آیا پوتین در مورد اوکراین بلوف می‌زند؟ روسیه و احتمال غافلگیری غرب

مانی که نوبت به ارزیابی خطر حمله احتمالی روسیه به اوکراین می‌رسد شکاف ژئوپولیتیک بزرگی وجود دارد. ایالات متحده همراه با متحد همیشگی خود در سیاست خارجی یعنی بریتانیا هشدار داده که استقرار نیرو‌های نظامی روس در مرز اوکراین نشان دهنده آن است که مسکو می‌تواند درگیری بزرگی را در خاک اروپا آغاز کند. با این وجود، حتی برخی از کشور‌های اروپایی که به این احتمال نزدیک‌تر هستند درباره امکان تحقق آن تردید دارند.
به گزارش فرارو، به طور خاص، آلمان در برابر منطق غالب در واشنگتن و لندن مقاومت کرده است و با امریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها هم نظر نیست. برلین تاکنون تامین تسلیحات دفاعی برای اوکراین را رد کرده است. حتی هواپیما‌های نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا هنگام تحویل تسلیحات ضد تانک به اوکراین از پرواز در حریم هوایی آلمان خودداری کردند و در عوض مسیر طولانی‌تری را بر فراز دریای شمالی و دانمارک انتخاب نمودند.
«لیانا فیکس» کارشناس امور روسیه در بنیاد کوربر در برلین معتقد است دلایل زیادی برای این شکاف و اختلاف نظر وجود دارد. با این وجود، تفاوت اساسی در دیدگاه رئیس جمهوری روسیه و نیات او دیده می‌شود. او می‌گوید بسیاری در اروپا گمان می‌کنند که پوتین در حال بلوف زدن است.
فیکس به «واشنگتن پست» می‌گوید: «در اروپا تصور این بود که روسیه در حال ایجاد تهدید نظامی برای کسب امتیاز است. در حالی که در امریکا به نظر می‌رسد تصور غالب آن است که تشدید تحرکات نظامی شاید محتمل‌ترین مسیر پیش رو باشد و روسیه واقعا قصد ورود به فاز نظامی را دارد».


این تفاوت نظر فاحش در اظهارات روز جمعه توسط فرمانده نیروی دریایی آلمان آشکارتر شد زمانی که او در پاسخ به پرسش خبرنگاری در این باره که آیا روسیه علاقمند است خاک اوکراین را تحت کنترل خود داشته باشد گفت: «نه این استدلال مزخرف است». «کی آخیم شونباخ» در ادامه گفته بود: «پوتین خواهان احترام از طرف شرکای غربی خود است و نشان دادن این احترام به او چندان سخت نیست، زیرا او احتمالا سزاوار آن است». او پس از اعتراضات بین المللی به دلیل اظهارات‌اش از مقام خود استعفا داد. دیدگاه مشابه نظر «شونباخ» در اروپا در حاشیه قرار ندارد. بسیاری از مقامات و کارشناسان معتقدند که روسیه به دنبال درگیری نیست و تقویت قوای نظامی آن کشور ترفندی است که برای امتیاز گرفتن از غرب طراحی شده است. با این وجود، در این باره که آیا خواسته‌های او از جمله پایان دادن به گسترش قلمروی نظامی ناتو به سوی شرق باید برآورده شوند یا خیر میان کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد.
«ادوارد لوتواک» مورخ و استراتژیست نظامی هفته گذشته در توئیتی نوشت که پوتین درمورد اوکراین بلوف می‌زند، زیرا حمله به اوکراین باعث آغاز جنگی خواهد شد که ادامه آن از توان پوتین خارج است. لوتواک نوشته بود: «حمله به بزرگترین کشور اروپا با کم‌تر از ۲۰۰ هزار نیرو بحران را با پیروزی برای روسیه به اتمام نخواهد رساند».
