با سلام و صلوات به استقبالمان می‌آیند

فاطمه عسگری نیا| دو هفته‌ای می‌شود که با بارش برف و باران در مناطق مختلف کشور، راه بسیاری از روستاها در مناطق صعب‌العبور مسدود شده و امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال احمر به صورت شبانه‌روزی مشغول امدادرسانی به این مناطق هستند. در این مدت به‌واسطه ماموریت‌های امداد و نجات جاده‌ای و کوهستانی و … حسابی سر امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر در جای جای کشور شلوغ بوده است.
وقوع حوادث متعدد جوی در کشور، باعث نشده تا امدادگران از روستاییان محصور در برف غافل شوند. روستاهای برفگیر و صعب‌العبوری که به گفته امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال احمر برای رسیدن به آنها حتی خودروهای غول‌پیکر راهداری هم از پا درمی‌آیند و داوطلبان شخصا نسبت به باز کردن راه و رسیدن به آنها اقدام می‌کنند.

تنها چیزی هم که خستگی ساعت‌ها کار و تلاش آنها را برای رسیدن به این روستاها از تن‌شان بیرون می‌کند، برق امید و شادی است که در چشمان مردم روستاها می‌بینند.

محمد، از امدادگران جمعیت هلال احمر کردستان، می‌گوید ورود خودروهای حامل اقلام غذایی به روستا گاه با صدای کِل‌کشیدن زنان روستایی همراه می‌شود، گاه با صدای صلوات‌های ممتد مردان روستا و در میان این شور و شوق دست‌هایی که برای عاقبت به خیری جوان‌های داوطلب و امدادگر به آسمان بلند می‌شود، همه آن‌ چیزی است که به ما برای فعالیت در جمعیت هلال احمر انگیزه می‌دهد.



 

روزهای برفی

برف به شدت می‌بارید و راه‌های روستایی در استان کردستان اغلب مسدود شده بود. روستای «بایزید» هم از جمله این روستاها بود. به علت شرایط جوی حاکم در منطقه، امکان استفاده از بالگرد برای امدادرسانی به روستاییان محصور در برف وجود نداشت. خودروهای سبک هم قطعا در صورت اعزام به سمت این روستاها، در راه می‌ماندند.

به گفته رئیس شعبه جمعیت هلال احمر، تنها امکان کمک به روستاییان محصور در برف اعزام تیم آفرود جمعیت هلال احمر بود: «تیم آفرود جمعیت هلال احمر بانه روز سه‌شنبه گذشته در اولین ساعات روز، اقلام امدادی را بارگیری کردند و به سمت روستاها به راه افتادند.»

بایزید در بخش نمشیر قرار دارد با مسیری بسیار سخت و صعب‌العبور. با شروع بارش‌ها و حجم زیاد برف، سختی این راه دو چندان شده بود: «تا چشم کار می‌کرد برف بود و سوز کولاکی که کار را برای بچه‌های داوطلب آفرودکار ما سخت می‌کرد و مسیرهای روستایی که 5 ساعت طی کردن آنها طول کشید.

اما در نهایت امدادگران موفق شدند آذوقه و مواد غذایی شامل آرد و بسته‌های ۷۲ ساعته اضطراری ویژه بحران را در این مناطق توزیع کنند.»

 

آذوقه‌رسانی از آسمان

دو موج بارشی در روزهای دوشنبه و پنجشنبه هفته گذشته کردستان را در برگرفت که باعث بارش برف و کولاک سنگین، مسدود شدن راه‌ها و مشکلاتی برای تردد مردم در این استان شد.

از دقایق اولیه بارش برف و کولاک سنگین در روز یکشنبه، ۲۶ دی ماه امسال، امدادگران، نجاتگران و پرسنل جمعیت هلال احمر استان در کنار مردم بودند و با عملیات‌های مختلف به مردم امدادرسانی کردند که این خدمت‌رسانی همچنان ادامه دارد.

بنا بر اعلام مدیرعامل جمعیت هلال احمر کردستان، بیش از 5 هزار قوطی انواع کنسروجات در بین خانواده‌های محاصره شده در برف و کولاک در روستاهای منطقه هورامان توزیع شده است: «در روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری به صورت امداد هوایی به روستاهای در محاصره برف کمک‌های غذایی ارسال شد.

اما متاسفانه علیرغم تلاش زیاد به دلیل وزش باد و برودت شدید هوا، امکان نشستن بالگرد در منطقه هورامان میسر نشد، ولی در نهایت امدادگران موفق شدند اقلام غذایی را به ساکنان ارتفاعات سقز برسانند.»

به گفته او، هفته گذشته  با توجه به بازگشایی راه‌ها توسط راهداری، این جمعیت با هماهنگی بخشداری هورامان و با سه دستگاه خودروی تویوتا لندکروز موفق به ارسال غذا به  روستاهای کماله، ویسیان، رودبر و شهر هورامان شدند: «در چند روز اخیر جمعیت هلال احمر شهرستان سروآباد به‌جز امدادرسانی به آسیب‌دیدگان، با ادارات خدمات‌رسان همچون برق، مخابرات و راهداری نیز در راستای ارائه خدمات به اهالی منطقه همکاری کرده است.»

