«آسترازنکا هست، چرا نزنیم؟»

شهروندآنلاین- پیک ششم کرونا صف‌های طولانی را تشکیل داده. صف‌هایی دو ردیفه متشکل از شهروندانی که واهمه پیک ششم اینجا دورهم جمع‌شان کرده. تعداد از افراد خبر فوتی‌های اُمیکرون به یادشان آورده باید دوز دوم را بزنند. البته حضوری‌شدن دانشگاه‌ها هم بی‌تاثیر نبوده. تعدادی هم دوز سومی‌اند. آنهایی که کمی بیش از بقیه بهار و زمستان به خود دیده‌اند.

هستند شهروندانی هم که صف‌های طولانی پشیمان‌شان می‌کند از زدن دوز یادآوری. جمعیت زیادی تجمع کرده‌اند، البته در محیط باز. میله‌های داربست، راهرویی شده‌اند برای نظم‌دادن به صف واکسیناسیون. راهرویی کشیده شده تا خود سوله. صندلی‌های آبی، کف ورزشگاه را پوشانده‌اند و تداعی‌گر سالن‌های امتحان‌اند برای هر بیننده. یک ردیف صندلی مرتب رفته‌اند تا انتهای سالن مقابل میزی که روی آن نوشته‌شده سینوفارم. مشتری‌هایش بد نیست. اغلب صندلی‌ها پر شده‌اند از منتظران.

البته عهده‌ بیشتری بیرون سوله در صف انتظارند. صندلی‌های ردیف بعد برای کسانی است که می‌خواهند آسترازنکا بزنند. تقریبا سر این میز و صندلی‌های این ردیف هم شلوغ است. واکسن‌های دیگر هم شعبه کوچکی برای خودشان راه‌ انداخته‌اند با یک میز و ردیفی صندلی. شعبه‌هایی که سرشان از بقیه خلوت‌تر است و کار زیادی ندارند.



بازار بحث داغ است. هر گروهی می‌خواهد حرف خودش را بر کرسی بنشاند و تعداد بیشتری را با واکسن انتخابی‌اش همسو کند. تعدادی هم با دقت حرف تمام گروه‌ها را گوش می‌دهند و هرازگاهی هم سوالی را از یکی می‌پرسند، گویی می‌خواهند تازه به انتخاب دست بزنند. اما هستند شهروندانی که با انتخاب قبلی پا در این صف طویل گذاشته‌اند.

بازار داغ واکسن‌ها و گفتن از شنیده‌ها و دیده‌ها

بازار بحث واکسن‌ها و گفتن از معایب و مزایایش داغ است. هر کسی از شنیده‌ها و دیده‌هایش می‌گوید. تعدادی  اصرار دارند باید از واکسنی استفاده کرد که در دسترس است. استدلال‌شان بر این استوار است که هر ساله باید واکسیناسیون انجام شود، پس بهتر است بدن به واکسن دردسترس عادت کند.

هستند تعدادی هم که نه به چینی‌ها اعتماد دارند، نه به واکسن آسترازنکا. جمعیتی که باورشان این است غریبه دلسوز ایرانی نیست. گروهی واکسن‌های داخلی و سینوفارم را انتخاب کرده‌اند، چه برای دوز دوم چه دوز سوم. عقیده‌شان بر این است که عوارض جانبی کمتری دارند و نیاز نیست چند روزی را از کار و زندگی وا بمانند. البته ترس از مرگ مغزی هم هست. خبری که این روزها از این و آن می‌شنوند. اینکه فلانی آسترازنکا زد و بی‌هیچ مشکل قبلی به کما رفت یا حتی فوت کرد.

اما گروهی به نیت زدن آسترازنکا در صف طولانی ایستاده‌اند. باورشان این است برای مقابله با سویه جدید باید ایمنی بیشتری داشت. تعدادی تحقیق کرده‌اند و مبنای‌شان مطالعات جهانی است که انجام شده. این گروه گویی به نتایج بیرون از مرزها اعتماد بیشتری دارند تا گفته‌هایی که روی تحقیقات داخلی استدلال می‌کنند. شایعاتی هم درباره عوارض آسترازنکا شنیده‌اند. از عوارضی شبیه به کرونا تا لخته‌شدن خون و احتمال مرگ مغزی.

بازار بحث داغ است. هر گروهی می‌خواهد حرف خودش را بر کرسی بنشاند و تعداد بیشتری را با واکسن انتخابی‌اش همسو کند. تعدادی هم با دقت حرف تمام گروه‌ها را گوش می‌دهند و هرازگاهی هم سوالی را از یکی می‌پرسند، گویی می‌خواهند تازه دست به انتخاب بزنند. اما هستند شهروندانی که با انتخاب قبلی پا در این صف طویل گذاشته‌اند.

