شوراي‌عالي امنيت تصويب كرد، نيروي مسلح اقدام

علي شمخاني، دبير شوراي‌عالي امنيت ملي، نحوه تصميم‌گيري در مورد عمليات موشکي عليه داعش را توضيح داد. شمخاني درباره نحوه تصميم‌گيري در عمليات موشکي به مواضع داعش به «ايلنا» گفته: «ما نبايد اين موضوع را تبديل به يک کشمکش داخلي کنيم. سلسله‌مراتب فرماندهي نيروهاي مسلح روشن است که در رأس آن آيت‌الله خامنه‌اي، فرمانده کل قوا، قرار دارند». دبير شوراي‌عالي امنيت ملي اضافه کرد: «فرمانده کل قوا اراده و تدبير کرده است و هرآنچه را که فراتر از تصميم‌گيري نيروهاي مسلح است، ابتدا با شوراي‌عالي امنيت ملي مشورت مي‌شود». او با اشاره به عمليات اخير موشکي سپاه گفت: «اين موضوع اول در شوراي امنيت ملي مطرح شد و به تصويب رسيد. اينکه مي‌گوييم به تصويب رسيد، يعني مقام معظم رهبري به‌عنوان فرمانده کل قوا تصويب کردند که اين کار صورت گيرد و همه مصوبات شوراي امنيت ملي از چنين خصلتي برخوردارند». شمخاني تأکيد کرد: «وقتي عمليات موشکي در شوراي‌عالي امنيت به تصويب رسيد، نيروي مسلح هم اقدام کرد. هر دو طرف درست مي‌گويند، اما کامل موضوع را بيان نمي‌کنند». دبير شوراي‌عالي امنيت ملي ‌تأکيد کرد: «همه مصوبات شوراي امنيت ملي زماني عملياتي مي‌شوند که فرمانده کل قوا تصميم مي‌گيرند». شمخاني درباره اينکه آيا عمليات موشکي ادامه دارد، گفت: «متناسب به تعدي تکفيري‌ها تصميم‌هاي متعددي از جمله اقدامات موشکي گرفته مي‌شود».
«هر دو طرف» چه گفته بودند؟
شمخاني در جايي از گفت‌وگو مي‌گويد: «هر دو طرف درست مي‌گويند، اما کامل موضوع را بيان نمي‌کنند». منظور اين حرف شمخاني را با نگاهي به اخبار و سخنان برخي مقامات مي‌توان متوجه شد. يکشنبه‌شب سپاه به داعش ضربات موشکي وارد کرد و سه‌شنبه‌شب روحاني در مورد آن موضع‌گيري کرد؛ هرچند در طول اين کمتر از 48 ساعت جمعي از اصولگرايان به او انتقاد داشتند که چرا در اين مورد موضع‌گيري نمي‌کند و پس از موضع‌گيري هم به مواضع او انتقاد داشتند. «حسن روحاني» در سخنراني سه‌شنبه‌شب گفت: «اگر تصميمي مي‌گيريم كه به يك كشور موشك بزنيم، اين تصميمات امنيت ملي ماست. كاري كه سپاه براي آماده‌كردن و پرتاب موشك به نقاط حضور سران داعش در ديرالزور انجام داد، تصميم يك فرد يا يك ركن نظامي نبود. شما مي‌دانيد اين تصميمات در شوراي‌عالي امنيت ملي اتخاذ مي‌شود. البته اختياراتي كه به نيروهاي مسلح از سوي شوراي‌عالي امنيت ملي بعد از حادثه تروريستي تهران داده شد، بيش از پرتاب موشك بود. پاسخ اين اتفاق را شوراي‌عالي امنيت تصويب كرد». صبح چهارشنبه هم وزير اطلاعات در مورد عمليات موشکي عليه داعش گفت: «همان‌گونه که رياست محترم جمهوري اسلامي ايران تصريح کردند، اين تصميم در شوراي‌عالي امنيت ملي اتخاذ شده و رئيس‌جمهوري نيز در جايگاه رئيس شوراي‌عالي امنيت ملي به نيروهاي مسلح دستور يورش کوبنده را به مقر داعش صادر کرد و مورد تأييد مقامات عالي نظام قرار گرفت. نقاط تجمع سرکردگان داعش از سوی وزارت اطلاعات در اختيار يگان موشکي سپاه قرار گرفت و موشک‌هاي ظفرآفرين سپاه آنها را نشانه گرفتند. حسب اطلاعات متقن ما موشک‌ها با دقت به هدف اصابت کرده و تعداد زيادي از عناصر جنايت‌کار داعش، چند نفر از سرکردگان و فرماندهان آنها از جمله ابوعاصم لبيبي به هلاکت رسيدند». اما عصر چهارشنبه «روابط‌عمومي سپاه پاسداران» در اطلاعيه‌اي نوشت: «عمليات «ليلة‌القدر» در سلسله‌مراتب نظامي و تحت امر فرماندهي معظم کل قوا انجام