مردان‌ آهنین برمی‌گردند؛ اما نه خشن و تندخو!

شهروند آنلاین – مردان آهنین نامی آشنا برای مردم ایران به‌شمار می‌رود که از اواخر دهه 70 تا اوایل دهه 90 هر سال در عید نوروز شاهد پخش آن از شبکه سه سیما بودند. قوی‌ترین مردان ایران که نام‌های بزرگی همچون محراب فاطمی، رضا قرایی، مجتبی ملکی و… را در خود جای داده بودند، برای سالیان زیادی یکی از برنامه‌های جذاب تلویزیون را برای مردم می‌ساختند، اما چند سالی است که از توقف این برنامه می‌گذرد.

بعد از توقف چندساله مسابقه مردان آهنین از اوایل دهه 90 در سال 97 بار دیگر این مسابقه روی آنتن رفت، اما بازهم شاهد تداوم پخش آن در عید نوروز نبودیم. حالا اما تغییرات مدیریتی در فدراسیون بدنسازی، تلاش‌های زیادی برای مثبت جلوه دادن چهره قوی‌ترین مردان و بازگشت این برنامه به تلویزیون انجام شده و گویا تلاش‌ها با نتایج خوبی هم همراه شده است.

برنامه‌های فرهنگی برای قوی‌ترین مردان



حضور در گلریزان فدراسیون‌های ورزشی و تهیه بسته‌های پرتعداد برای کمک به نیازمندان، حضور دسته‌جمعی در آسایشگاه کهریزک و کمک به معلولان‌وسالمندان و حضور در مراسم تشییع پیکر شهدای گمنام از جمله برنامه‌هایی بوده که در ماه‌های اخیر قهرمانان قوی‌ترین مردان ایران در آن حاضر شدند. محراب فاطمی که بعد از سال‌ها دوری به تیم مدیریتی کمیته قوی‌ترین مردان بازگشته، به‌نوعی با اعتبار خود قهرمانان فعلی و سابق این رشته را دور هم جمع کرده است. البته دیگر خبری از فرامرز خودنگاه، رئیس قدیمی و شناخته‌شده قوی‌ترین مردان که در تمامی سال‌های پخش مردان آهنین به‌عنوان داور فعالیت می‌کرد، نیست. شخصی به نام محمود قراچورلو که خودش از ورزشکاران این رشته بوده، با حمایت مالی چشمگیر در یکی، دو ماه اخیر برنامه‌های متنوعی را برای قوی‌ترین مردان طراحی کرده و قرار است تا چند روز دیگر مسابقات قوی‌ترین مردان را هم با جوایز نقدی ویژه برگزار کند. به هرحال تمامی این تلاش‌ها در ماه‌های اخیر در راستای این انجام شده که مردم و مسئولان احساس کنند قوی‌ترین مردان حاشیه‌های قدیمی را کنار گذاشته و با چهره‌ای مهربان در کنار هم رقابت می‌کنند.

مدیر شبکه سه، مخالف قوی‌ترین‌ها!

خیلی‌ها دلیل اصلی توقف پخش مسابقه مردان آهنین بعد از سال 97 را نظر شخص علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما می‌دانند. او که به‌خاطر اختلافش با عادل فردوسی‌پور در سال‌های اخیر شهرت پیدا کرد، گویا بعد از جلسات متوالی با مسئولان فدراسیون هم متقاعد نشده که بار دیگر مجوز پخش مسابقه مردان آهنین را از شبکه سه صادر کند. صحبت از مصوبه‌ای می‌شود که در شورای‌عالی صداوسیما علیه این برنامه و حاشیه‌هایش صورت گرفته است. برخی درگیری‌ها در جریان این مسابقه میان ورزشکاران در سال‌های اخیر باعث شد تا نگاه جامعه و به‌ویژه مسئولان نسبت به قوی‌ترین مردان، منفی باشد. حتی گفته می‌شود علی فروغی می‌تواند به‌عنوان مدیر شبکه سه سیما جلوی پخش این برنامه تلویزیونی را از شبکه ورزش هم بگیرد.

مردان آهنین از کدام شبکه؟

اما سوال اینجاست با توجه به مخالفت مدیر شبکه سه و در صورت پخش نشدن مردان آهنین از این شبکه، چطور مردم می‌توانند رقابت قوی‌ترین مردان را در نوروز تماشا کنند. فدراسیون بدنسازی و کمیته قوی‌ترین مردان تصمیم گرفتند در صورت مخالفت قطعی مدیران شبکه و به بن‌بست خوردن این پروژه، سراغ شبکه‌های دیگر تلویزیونی نظیر شبکه دو و حتی شبکه نسیم و آموزش بروند. پخش شدن مسابقه مردان آهنین از پلتفرم‌های اینترنتی که در یکی،دوسال اخیر بسیار هم پرطرفدار شده‌اند، گزینه دیگر روی میز برای مسئولان این فدراسیون به‌شمار می‌رود.

درخواست اکبر عبدی از شبکه سه

اکبر عبدی، چهره ماندگار سینمای ایران هم که اخیرا در یکی از مراسم‌های قوی‌ترین مردان حاضر شد و دقایقی برای قهرمانان این رشته به صحبت پرداخت، جلوی دوربین‌ها از مسئولان شبکه سه سیما خواسته بود تا به خواسته مردم جواب مثبت دهند و باردیگر مسابقه مردان آهنین را از تلویزیون پخش کنند. اکبر عبدی از علاقه بالای مردم به مسابقه قوی‌ترین مردان ایران گفته بود؛ اتفاقی که شاید در ماجرای پخش این مسابقه به مسئولان کمیته قوی‌ترین مردان کمک کند.

قوی‌ترین مرد ایران چه کسی خواهد بود؟

دیگر خبری از چهره‌های نامدار قدیمی همچون محراب فاطمی و رضا قرایی در مسابقه قوی‌ترین مردان نخواهد بود و آنها که بیش از 40 سال سن دارند، جای خود را به جوان‌ترها دادند. با این‌حال هنوز هم چهره‌های قدرتمندی در این رشته فعالیت می‌کنند که حتی در سطح جهان نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. محمد عزت‌پور، قهرمان مسابقه مردان آهنین در سال 97 که امسال هم در مسابقه کشوری به‌عنوان انتخابی مردان آهنین شرکت خواهد کرد، احتمالا باردیگر مدعی اول قهرمانی است. او که مقام پنجم حرفه‌ای‌های جهان را در کارنامه دارد، رقبایی همچون محسن مسن‌آبادی و محمدرضا تازه‌رو  را در کنار خود می‌بیند. البته قهرمانان دیگری همچون پیمان ماهری‌پور و رامین فرج‌نژاد نیز از ورزشکاران بین‌المللی این رشته به‌حساب می‌آیند که هنوز برای حضور در مسابقات مردان آهنین اعلام آمادگی رسمی نکرده‌اند.