آتش بدون دود

اميد مافي
فهرستي كه بيگانه كروات در آستانه دو ملاقات مهم تيم ملي با عراق و امارات منتشر كرد تفاوت زيادي با آنچه در اذهان منتقدان مي‌گذشت ندارد.دراگان مثل هميشه نگاه پررنگي به فراسوي مرزها داشته و لژيونرها را در قاب چشم خود جاي داده است.او البته از كنار ليگ ايران نيز به سادگي گذر نكرده و آنها كه در برابر سكوهاي خالي اوج گرفته‌اند را در ليست خود نشانده است.مرور چند برداشت آزاد با نگاه به فهرست ۲۷ نفره سكاندار تيم ملي خالي از لطف نيست.
معادلات قفس توري
دراگان براي امنيت بخشيدن به قفس توري تيم ملي باز هم به سه سنگربان شاغل در ليگ‌هاي اروپايي بسنده كرده و هيچ يك از قلعه‌چي‌هاي حاضر در ليگ را به فهرست خود اضافه نكرده است.با اين اوصاف به نظر مي‌رسد رقابت تنگاتنگ براي به دست آوردن كليد دروازه ايران ميان بيرانوند و عابدزاده شكل بگيرد. از يك‌سو سنگربان لرزان بوآويشتا قصد دارد همچنان شماره يك باشد و از سوي ديگر قفس‌بان تيزچنگ پومفرادينا به دنبال آن است دل اسكوچيچ را به دست بياورد. بايد ديد سكاندار تيم ملي براي بيمه كردن دروازه يوزها بالاخره به كدام گزينه اعتماد خواهد كرد و آيا عقاب آندلس را به علي بيرو كه سال پر فراز و نشيبي را سپري كرده ترجيح خواهد داد؟
يك بام و دو هوا
در حالي كه اسكوچيچ دغدغه چنداني در راه رسيدن به جام جهاني ندارد و در ديوار دفاعي تيم ملي نيز از مهره‌هاي ششدانگي بهره مي‌گيرد، اين‌بار با دعوت از محمد حسين كنعاني زادگان علامت سوالي به بلنداي قامت خويش فراروي خود قرار داد.اينكه چه اتفاقي مي‌افتد مهدي طارمي به واسطه يك توييت در مقطعي پشت خط مي‌ماند اما كنعاني زادگان عليرغم خبط عجيب خود از حاشيه امنيت برخوردار مي‌شود موضوعي است كه سرمربي بايد درباره آن توضيح دهد.سياست يك بام و دو هواي اسكوچيچ اگر در تيم ملي نهادينه شود روزهاي غبارآلودي پيش روي يوزها قرار خواهد گرفت.بي مداهنه.


سورپرايز اسكو 
شماره ۹ زوريا لوهانسك اصلي‌ترين سورپرايز فهرست اعلام شده است.شهاب زاهدي ۲۶‌ساله كه توانسته در ليگ اوكراين بدرخشد و در قامت هافبك رو به جلو نظر كارشناسان را جلب كند حالا در ليست اصلي موسيو جاي گرفته است.آيا پسر ۲۶ ساله ملايري در ترافيك سنگين خط مياني قادر خواهد بود ويزاي حضور در مرتع سبز را به دست آورد؟تا اينجا كه او گل كاشته است.
سيگنال كاملا آبي
حالا ديگر بعيد است آبي‌ها براي فرمانده ايران خط و نشان بكشند. وقتي سياوش يزداني سيم خاردار بلند و آماده استقلال خود را در فهرست نهايي دراگان مي‌بيند مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه قهرمان نيم‌فصل نيز زير ذره‌بين كادر فني تيم ملي بوده است.مردي با حرف و حديث‌هاي بسيار در خصوص خدمت سربازي خود حالا به ياري تيم ملي شتافته تا راه نفوذ شكارچيان عرب بسته شود و ديوار بتني ايران، مهاجمان امارات و عراق را در برزخ نگه دارد.
از ياسين تا سروش!
ضربدر قرمز دراگان اين‌بار بر روي نام ياسين سلماني كشيده شده است تا تفنگدار نصف جهاني در پشت ديوار تيم ملي به اين بينديشد كه چگونه فاصله عرش تا فرش را در مدتي نه چندان بلند طي كرد.جداي از ياسين، تيغ تيز اسكوچيچ به سروش رفيعي نيز اصابت كرده تا پلي ميكر خوش استيل سر از ليست انتظار درآورد.تنفس در اتاق انتظار و زل زدن به تابلوي «هيس»‌ خوشايند سروش كه روزگاري براي مربيان تيم ملي دلبري مي‌كرد نيست.
پايان دلواپسي 
هر چند پيش از اين دراگان خبر مسرت بخش را داده بود اما تا لحظه انتشار فهرست يوزها بايد صبر مي‌كرديم تا ببينيم دو پادشاه در يك اقليم مي‌گنجند يا نه؟حالا مهدي طارمي ستاره پرفروغ فوتبال ايران كه راه گلزني را به خوبي بلد است دوباره دعوت شده.كارت دعوت براي نابغه بوشهري به معناي پايان اختلافات و سوءتفاهم‌ها در ارتش مقتدري است كه در چند قدمي جام جهان نما جاي گرفته است.
شايد وقتي ديگر
تلخ‌تر از اين نمي‌شد.دو تفنگچي قهار آبي‌ها در ليگ ناگهان و بدهنگام اسير كروناي منفور شدند تا دراگان اسكوچيچ مجبور شود عليرغم ميل باطني نام اين دو توپچي را در سياهه تيم ملي جاي ندهد و با عرض پوزش آنها را به آينده‌اي نه چندان دور الصاق كند.اين در حالي بود كه نمايش‌هاي قابل قبول مهدي‌پور و حسين‌زاده در هفته‌هاي واپسين نيم فصل نخست، سبب شده بود قند در دل ناخداي كروات آب شود.كرونا، آخ كرونا!
بفرماييد اتاق انتظار
ليست انتظار هم براي خودش حكايتي دارد.شلوغي بي‌حد و حصر اردوي تيم ملي موجب شده تا دراگان چند توپچي كارساز و موفق را در ليست انتظار قرار دهد.اين يعني مردان ليست انتظار بايد منتظر تلنگري از سوي نيمكت باشند تا به جمع ياران اصلي اضافه شوند.
همين كه بدانيد رنجرهايي چون اخباري، اسماعيلي‌فرد، عارف آقاسي، كمال كاميابي‌نيا كه البته با ابتلاي نوراللهي به ليست اصلي رسيد، زبير نيك‌نفس و سروش رفيعي در اتاق انتظار چشم به انگشت اشاره اسكوچيچ دارند پي خواهيد برد كه ما چه بازيكنان باصلابتي دورتر از نيمكت پرطمطراق خويش داريم.بازيكناني كه هر يك به تنهايي حكم يك تيم را دارند.
ثابت كن سعيد
دعوت از سعيد عزت‌اللهي كه در هفته‌هاي اخير مشغول اسباب‌كشي از سرزمين سردسيري آن سوي اروپا به اقليم گرمسيري آن سوي خليج فارس بود، نشان داد موسيو در هر شرايطي حضور پسر بندر را در كاروان ايران مغتنم مي‌داند.حالا وقت آن رسيده كه سعيد نشان دهد پيوستن به ليگ قطر اثري در كيفيت بازي وي نداشته است.سعيد بايد خيلي چيزها را ثابت كند و دوباره در ميانه ميدان به جنگجويي تسخيرناپذير بدل شود.