شیخ الفقها درگذشت

گروه سیاسی/ آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید جهان اسلام، پس از دوره‌ای بیماری شامگاه دوشنبه در پی ایست قلبی به ملکوت اعلی پیوست.
آیت‌الله صافی گلپایگانی که از او به‌عنوان «شیخ الفقها» یاد می‌شود، در طول عمر خود از محضر آیات عظام بروجردی، خوانساری، حجت، صدر، موسوی گلپایگانی و محمدکاظم شیرازی کسب فیض کرده و سالیان متمادی هم در حوزه علمیه قم به تدریس، تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخت.
ایشان در زمره روحانیون مبارز و زندانیان برجسته سیاسی در دوران طاغوت بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضمن عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، با حکم امام خمینی(ره) به‌عنوان اولین دبیر شورای نگهبان منصوب شد.



صدور پیام رهبر انقلاب
در پی این ضایعه، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت فقیه عالی‌مقام و مرجع بصیر، حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بدین شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
با تأسف خبر درگذشت فقیه عالی‌مقام و مرجع بصیر، حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی رضوان‌الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پرسابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه مبارک بودند. در دوران مرحوم آیت‌الله بروجردی در شمار برترین تلامذه آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیت‌الله سیدمحمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمه‌الله علیهم به شمار می‌رفتند. سال‌ها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود می‌کردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورت‌های خود مطلع و بهره‌مند می‌ساختند.
قریحه شعری، حافظه تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه علمی دینی کشور مایه تأسف است.  اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.
پیام تسلیت رئیس‌جمهور
و معاون اول
رئیس جمهور نیز با صدور پیامی این ضایعه را تسلیت گفت. رئیس‌جمهور در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه این مرجع والامقام همزمان با تلاش در پاسداری از ارزش‌های دینی و تربیت شاگردان، در سنگر مبارزات انقلابی نیز حضوری فعال داشت، تصریح کرد: به یقین آثار ماندگار و سلوک معنوی ایشان همواره الهام‌بخش و چراغی فراروی طلاب و فضلا و حوزه‌های علمیه خواهد بود.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در این پیام عنوان کرد: این عالم ربانی که از شاگردان مبرز آیات عظام بروجردی، حجت و گلپایگانی بوده و پس از انقلاب اسلامی عضو مجلس خبرگان اول و مدتی مسئولیت خطیر دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشت، با بینش عمیق دینی، زهد و ساده‌زیستی و قلبی سرشار از عشق به اسلام و اهل بیت(ع)، بویژه حضرت ولی‌عصر(عج) عمر گرانمایه خود را وقف مجاهدت در مسیر گسترش معارف اسلامی و نظام اسلامی نمود.محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز با تسلیت رحلت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، فقدان آن عالم ربانی را که در عرصه‌های گوناگون مبارزات پیش از انقلاب اسلامی حضور داشتند و پس از پیروزی انقلاب نیز خدمات مهمی به نظام اسلامی کردند، ضایعه‌ای تأسف‌بار برای کشور خواند.
اعلام عزای عمومی از سوی دولت
گفتنی است هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران هم ساعتی پس از اعلام این خبر، رحلت شیخ‌الفقها آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی طاب ثراه را به حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و مردم شریف ایران تسلیت گفته و به منظور بزرگداشت مقام شامخ مرجعیت، روز چهارشنبه سیزدهم بهمن ماه ۱۴۰۰ را در سراسر کشور عزای عمومی و در استان قم تعطیل رسمی (عمومی) اعلام کرد.