با این وجود، روسیه همواره همگان را غافلگیر کرده است و تجاوزات بین المللی بزرگی پیش از این توسط پوتین آغاز شده بودند از حمله روسیه به چچن در سال ۱۹۹۹ میلادی گرفته تا تجاوز نظامی به گرجستان در سال ۲۰۰۸ میلادی و مداخله نظامی سوریه از سال ۲۰۱۵ میلادی و همچنین حمایت نظامی از جدایی طلبان در مناطق جدا شده از اوکراین از سال ۲۰۱۴ میلادی. با این وجود، تهاجم تمام عیار به کشوری در ابعاد اوکراین که با اتحادیه اروپا هم مرز است و به خوبی با تسلیحات غربی تجهیز شده و جمعیتی عمدتا متخاصم علیه روسیه دارد ممکن است سناریوی بسیار متفاوتی را برای کرملین رقم بزند.
مقامات روسیه از این‌ عدم اطمینان استفاده کرده و روز دوشنبه ایالات متحده و متحدان‌اش را به «هیستری» متهم کردند. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه هفته گذشته گفت که روسیه به هیچ وجه اقدام تهاجمی انجام نخواهد داد. او به رسانه‌های روسی گفت: «ما به اوکراین حمله نمی‌کنیم». به نظر می‌رسد برخی از مقامات اروپایی نیز در مورد محاسبات ایالات متحده و بریتانیا تردید دارند.
مقام ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه در بروکسل گفته بود: «کشور‌ها باید در واکنش‌های خود به این وضعیت از» فروپاشی عصبی «اجتناب کنند. «جوزپ بورل» روز دوشنبه گفت: «ما به خوبی می‌دانیم که تهدیدات چقدر است و چگونه باید واکنش نشان دهیم و بدون شک باید از واکنش‌های هشداردهنده اجتناب کنیم.»
«مایکل کوفمن» تحلیلگر سیاسی معتقد است که آمریکا و متحدان‌اش در ناتو نمی‌توانند به سادگی خواسته‌های روسیه را برآورده سازند.
سایر اخبار این روزنامه
آیا این بار در جشنواره فیلم فجر تمامی پروتکل‌های بهداشتی از آغاز رعایت می‌شوند؟ بیم کرونا بر شانه سیمرغ غلامرضا کمالی پناه آفات قبیله‌گرایی و تعصبات قومی برای کشور آغاز پیک ششم کرونا بازگشت رنگ «قرمز» به نقشه کشور دومین جلسه دادگاه سرکرده حرکه النضال کشورهای اروپایی تفرجگاه تروریست‌ها آیا پوتین در مورد اوکراین بلوف می‌زند؟ روسیه و احتمال غافلگیری غرب آسیب‌های اجتماعی در کمین ۷۰ درصد زنان سرپرست خانوار فاقد درآمد است نگرانی‌ها برای افزایش شمار زنان سرپرست خانوار «ابتکار» دلایل افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر را بررسی کرد سایه انتظارات تورمی بر سر بازار خودرو اژه‌ای در جمع قضات و کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح: ایادی نظام سلطه جرات انجام هیچ حماقتی علیه ایران را ندارند ابراهیم رئیسی: حتی یک ساعت کوتاهی در مبارزه با گران‌فروشی جایز نیست تعیین تکلیف درخصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خبر خوش وزیر اقتصاد برای بورس چه بود؟ در جلسه کمیته تخصصی کرونا مطرح شد زنگ خطر آغاز موج ششم کرونا در کشور به صدا درآمده است نه دموکرات‌ها و نه جمهوریخواهان هیچ‌کدام محبوب نیستند شرکت‌های ژاپنی آماده بازگشت به ایران ترس صهیونیست‌ها از همزمانی هشدارهای انصارالله با سفر هفته آتی هرتزوگ به امارات چشم‌اندازها به توافق روشن تر شد کاهش اختلافات در موضوع «تضمین»‌ها و «راستی‌آزمایی»