جمعیتی که برند واکسن برای‌شان اهمیتی ندارد

«چه فرقی داره مادر، همشون واکسن‌اند دیگه.» تعدادی بی‌هیچ مطالعه و مشورتی در صف ایستاده‌اند برای واکسینه‌شدن در مقابل سویه‌ای که می‌گویند جهش یافته و آمار ابتلا را بالا برده. «هر کدوم رو داشته باشن می‌زنم. مهم اینه همه واکسن بزنن نوعش خیلی فرق نداره.»

شصت و چندساله است و بازار واکسن را  تجارت جدیدی بیش نمی‌‎بیند. «سیستم ایمنی باید بالا باشه. تا کرونا هست باید هر سال همین سه بار رو بزنیم.» از وقتی کرونا همه‌گیر شده تمام سرچ‌هایش برای مواردی بوده که سیستم ایمنی را بالا می‌برند. «سیستم ایمنی بالا باشه مرگ‌ومیر هم پایین می‌آید. اما واکسن هم باید زد برای ایمنی جمعی.»

کمی آن‌طرف‌تر از این مادر شصت و چندساله، مرد مضطربی ایستاده. جوان است اما مشکل پایش مجبورش کرده به عصایی تکیه دهد. «ایستادن برایم سخت است.» ترس از شیوع بالای اُمیکرون مضطربش کرده. ترس از اینکه مبادا در همین صف طولانی مبتلا شود. «اسم واکسن خیلی برام اهمیت نداره. مهم همه‌گیرشدن واکسیناسیون برای ایمنی جمعی است.» ترجیحش بر واکسنی است که عوارض کمتری داشته باشد. «واکسن‌های ایرانی و سینوفارم عوارض کمتری دارن. بعد از تزریق دیگه دچار بدن‌درد و … نمی‌شوی.»

«بازی جدید تجار بزرگ دنیاست اینم.» روزگار موهایش را یکدست سفید کرده. «همه‌چیز شده تبلیغ. یه روز می‌گن این خوبه اون یکی بد. فردا یه برند دیگه تو بازار اسم‌ورسم پیدا می‌کنه.» همه‌گیری برای او هم واقعیت این روزهای جامعه بشری است، اما برندهای مختلف واکسیناسیون را تجارت پررونق این روزهای جهان می‌داند. «باید واکسنی رو زد که در دسترس است.»

«می‌گن احتمال داره باعث لخته‌شدن خون شه، اما برای زیر 30 ساله‌هاست. اغلب ما مرز 40 رو رد کردیم.» تعدادی هم شاید مسافر آن سوی مرزها شوند برای تعطیلات نوروز. «کشورهای اروپایی سینوفارم و برکت و … رو که قبول نمی‌کنن.»

داوطلبان آسترازنکا برای ایمنی بیشتر

«چرا آسترازنکا نزدی؟» با کمی تحکم این را از دختر جوانش می‌پرسد. برای دوز دوم سینوفارم را زده و پدر اصرار دارد که باید آسترازنکا می‌زده تا ایمنی‌تر می‌شده. «دانشجو، باید یه چیز درست‌وحسابی بزنه تا مبتلا نشه. دوز قبلی آسترازنکا نداشت حالا که هست چرا نزنه.» شنیده‌ها درباره لخته‌شدن خون و مرگ‌مغزی را شایعه‌ای بیش نمی‌داند. «اینا رو می‌گن چون آسترازنکا کمه.»

چند نفری هم هستند که با نیت زدن آسترازنکا معطلی در صف طولانی را به جان خریده‌اند. «شنیدیم تنها به کسایی که ویزا دارن آسترازنکا می‌زنن این عادلانه نیست. واکسن باید به انتخاب خود فرد باشه.» استدلال‌شان بر تحقیقات جهانی است. تحقیقاتی که می‌گویند در مقابل سویه‌های جدید کووید-19 ،فایزر و آسترازنکا ایمنی‌ بیشتری ایجاد می‌کنند. «دو دوز قبلی را سینوفارم زدم. هنوز آسترازنکا وارد نکرده بودن، اما حالا که هست آسترازنکا می‌‎زنم.»

شایعاتی درباره آسترازنکا شنیده‌اند، اما همچنان مُصرند بر زدن این واکسن. «می‌گن احتمال داره باعث لخته‌شدن خون شه، اما برای زیر 30ساله‌هاست. اغلب ما مرز 40 رو رد کردیم.» تعدادی هم شاید مسافر آن سوی مرزها شوند برای تعطیلات نوروز. «کشورهای اروپایی سینوفارم و برکت و … رو که قبول نمی‌کنن.»

دو دوز قبلی را به سینوفارم اعتماد کرده‌اند، چون انتخاب دیگری از برندهای وارداتی نداشتند. «داخلی‌ها رو نمی‌شه اعتماد کرد. دوزهای قبلی فقط سینوفارم وارد می‌کردن ما هم زدیم، حالا که آسترازنکا هست چرا نزنیم؟!» هستند زنان و مردان پا به سن گذاشته‌ای که دو دوز قبلی را هم آسترازنکا زده‌اند و به اصرار فرزندان‌شان دوز سوم را هم آسترازنکا می‌زنند.