تهران در كنار ملت و دولت قطر است

شرق: «تهران در كنار ملت و دولت قطر است»، اين پيام در حالي از سوي رئيس‌جمهوري ايران صادر شده كه كشورهاي عربي همسايه قطر در يك‌ ماه گذشته اين همسايه عرب و مسلمان خود را تحريم كرده‌اند؛ اما تهران از روز آغاز اين مسئله تلاش كرد به قطر در اين شرايط سخت كمك كند. با فرارسيدن عيد فطر حسن روحاني در تماس با امير قطر به او گفت: «تهران در کنار ملت و دولت قطر است». او ادامه داد كه «سياست تهران توسعه بيش از پيش روابط با دوحه است».  
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رئيس‌جمهوري، حسن روحاني، عصر يکشنبه در تماس تلفني «شيخ‌تميم بن‌حمد آل‌ثاني»، امير قطر، گفت: کمک به اقتصاد قطر و توسعه روابط به‌ويژه ميان بخش‌هاي خصوصي دو کشور مي‌تواند از اهداف مشترک ما باشد. 
اين تماس تلفني در شرايطي انجام شد كه يكي از شروط عربستان براي رفع تحريم قطر، قطع رابطه اين كشور با ايران است. عربستان كمتر از يك ماه پيش صف‌آرايي منطقه‌اي عليه قطر به راه انداخت. رياض به همراهي مصر، بحرين و امارات راه‌هاي زميني و هوايي خود را به روي قطر بستند و اين كشور را تحريم كردند. اين اقدام عربستان بعد از سفر پردردسر دونالد ترامپ به رياض و معامله هنگفت تسليحاتي اين كشور با آمريكا بود. از ساعات اوليه اين تحريم برخي پروازهاي قطر از حريم هوايي ايران رد شد. ايران مي‌تواند مواد غذايي و برخي كالاهاي مصرفي به قطر صادر كند. فعلا اين صادرات در حد مواد غذايي و صيفي‌جات است. ايران و تركيه در رقابتي تنگاتنگ در اين عرصه قرار دارند. از ابتداي اين بحران جواد ظريف، وزير خارجه ايران، تماس‌هاي تلفني متعددي با همتايانش در منطقه گرفت و تلاش كرد صف همراهان با تحريم قطر را بكاهد. كويت و عمان در اين ماجرا سكوت كرده‌اند و كويت خواسته در اين ماجرا ميانجيگري كند.  
هفته گذشته معاون عربي ظريف، پيام شفاهي رئيس‌جمهوري ايران را به مقامات عالي قطر اعلام كرد. از محتويات آن پيام شفاهي چيزي منتشر نشد غير از آنكه گفته شد پيام مودت‌آميز رئيس‌جمهوري ايران به امير قطر منتقل شده است؛ اما اين‌بار جزئياتي از تماس تلفني روحاني و امير قطر منتشر شده است. روحاني با ناصحيح‌خواندن تحريم گفته «روابط برادرانه و دوستانه ميان دو ملت ايران و قطر به نفع مردم منطقه است. نگاه ما به همکاري با دولت قطر يک همکاري مستمر است و معتقديم ظرفيت‌هاي فراواني براي تقويت بيش از پيش روابط دو کشور وجود دارد که بايد از اين ظرفيت‌ها بهره گرفت».


رئيس‌جمهوري با ابراز اميدواري نسبت به حل‌وفصل مشکلات منطقه از طريق گفت‌وگو، اظهار كرد: «دولت جمهوري اسلامي ايران براي انجام هر کاري که جهت آرامش منطقه مورد نياز باشد، آماده کمک و همکاري است... فضاي هوايي، زميني و دريايي کشورمان همواره به روي قطر به‌عنوان کشور برادر و همسايه گشوده خواهد بود».
امير قطر نيز در اين تماس تلفني با تبريک عيد سعيد فطر به دکتر روحاني گفت: آغوش قطر براي تعامل و همکاري باز است. شيخ‌تميم بن‌حمد آل‌ثاني با قدرداني از حمايت‌هاي دولت و ملت ايران از دولت و ملت قطر اظهار كرد: روابط ايران و قطر پيوسته روابطي رو به توسعه و نيرومند بوده و ما ضمن آمادگي براي گسترش همه‌جانبه روابط دو کشور، براي همکاري جهت حل مشکلات جهان اسلام نيز آماده‌ايم. جهان اسلام در شرايط دشواري قرار دارد و رفع مشکلات آن نيازمند حاکميت حکمت و گفت‌وگو است.
معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهوري از اين تماس تلفني روايت كرده كه «در تماس تلفني امير قطر با رئيس‌جمهوري اسلامي ايران، بر توسعه روابط اقتصادي و تجاري به‌ويژه ميان بخش‌هاي خصوصي و همکاري مستمر سياسي و اقتصادي دو کشور تأکيد شد».