آسیب رسانی تندروها به تریبون‌های ملی و رسمی

مداحی علیه روحانی در مراسم  نماز عید فطر انتقاد برانگیز شد
آسیب رسانی تندروها به تریبون های ملی و رسمی

نیم نگاه



مطهری: شعر قرائت شده بیانیه سیاسی بود

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با انتشار یادداشتی اشعار قرائت شده در مراسم عید فطر را یک بیانیه سیاسی غیر متناسب با عید فطر دانست و با انتقاد از محتوای این اشعار گفت: «توافق برجام تصمیم کل نظام و تخطئه آن تخطئه کل نظام است.»
به گزارش ایسنا، مطهری در این یادداشت با بیان اینکه «در اشعار مذکور سخن از سیلی کوخ نشین به کاخ نشین رفته بود و این دید طبقاتی بیشتر با مارکسیسم سنخیت دارد تا با اسلام»، گفت: «در آن اشعار سند ۲۰۳۰ نسخه‌ای از غرب برای تعلیم و تربیت ما معرفی شد، در حالی که چنین نیست.
هیچ دولتی در جمهوری اسلامی توصیه نامه‌های یونسکو را به‌عنوان برنامه تعلیم و تربیت خود تلقی نمی‌کند، ‌بلکه به خاطر آثار خوب و مزایای ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی خصوصاً سازمانی مثل یونسکو که بهره‌ای از استقلال نیز دارد، ارتباط خود با این سازمان‌ها را حفظ می‌کنند و منویات خود را نیز در اسناد آنها می‌گنجانند» وی سپس تأکید کرد: «هشدارهای رهبر انقلاب در این خصوص به نظر من پیام احتیاط است که مبادا برنامه تعلیم و تربیت خود را به جای اسلام از غرب بگیریم.» مطهری سپس اظهار داشت: «آنچه که در روز قدس به صورت توهین به رئیس جمهوری و برخی دیگر از مقامات کشور رخ داد و آنچه در برنامه نماز عید فطر تهران رخ داد، رهبر انقلاب را ناچار می‌سازد که در خطبه‌های نماز عید فطر درباره تعبیر «آتش به اختیار» توضیح دهند، در حالی که اگر افرادی که خود را ولایتمدار می‌نامند و دیگران را ضد ولایت، درست می‌فهمیدند و درست عمل می‌کردند نیازی به این توضیح و ایجاد زحمت برای ایشان نبود.»

