعلیق درآمد و باعث شد چشم امید ترامپ تنها به رأی دیوان عالی امریکا دوخته شود. رأیی که سرانجام روز دوشنبه صادر شد و اگرچه خرسندی رئیس جمهوری امریکا را به‌دنبال داشت اما واکنش‌های منفی بسیاری در سطح داخلی و بین‌المللی برانگیخت.
به گزارش خبرگزاری رویترز، روز دوشنبه دادگاه عالی امریکا با دادن رأی مثبت به بخش‌هایی از قانون مهاجرتی ترامپ، این امکان را فراهم آورد که ورود مسافران از شش کشور ایران، سوریه، لیبی، تونس، یمن و سومالی که هیچ ‏خویشاوندی در امریکا ندارند یا وابسته به هیچ شرکت و مؤسسه‌ای در امریکا نیستند و همچنین تمامی آوارگان به خاک امریکا به‌طور موقت و تا 6 ماه آینده ممنوع شود. این رأی در شرایطی صادر شد که دیوان عالی هنوز موفق به رسیدن به یک اجماع درباره قانونی بودن یا نبودن فرمان مهاجرتی رئیس جمهوری نشده است. این نهاد در همین ارتباط اعلام کرد، استدلال‌های مطرح شده در مورد قانونی بودن یا نبودن یکی از سیاست‌های ترامپ در ماه‌های نخست ‏ برش
بی اعتمادی جهانی به دولت ترامپ
از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا تاکنون چهره این کشور ابرقدرت در سراسر جهان تا حد بسیار زیادی مخدوش شده است و اکثر کشورها اعتماد کمی به واشنگتن و تصمیم‌هایی که در این پایتخت در زمینه سیاست خارجی گرفته می‌شود، دارند. مؤسسه نظرسنجی «پیو» که یک مرکز امریکایی معتبر است، یک نظرسنجی بین‌المللی انجام داده و نتایج آن را به این شرح اعلام کرده است، در بین 37 کشور جهان تنها روسیه و رژیم صهیونیستی به سیاست خارجی دولت ترامپ اعتماد دارند و سوئد با افت 93 درصدی اعتماد؛ بی‌اعتمادترین کشور به سیاست خارجی امریکاست.  هلند و آلمان با رقم 75 درصد، در رتبه دوم بی‌اعتمادی به امریکا قرار دارند و کره جنوبی و فرانسه به ترتیب با رقم‌های 71 و 70 درصد در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند. کانادا نیز در این رتبه‌بندی جایگاه هفتم را دارد و این برای نخستین بار در 35 سال اخیر است که دولت و مردم کانادا تا این اندازه دیدگاه نامطلوبی درباره امریکا دارند.
تأثیر تلخ لغو «اوباماکر» بر زندگی 22 میلیون امریکایی
دفتر بودجه کنگره امریکا اعلام کرد، در صورت تصویب طرح جدید سلامت (ترامپ کر) بر اساس برآوردهای صورت گرفته، نزدیک به 22 میلیون امریکایی بیمه‌های درمانی خود را طی یک دهه آینده از دست خواهند داد.به گزارش روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، ترامپ ابراز امیدواری کرده است در جلسه هفته جاری سنا لایحه طرح جایگزین اوباماکر به تصویب برسد اما قطع شدن بیمه میلیون‌ها امریکایی که از پیامدهای این تصمیم است، موجب شده علاوه بر نمایندگان و سناتورهای دموکرات، گروهی از سناتورهای میانه رو جمهوریخواه نیز با آن مخالفت کنند.  از جمله سوزان کالینز، سناتور جمهوریخواه که گفته است، ملاحظات زیادی درباره طرح تحول خدمات بهداشتی و درمانی وجود دارد و به نظر نمی‌رسد این لایحه این هفته تصویب شود. برنی سندرز، نامزد دموکرات ریاست جمهوری سال 2016 امریکا، درتوئیتی با انتقاد شدید از این لایحه تأکید کرد: آن دسته از مردم امریکا که از پس هزینه‌های درمانی خود بر نمی‌آیند، شایسته مرگ نیستند.

ریاست‌جمهوری‌اش [فرمان مهاجرتی] را در فصل کاری جدید این دادگاه که در ماه اکتبر (مهر ماه) آغاز می‌شود، استماع می‌کند. ‏ اینکه دادگاه عالی امریکا ابتدا علیه اتباع 6 کشور عمدتاً مسلمان رأی صادر کرده و سپس وعده رسیدگی به قانونی بودن یا نبودن فرمان مهاجرتی رئیس جمهوری را داده، سؤال برانگیز است و جای تأمل دارد اما ترامپ بی‌توجه به این سؤال مهم، از این رأی دیوان عالی کشورش ابراز خرسندی کرد و آن را یک «پیروزی آشکار برای امنیت ملی امریکا» دانست. او دیروز نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر مدعی شد: «من به مبارزه خود برای [دفاع از] مردم امریکا ادامه می‌دهم و سرانجام پیروز می‌شوم.»
