انوشیروانی ورزشکارسالاری را تحمل نکرد

شرق: «می‌روم تا بیشتر از این جایگاه مربیگری لکه‌دار نشود». این آخرین حرفی بود که سجاد انوشیروانی، سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری زد و رفت. تقابل او با کیانوش رستمی، قهرمان المپیک 2016 ریو آن‌قدر ادامه پیدا کرد و عمیق شد که بالاخره چاره‌ای جز رفتن ندید. تنش بین سرمربی و شاگرد زمانی به اوج خودش رسید که شورای‌عالی فنی آشکارا از رستمی حمایت کرد و مهر تأیید بر ورزشکارسالاری در فدراسیون وزنه‌برداری زد! انوشیروانی یک سال و نیم پیش در حالی مسئولیت تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان را پذیرفت که کیانوش حاضر نشد زیر نظر او و کادر فنی تیمش تمرین کند. برخوردی که پیش از آن هم با حسین توکلی، سرمربی وقت این تیم کرده بود و او در اقدامی غیرحرفه‌ای مقابل این خواسته‌اش سر تعظیم فرود آورده بود. انوشیروانی اما از همان روز اولی که روی کار آمد، صراحتا مخالفت خود را با حرکت هم‌تیمی قدیمی خود اعلام کرد و گفت همه ملی‌پوشان باید در یک شکل و در قالب یک تیم تمرین کنند، نه انفرادی و جداگانه. اما چون بازی‌های المپیک ٢٠١٦ ریو در پیش بود و وزنه‌بردار کرمانشاهی هم امید اول کسب مدال طلا، در مقابل حمایت‌های پشت پرده رئیس فدراسیون از این ملی‌پوش، نتوانست کاری از پیش ببرد. با قهرمانی کیانوش در المپیک، او مصمم‌تر از قبل روی حرفش ایستاد و گفت همچنان قصد دارد با برنامه‌های خودش تمریناتش را انجام دهد و در مسابقات شرکت کند. در مقابل انوشیروانی نیز به دفعات در رسانه‌ها از دودستگی به‌وجود‌آمده بین ملی‌پوشان گلایه می‌کرد و میانه خوبی با مسئولان فدراسیون نداشت. فدراسیون که در تمام این مدت از قهرمان جهان پشتیبانی کرده بود، وقتی دید حواشی این موضوع روزبه‌روز بیشتر می‌شود، آیین‌نامه‌ای تحت عنوان مقررات اردویی را به تصویب رساند؛ به‌این‌ترتیب که همه وزنه‌برداران ملی‌پوش باید از یک قانون تبعیت کنند و شرایط برای حضور همه در اردوها یکسان است. این آیین‌نامه هم نتوانست غائله بین رستمی و انوشیروانی را ختم کند تا اینکه شورای‌عالی فنی چند روز پیش با تصمیمی که گرفت رستمی و انوشیروانی را رودرروی یکدیگر قرار داد و عملا ثابت کرد که در این دعوا کیانوش را انتخاب کرده است. در جلسه شورای‌عالی فدراسیون تصویب شد با توجه به اینکه رستمی رکورددار وزنه‌برداری جهان و المپیک در دسته ٨٥كيلوگرم است و سرمایه ملی ورزش ایران و این رشته المپیکی است، فدراسیون وزنه‌برداری امکانات و تجهیزاتی را که موردنیاز این قهرمان برای آماده‌سازی و حضور موفق در رقابت‌های جهانی است، فراهم کند تا او به همراه یک مربی مورد تأییدش تمرینات خود را دوباره آغاز کند. این برنامه تا مسابقات جهانی ادامه دارد. انوشیروانی بعد از تصمیم شورای‌عالی فنی در اظهارنظری تند گفت: «گویا ورزشکارسالاری جزء محاسن ورزش شده. اینکه ورزشکار خودش تصمیم بگیرد، عملی است که جزء حُسن‌ها به حساب می‌آید. از اول گفته بودند با ورزشکارسالاری مقابله خواهند کرد اما این تفکر اصلا در مدیریت فدراسیون وزنه‌برداری جایی ندارد».