هنوز بازار بحث درباره ضرورت برخورد با توهین‌کنندگان به‌رئیس جمهوری در حاشیه راهپیمایی روز قدس داغ بود که قرائت شعری از تریبون پیش از خطبه‌های نمازعید فطر با مضمونی مناقشه برانگیز به موضوع، ابعاد تازه‌ای بخشید.
این بار مسأله تنها این نبود که در یک برنامه شعرخوانی و در خلال ابیاتی با مضامین سیاسی نظیر مخالفت با برجام، تحریم‌های سنای امریکا علیه ایران، سیاست‌های عربستان سعودی و حمایت از شلیک موشک‌های سپاه به دیرالزور؛ رئیس جمهوری مخاطب انتقاداتی با لحن تخطئه‌کننده قرار گرفته است؛ بلکه مسأله اساسی منتقدان قرار گرفتن تریبون رسمی که از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز تحت پوشش مستقیم قرار داشت به جریان مخالف دولت بود؛ آن هم در شرایطی که اغلب چهره‌های سیاسی و فرهنگی حامی دولت روحانی از داشتن چنین تریبون‌هایی محروم‌اند.
بر همین قیاس بود که از دقایقی پس از قرائت این شعر بحث درباره چرایی و چگونگی فراهم آمدن فرصت قرائت آن در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خبری بالا گرفت.
پس از ابــــــــــــــــراز بی‌اطلاعـــــــی حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و ارجاع دادن موضوع به «ستاد برگزاری نماز جمعه تهران» از سوی او، محمدباقر پیشنمازی رئیس این ستاد با بیان اینکه «از مضمون اشعار مداح مراسم اطلاعی نداشتیم»، گفت: «بررسی متن سخنان مدعوان را بی‌احترامی به آنان می‌دانیم.»
انتقاد از بی‌عدالتی و وحدت شکنی در تریبون‌های رسمی
اما ابراز بی‌اطلاعی از مضمون این شعر وحدت شکنانه مانع از بروز سیل انتقادات به بی‌عدالتی در توزیع تریبون‌های رسمی کشور نبود.
روز گذشته مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهوری خواستار عذرخواهی رسمی ستاد اقامه نماز جمعه تهران از مردم و رئیس جمهوری به خاطر بی‌ادبی و هتاکی در نماز عید فطر شد و گفت: «بی اطلاعی این ستاد از محتوای اشعار پذیرفته نیست. زیرا کسانی که برای مراسم نمازجمعه دعوت می‌شوند؛ اعم از خطیب، مداح، سخنران پیش از خطبه‌ها و حتی کسی که شعارها را بیان می‌کند با دقت از سوی این ستاد دعوت می‌شوند.»
انصاری که به پرسش‌های خبرنگار جماران پاسخ می‌داد با بیان اینکه «در مورد عدم رعایت عدالت در برخی تریبون‌های نمازجمعه خصوصاً در تهران، صحبت بسیار است»، در پاسخ به اینکه رئیس ستاد اقامه نمازجمعه تهران گفته «از تمامی طیف‌های داخل نظام برای حضور در این تربیون دعوت صورت می‌گیرد»، گفت: این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد، زیرا وقتی فهرست سخنرانان نمازجمعه تهران در 12 سال گذشته را نگاه می‌کنیم و همچنین به مداحانی که به این تربیون دعوت می‌شوند دقت می‌کنیم، خلاف این موضوع را می‌بینیم.» بجز معاون حقوقی رئیس جمهوری، طی دو روز گذشته طیف گسترده‌ای از فعالان سیاسی نسبت به قرائت اشعار وحدت شکن در نماز عید فطر تهران واکنش نشان دادند.
به گزارش ایسنا، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفت: «در شرایطی که رهبر معظم انقلاب همه را به وحدت دعوت می‌کنند، سوء‌استفاده از تریبون‌های رسمی کشور برای منافع گروهی به نام مداحی آن هم در نماز عید فطر محکوم است».
وی سپس تأکید کرد: «استمرار این گونه فعالیت‌ها جز تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی و شاد کردن دشمنان نتیجه‌ای ندارد.» بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس نیز با وحدت شکنانه خواندن آنچه به‌عنوان شعردر تریبون نماز عید فطر مطرح شد، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:«خیلی‌ها به مداح ایراد می‌گیرند اما سؤال من از مسئولان برگزارکننده بویژه برادر ارجمندم حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی است. آیا طرح این گونه موارد با هماهنگی بوده یا خیر؟ اگر از قبل هماهنگ شده است که بدا به حال ما، اگر هم هماهنگ نشده است که ایراد بزرگی است بر نحوه مدیریت شما. مدت‌هاست از این تریبون مقدس از این قبیل موارد و تندتر شنیده می‌شود ولی ظاهراً قصدی بر اصلاح نیست.»
غلامعلی حدادعادل، نماینده تهران در مجلس نهم نیز  در واکنش به حواشی نماز عید فطر در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: «برخی حرکت‌ها نبایدآتش به اختیاری را زیرسؤال ببرد. جوانان انقلابی با رعایت دقیق شرایط رهبرانقلاب به وظیفه خود بویژه درعرصه فرهنگ عمل خواهند کرد».
تعبیر از مداحی جنجالی با عنوان «آتش به اختیار تمیز»
شعرخوانی حاشیه ساز مراسم نماز عید فطر البته مدافعانی نیز داشت. مدافعانی که این شعر را به بخشی از خطبه‌های رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «آتش به اختیار به معنای کار فرهنگی خودجوش و تمیز است» پیوند زده و از آن با عنوان «آتش به اختیار تمیز» دفاع کردند. چنانکه وحید یامین‌پور، از مجریان تلویزیون و عضو اصلی ستاد رئیسی، در یادداشتی به حمایت از میثم مطیعی، مداح خواننده اشعار با بیان اینکه «رهبر معظم انقلاب مفهوم آتش به اختیار را در چنین شرایطی برای ایجاد تحرک در جبهه انقلاب ابداع و ابلاغ کردند»، نوشت: «شعر امروز میثم مطیعی یک اقدام تمیز از نوع آتش به اختیار بود که تکرار و ادامه آن رقیب را منفعل و به جبهه انقلاب گرما و حرکت خواهد بخشید».
میثم مطیعی کیست؟
پس از خواندن اشعار جنجالی از تریبون نماز عید فطر، میثم مطیعی، مداح و قرائت‌کننده این اشعار در کانون توجه قرار گرفت. او که تا پیش از این به‌دلیل خواندن ادعیه و مداحی‌هایش در میان جوانان شهره بود در عالم سیاست به‌عنوان «پای ثابت برنامه تبلیغاتی ابراهیم رئیسی» و «صف اول افرادی که در مجالس مختلف علیه روحانی و اصلاح‌طلبان به خواندن اشعار و مطالب تخریبی می‌پردازند» شناخته شده است.
مطیعی به‌عنوان یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) و از مریدان سعید جلیلی، روز قدس سال گذشته نیز متن تند و پر از اهانتی علیه ظریف و روحانی قرائت کرد و مذاکره‌کنندگان را به خیانت متهم کرد.
با این حال میثم مطیعی که طی دو روز گذشته به کرات تصویر دست بوسی‌اش از آیت الله علم الهدی منتشر شد، شاعر اشعاری که در روز عید فطر خواند نبود. درباره شعر اخیر هم که از سروده‌های محمد مهدی سیار بوده است، روز دوشنبه خود شاعر با بیان اینکه «بیت مربوط به روح و جسم برجام که شاید تندترین بیت این مثنوی به‌حساب آید ترجمه‌ای‌ است ساده از متن نامۀ دکتر محمدجواد ظریف به خانم موگرینی در اعتراض به تحریم‌های جدید سنا»، از حذف یکی از ابیات شعر توسط مطیعی خبر داد و گفت: «او با این استدلال که از این بیت ممکن است جسارتی به رئیس جمهوری محترم برداشت شود و موجب سوءاستفاده شود، این بیت را حذف کرد».
این در حالی بود که عبدالجبار کاکایی ا ز شاعران برجسته درباره شعر خوانده شده در صفحه اینستاگرام خود نوشت: آنچه در نماز عید به‌عنوان شعر خوانده شد نمایش سلیقه به انحطاط رفته جریان مزد بگیر و مبلغی است که از هر تریبون پر جمعیتی برای نشان دادن خود بهره می‌برد. حتی کور سویی از حقیقت شعر انقلاب، در این کلمات شتاب زده، سست، کینه توزانه و تفرقه افکن دیده نشد.