پذيرفت... کليه مراحل شناسايي و جمع‌آوري اطلاعات پيرامون وضعيت مقرها و موقعيت تروريست‌هاي تکفيري در منطقه ديرالزور، صرفا توسط عوامل ميداني نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در فرايندي دقيق و مطمئن صورت پذيرفت و در اختيار نيروي هوافضاي سپاه قرار گرفت...». روز پنجشنبه هم «حميدرضا مقدم‌فر»، مشاور فرمانده کل سپاه، گفته بود: «اگر در موردي، يک اقدام شجاعانه از سوي يک نهاد و دستگاهي انجام شده که مورد تقدير و تشکر مردم هم هست، لازم نيست براي اينکه عقب‌ماندگي خود را جبران کنيد، بگوييد که «ما در اين اقدام مشارکت و حضور داشته‌ايم»؛ در‌حالي‌که شما در صحنه حضور نداشته‌ايد و اين خلاف‌واقع است. البته ميدان براي مبارزه با دشمن باز است. شما مي‌توانيد در صحنه‌هاي ديگر مقابله با دشمنان ملت ايران، تلاش و گزارش کارهاي انجام‌شده را به مردم اعلام کنيد؛ ولي لازم نيست که اقدامات ديگران را به نام خودتان بزنيد».
نهايتا با بالاگرفتن اين‌گونه سخنان، روز جمعه سرلشکر «محمد باقري»، رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح، در حاشيه راهپيمايي روز قدس گفت: «اقدام موشکي عليه تروريست‌ها طبق سلسله‌مراتب نيروهاي مسلح و فرماندهي معظم کل قوا تصميم‌گيري و اجرا شد. اجراي عمليات عليه تروريست‌ها پيشنهاد سپاه و نيروهاي مسلح بود و شوراي‌عالي امنيت ملي از آن استقبال کرد که سپس اين موضوع طبق سلسله‌مراتب نيروهاي مسلح و فرماندهي مقام معظم رهبري تصميم‌گيري و اجرا شد». او درعين‌حال گفته بود که «بايد به اين‌گونه سخنان خاتمه داد». شمخاني هم در حاشيه همان راهپيمايي گفته بود: «اقدام موشکي سپاه با اراده رهبر انقلاب و مصوب شوراي‌عالي امنيت ملي صورت گرفت که البته تصميمات شوراي‌عالي امنيت ملي نيز بايد به تأييد رهبر معظم برسد». حالا دبير شوراي‌عالي امنيت ملي باز هم سخنان روز جمعه خود را - البته به‌تفصيل - تكرار کرده تا ديگر جاي شبهه در عوامل عمليات موشکي باقي نماند و به قول رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح به اين‌گونه سخنان خاتمه داده شود. اما درهمين‌حال شامگاه شنبه، سردار «اميرعلي حاجي‌زاده»، فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران، در حاشيه مراسم شب شعر قيام موشک‌ها درخصوص برخي شايعات درباره اينکه برخي موشک‌هاي شليک‌شده سپاه به اهداف نخورده و به مناطق ديگر مثل عراق اصابت کرده است، گفت: «آنچه اين افراد به‌اصطلاح کارشناس از آن نام برده‌اند درواقع بدنه جداشده موشک‌ها (موتور) بود که در عراق به زمين خورد». به گزارش «فارس»، حاجي‌زاده افزود: «موشک‌هايي که در اين عمليات استفاده کرديم به‌گونه‌اي است که قبل از اصابت به هدف (صد کيلومتر مانده به هدف) قسمتي از بدنه جدا شده و سرجنگي به هدف اصابت مي‌کند و عمليات طوري طراحي شده بود که اين قسمت جداشده در خاک عراق به زمين مي‌خورد».


آمريکايي‌ها شايد از طريق روس‌ها فهميده باشند
فرمانده نيروي هوافضاي سپاه همچنين تأکيد کرد: «همه موشک‌ها با موفقيت به هدف اصابت کرده است و ما در اين خصوص فيلم‌هاي ضبط‌شده به وسیله هواپيماهاي بدون‌سرنشين را نيز منتشر کرديم». او افزود: «جالب است بدانيد که چهاردقيقه بعد از اصابت اولين موشک، بلافاصله هواپيماهاي آمريکايي بر فراز منطقه حضور پيدا کردند و اين نشان مي‌دهد که عمليات ما يک عمليات عريان بود. آمريکايي‌ها از طريق برخي همراهان ما؛ مثلا شايد روس‌ها از اين عمليات اطلاع پيدا کرده بودند».