ساختمان‌هاي نوساز با جان كارگران ساخته مي‌شود

گروه اجتماعي| به دنبال فراخوان روز دوشنبه كانون انجمن‌هاي كارگران و استادكاران ساختماني سراسر كشور براي برگزاري تجمع صنفي و اعتراض به بي‌توجهي دولت‌ها به بيمه اجتماعي و حمايت‌هاي قانوني از اين قشر زحمتكش و آسيب‌پذير كه بيشترين قربانيان را هم در حوادث كار هر سال دارند، ديروز صدها نفر از كارگران ساختماني مقابل مجلس حضور يافتند تا خواسته‌هاي صنفي خود را به اطلاع نمايندگان مجلس برسانند.
به گزارش ايلنا، حذف سهميه بيمه كارگران ساختماني و تاييد نهايي اصلاحيه ماده ۵ بيمه كارگران ساختماني توسط نمايندگان مجلس در صحن علني مجلس و بيمه تمامي كارگران و استادكاران ساختماني كه در نوبت بيمه هستند، مهم‌ترين خواسته كارگران است در حالي كه از دو سال قبل، بيمه اجتماعي بيش از 10 هزار كارگر با بهانه‌هاي واهي و غيرقابل توجيه، متوقف شده است. بهره‌مند كردن كارگران ساختماني از مزاياي قانون مشاغل سخت و زيان‌آور و غرامت ايام بيماري، صدور دستورالعمل‌هاي كاربردي در الزام كارفرمايان به رعايت مسائل ايمني در صنعت ساختمان و كاهش حوادث ناشي از كار در اين صنعت، و تذكر به وزارت راه و شهر‌سازي، وزارت كار و سازمان تامين اجتماعي در جهت به‌رسميت شناختن تشكل‌هاي كارگري ديگر خواسته‌هاي اين گروه شغلي كارگري است.
كارگران معترض، ديروز با سر دادن شعارهايي همچون مجلس انقلابي حمايت حمايت/ كارفرما حمايت حمايت/ تامين اجتماعي حمايت حمايت/ اصلاح ماده ۵ حق مسلم ماست، به بيان مطالبات صنفي خود پرداخته و از نمايندگان مجلس خواستند به اين خواسته‌ها توجه كنند.
به دنبال حضور معترضان، بابايي كارنامي؛ يكي از اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس، به جمع كارگران آمد و به معترضان اطمينان داد كه موضوع بيمه كارگران ساختماني و اصلاح ماده ۵ در اولويت‌هاي مجلس است و گفت: «تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم مساله كارگران ساختماني تا پايان امسال سروسامان بگيرد اما اگر اين اتفاق نيفتد اين موضوع براي سال آينده در اولويت مجلس خواهد بود.»
ولي اسماعيلي و گودرزي؛ از ديگر اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس و همچنين؛ محمد طلا مظلومي (نماينده مردم بهبهان) و بهزاد رحيمي (نماينده مردم سقز و بانه) از ديگر نمايندگاني بودند كه با حضور در جمع تجمع‌كنندگان قول دادند كه جلسه‌اي با تعدادي از نماينده‌هاي كارگران، رييس سازمان تامين اجتماعي و نماينده وزارت راه برگزار كنند تا صحبت‌ها شنيده و‌ راهكارها براي حل مشكل كارگران ارايه شوند. اكبر شوكت كه رييس كانون انجمن‌هاي صنفي استان قم و از ساليان دور، نماينده كارگران ساختماني است هم ديروز زبان گوياي معترضان بود و گفت: «۱۴ ميليون كارگر در تمامي رسته‌هاي شغلي ۵۰درصد حوادث كار را به خود اختصاص مي‌دهند اما يك و نيم ميليون كارگر ساختماني ۵۰درصد ديگر حوادث را! ۶۰درصد فوتي‌هاي كار، مربوط به كارگران ساختماني است. در حالي كه براي ساخت يك و نيم ميليون واحد مسكوني، بايد از ظرفيت همين كارگران استفاده كنند. به وزير راه و شهرسازي تذكر مي‌دهيم كه نقش ناپدري را براي كارگران ساختماني بازي نكند. از كميسيون اجتماعي مي‌خواهيم كه موضوع حوادث كار را در دستور كار قرار دهند. داربست‌هاي ناايمن موجب شده كه كارگران مانند برگ خزان بر زمين بريزند به گونه‌اي كه سالانه حدود ۷۰۰ تا هزار كارگر ساختماني فوت مي‌كنند. كارگر صدقه نمي‌خواهد. كارفرمايان ما جزو ثروتمندترين افراد جامعه هستند. سود صنعت ساختمان پول خون كارگران است اما كارفرمايان با يك بيمه مسووليت مجوز قتل كارگران ساختماني را دريافت مي‌كنند. اين كارفرمايان حتي براي ۲۴ ساعت بازداشت نمي‌شوند. كارگران ساختماني حتي رنگ و بوي بازنشستگي را هم نمي‌بينند. شغل كارگران ساختماني بايد سخت و زيان‌آور محسوب شود. خدا پشت و پناه ماست. اگر اتحاد ما از بين نرود و در كنار هم باشيم به نتيجه مي‌رسيم. كارگران ساختماني ضعيف‌ترين قشر كارگران هستند و حامي ندارند. »