همین صحبت‌ها کافی بود تا معلوم شود حرف‌های نایب‌قهرمان المپیک 2012 لندن بوی رفتن می‌دهد. به‌خصوص وقتی معتقد بود در جلسه شورای‌عالی فنی هم شیطنت‌هایی شده است. انوشیروانی می‌گوید: «در جلسه شورای‌عالی فنی هشت رأی داده شده، اما در نهایت آرا چهار به سه به سود رستمی اعلام شده است». او بعد از کناره‌گیری‌اش از تیم ملی وزنه‌برداری ایران گفت: «ما قراردادی نداشتیم که بخواهم استعفا بدهم. یک‌ سال‌ و نیم است که قراردادی نداشتیم. در تماس تلفنی که با علی مرادی، رئیس فدراسیون داشتم این موضوع را به او اطلاع دادم و ایشان هم پذیرفتند. به دليل اینکه حرمت جایگاه و کسوت مربیگری حفظ شود، از سرمربیگری تیم ملی وزنه‌برداری کنار می‌روم تا ورزش کشورمان بیشتر از این آسیب نبیند». انوشیروانی در پاسخ به اینکه ممکن نیست نظرش تغییر کند و دوباره به تیم ملی برگردد گفت: «نه اصلا برنمی‌گردم. می‌خواهم به‌عنوان یک عضو هیئت علمی در دانشگاه فعالیت کنم».
واکنش رئیس فدراسیون
اما مرادی در واکنش به کناره‌گیری انوشیروانی از تیم ملی این‌طور توضیح می‌دهد: «هنوز به صورت مکتوب استعفایی به دست ما نرسیده است. باید به صورت مکتوب آن را در اختیار فدراسیون قرار دهد. هنوز چیزی مشخص نیست. ما هم در جلسه شورای‌عالی فنی درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنیم». تیم ملی وزنه‌برداری در حالی در شرایطی بحرانی، در آستانه مسابقات قهرمانی جهان 2017 آمریکا از هم پاشیده شده که مرادی بعد از پشت‌سرگذاشتن مدت‌ها تنش می‌گوید: «نگران نباشید. همه چیز درست می‌شود». کیانوش رستمی بدون شک یکی از نوابغ ورزش ایران است که نام خود را در وزنه‌برداری دنیا هم جاودانه کرده است. فدراسیون وزنه‌برداری حاضر شده به خاطر شانس مدال طلای او در رقابت‌های جهانی ٢٠١٧ آمریکا، به خواسته‌های این وزنه‌بردار تن دهد، اما نمی‌داند که دوباره به بدعت غلط «ورزشکارسالاری» در تیم‌های ملی وزنه‌برداری رسمیت داده است. 
ورزشکارسالاری زمانی در فدراسیون وزنه‌برداری باب شد که تیم ملی ایران بعد از بازی‌های المپیک 2012، مقابل کوروش باقری، پرافتخارترین مربی این رشته ایستادند و گفتند تا وقتی که او برکنار نشود، حاضر نیستند به تیم برگردند. فدراسیون وقت که مسئولیتش به عهده حسین رضازاده بود، اگرچه باقری را برکنار نکرد اما عملا در مقابل این ورزشكار‌سالاری ملی‌پوشان هم کاری نکرد تا در نهایت باقری مجبور به استعفا شود. علی مرادی یک فرصت دیگر دارد تا بتواند شرایط موجود را بهبود ببخشد. در جلسه‌ای که قرار است در مورد انوشیروانی تصمیم‌گیری شود، بهتر است راه حل منطقی را برگزیند که نشان دهد جایگاه مربیگری در وزنه‌برداری به حرف ورزشکار بند نيست.