اما «میزی هیرونو»، سناتور دموکرات در گفت‌و‌گو با تلویزیون «ام اس ان بی‌سی» امریکا ضمن انتقاد کردن از موافقت دیوان عالی امریکا با فرمان مهاجرتی ترامپ و افراطی خواندن قضات این دیوان، رأی صادره را «منع ‏مسلمانان» از ورود به امریکا توصیف کرد و همچنین محتوای تصمیم دادگاه درباره شرایط اعمال محدودیت علیه شهروندان شش کشور عمدتاً مسلمان را مبهم ‏دانست.‏ شورای ملی ایرانیان امریکا، موسوم به «نایاک» هم نسبت به پیامد این رأی دیوان عالی هشدار داد و بشدت از عملکرد کنگره و سکوت قانونگذاران امریکا در برابر سیاست‌های تبعیض‌آمیز و ‏اسلام هراسانه ترامپ انتقاد کرد.‏ در بیانیه این شورا آمده است: تصمیم امروز دیوان عالی، بار دیگر وضعیت مبهمی ‏برای بسیاری از خانواده‌های امریکایی ایجاد خواهد کرد. بار دیگر جامعه ایرانی – امریکایی و مسلمانان این کشور به روزهای پر ‏التهاب پس از فرمان مهاجرتی [اول] در ژانویه بازگشتند.‏ [این در حالی است که] کنگره از مسئولیت ‏خود شانه خالی کرده و حتی یکبار هم درصدد برگزاری جلسه و بررسی طرح منع مسلمانان برای ورود به امریکا برنیامده ‏است.‏ به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، 250 تن از شهرداران شهرهای مختلف امریکا نیز درنشستی که در شهر «میامی بیچ» برگزار شد، مخالفت خود را با مواضع سختگیرانه ترامپ علیه مهاجران اعلام کردند و او را از مداخله در امور شهرهای امریکا برحذر داشتند.
سنت شکنی به سبک ترامپ
به نظر می‌رسد کاخ سفید این پیامدهای اولیه را یا نمی‌بیند یا علاقه‌ای به دیدن ندارد زیرا از ابتدای دولت ترامپ اقدامات تحریک‌آمیز علیه مهاجران بویژه مسلمانان شدت گرفته و علاوه بر فرمان‌های مهاجرتی صادر شده توسط این دولت، رئیس جمهوری امریکا سنت دیرینه افطار دهی در ماه مبارک رمضان به شخصیت‌های مسلمان ساکن در کشورش را برانداخت و در پایان ماه مبارک رمضان نیز صرفاً به تبریک عید فطر اکتفا کرد. به گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، مراسم افطار دهی به شخصیت‌های مسلمان ساکن در امریکا در ماه مبارک رمضان از سال 1805 میلادی به مدت دو قرن توسط وزارت خارجه امریکا و برای پاسداشت تنوع فرهنگی و دینی در این کشور رعایت می‌شد و شخصیت‌های برجسته مقیم و مأمور از جمله اعضای کنگره، رهبران انجمن‌ها و جوامع مسلمان، دیپلمات‌های کشورهای مسلمان در امریکا و مقام‌های بلندپایه این کشور در آن شرکت می‌کردند. اما ترامپ که در جریان مبارزات انتخاباتی خود نیز اظهارات خصمانه متعددی علیه مسلمانان بر زبان آورده بود، به نظر می‌رسد قصد دارد ضمن به حاشیه راندن مسلمانان امریکا، به خشونت‌های ناشی از تنفرهای مذهبی در کشورش دامن بزند زیرا در یک سال اخیر و بویژه پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر 2016، آمار خشونت‌های ناشی از تنفر مذهبی در امریکا افزایش یافته و در تازه‌ترین مورد، تلویزیون سی‌ان‌ان روز یکشنبه گذشته خبر داد، در دو حادثه جداگانه افراد ناشناس دست به هتک حرمت ‏قرآن در دو مسجد ایالت کالیفرنیا زدند.‏
در یک مورد، سرنشینان یک خودرو صفحات پاره شده قرآن کریم را در جلوی یک مسجد در «دیویس»، شمال کالیفرنیا ریخته و در ‏مورد دیگر، قرآنی را که با گوشت خوک آلوده شده بود با دست بند به در آهنی پشت یک مسجد آویزان کرده بودند.‏