 

امدادرسانی به عشایر محصور در برف

در خوزستان هم نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر این روزها هواس‌شان به مردم ساکن در مناطق صعب‌العبور این استان هست و می‌کوشند با توزیع اقلام غذایی 72 ساعته جمعیت هلال احمر موجبات دلگرمی مردم را فراهم کنند.

به گفته مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان، با انجام عملیات امداد هوایی، کمک‌های امدادی، مواد غذایی، دارو و علوفه دامی به مناطق صعب‌العبور و محصور در برف هوفل‌پلنگی در ایذه و بخش شهیون شهرستان دزفول رسید: «با توجه به بارش برف در ارتفاعات بخش شهیون شهرستان دزفول و مسدود شدن مسیرهای دسترسی زمینی برخی روستاها از جمله مودو آرپناه، کدمه، چول آب و کول ترک، مشکلاتی برای ساکنان این مناطق درخصوص تامین آذوقه و علوفه دامی ایجاد شد.

مردم نیازمند امدادرسانی هوایی بودند که با درخواست ستاد مدیریت بحران و پیگیری جمعیت هلال احمر خوزستان و اداره کل امور عشایر این استان، ارسال علوفه دامی و بسته‌های مواد غذایی، آرد و دارو برای 50 خانواده عشایر محصور در برف با دو سورتی پرواز بالگرد انجام شد.»

 

کمک به عشایر خوزستان

البته امدادرسانی به مناطق صعب‌العبور و برفگیر استان خوزستان به همین خلاصه نمی‌شود و هلال احمری های این استان عشایر منطقه را هم فراموش نکردند: «در روزهای اخیر عملیات دیگری نیز برای عشایر ارتفاعات برف‌گیر هوفل‌پلنگی در بخش سوسن شهرستان ایذه با یک سورتی پرواز بالگرد انجام شد که در جریان آن، بسته‌های مواد غذایی، اقلام زیستی، البسه زمستانه، آرد و دارو بین  130 نفر از ساکنان آن مناطق کوهستانی توزیع شد.»

به گفته خدادادی، اغلب روستاهای عشایرنشین این مناطق در رشته‌کوه زاگرس است که با اولین بارش‌های برف، راه‌های ارتباطی آنها که اغلب مال‌روست، مسدود و پوشیده از برف می‌شود: «اقلام امدادی از محل بسته‌های اقلام زیستی 72 ساعته امداد و نجات و کمک‌های جمع‌آوری‌شده سازمان داوطلبان هلال احمر از خیرین تهیه و به مناطق فوق ارسال شده است.»

 

امدادرسانی به روستاهای سه بخش

در چهارمحال و بختیاری هم اهالی سه روستای بخش مرکزی، یک روستای بخش صمصامی و پنج روستای بخش بازفت در محاصره سیل قرار گرفتند که با تلاش امدادگران جمعیت هلال احمر ضمن تخلیه خانه‌هایشان از سیلاب، بسته‌های غذایی و اقلام مورد نیاز زندگی بین آنها توزیع شد.

به گفته طاهری، رئیس شعبه جمعیت هلال احمر کوهرنگ، اهالی منطقه موگویی نیز از جمله دریافت‌کنندگان بسته‌های غذایی 72 ساعته و پتو و موکت برای گذران شرایط بحرانی بودند: «شامگاه پنجشنبه همچنین به سبب کولاک و برف و منع تردد خودروها در گردنه‌ها، ۸۰ مسافر در راهدارخانه‌های بازفت و صمصامی اسکان داده شدند.»

 

خدمات‌رسانی امدادگران در 17 استان

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر می‌گوید در دو روز پایانی هفته گذشته  امدادگران هلال‌ احمر در مجموع به بیش از 4 هزار نفر امدادرسانی کردند: «در دو روز گذشته، 17 استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گلستان، لرستان و مازندران درگیر برف و کولاک و آبگرفتگی و نیازمند به امدادرسانی بودند.»

به گفته یعقوب سلیمانی، امدادگران هلال ‌احمر در 44 شهرستان شامل یک شهر، سه روستا و ٤٥ محور کوهستانی به ٣٤٦٤ حادثه‌دیده در حوادث جوی در 48 ساعت گذشته امدادرسانی کردند: «76 تیم شامل 258 امدادگر و نجاتگر هلال ‌احمر به متاثران از حوادث جوی دو روز گذشته خدمت‌رسانی و 67 تخته پتو، 151 کیلوگرم نایلون، 43 بسته غذایی، 93 بطری آب معدنی، 500 قرص نان، 30 کیلوگرم خرما، 150 کیلوگرم برنج و 165 عدد بیسکوییت میان حادثه‌دیدگان توزیع کردند.»

«امداد» در برف ناخوانده