«نه» کشتی ایران به کشتی آمریکا

آفتاب یزد - گروه شبکه: قرار بود دیدار دوستانه تیم‌های ملی کشتی آزاد ایران و آمریکا بنا بر دعوت رسمی آمریکا، ۲۳ بهمن در تگزاس برگزار شود. از همین رو ملی‌پوشان کشتی ایران به همراه دیگر نفرات اعزامی به این کشور چندی پیش برای دریافت روادید به سفارت آمریکا در دوبی رفتند. اما آمریکا برای علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی و یک ملی‌پوش و یک مربی، ویزای سفر به این کشور را صادر نمی‌کند. به دنبال این اتفاق علیرضا دبیر هم به فدراسیون کشتی آمریکا اعلام می‌کند که در صورتیکه حتی ویزای یک نفر نیز صادر نشود، سفر تیم ملی کشتی ایران به آمریکا و دیدار دوستانه انجام نخواهد شد. این اتفاق نمی‌افتد و علیرضا دبیر طی نامه‌ای به رئیس فدراسیون کشتی آمریکا، عدم امکان حضور ایران برای انجام مسابقه دوستانه ورزشی تیم به تیم با تیم کشتی آزاد این کشور را اعلام می‌کند. متن نامه دبیر به شرح زیر است: «بسیار متاسفم اعلام کنم که تیم ملی کشتی جمهوری اسلامی ایران بدلیل‌عدم اعطای روادید به ۶ نفر از اعضای این تیم، عملا امکان حضور و شرکت در مسابقه دوستانه با تیم ملی آمریکا را ندارد. متاسفانه‌عدم صدور روادید از سوی مقامات کشور شما به رغم تمامی مقدمات انجام شده از سوی اعضاء تیم ایران و ارائه همه مدارک لازم و پیگیری‌های مکرر بعدی رقم خورده است. ناخرسندم که اعلام کنم تا این لحظه ویزای دو کشتی گیر، مربی تیم، سرپرست تیم و داور المپیکی فدراسیون و اینجانب بعنوان رییس فدراسیون صادر نشده است و لذا چاره‌ای جز اعلام لغو سفر برای اینجانب باقی نمانده است. همچنین مایلم اعتراض خود را نسبت به برخورد غیرمحترمانه و دور از ادب برخی عوامل سرکنسولگری آمریکا در دبی با سرپرست تیم ملی کشتی ایران که ایشان را حدود ۵ ساعت تحت مصاحبه بازجویی‌گونه قرار دادند، اعلام نمایم. شخصا اطمینان دارم که شما و کشتی‌گیران خوب آمریکایی نقشی در این جریانات سیاسی ضد ورزشی نداشته و ندارید. علاقمند بودم در پی دعوت محترمانه شما برای درکنار هم ورزش کردن و از همدیگریادگرفتن که هدف این مسابقه بود، این رویداد صرفا ورزشی انجام شود. اکنون که به دلایل غیرورزشی، این امکان در آمریکا فراهم نیست، مایلم از شما و تیم ملی کشتی آمریکا دعوت کنم تا در اولین فرصت ممکن به ایران بیایید و این دیدار دوستانه در ایران انجام شود. اطمینان می‌دهم که هموطنان کشتی دوست و میهمان‌نواز من، با آغوش باز از شما استقبال خواهند کرد.»
> در لغو سفر تجدیدنظر کنید
اما با این وجود فدراسیون کشتی آمریکا رسماً از فدراسیون کشتی ایران درخواست می‌کند که در تصمیم خود تجدید نظر کند و هیاتی را که تایید شده برای ورود به این رقابت‌ها به آمریکا اعزام کند. به گزارش ایسنا در بیانیه فدراسیون کشتی آمریکا آمده است: «فدراسیون کشتی آمریکا از اینکه ایران تصمیم گرفته در مسابقه بالپارک مقابل تیم ما شرکت نکند، بسیار ناامید است. همانند ۱۶ بار قبلی که ایران از سال ۱۹۹۵ در ایالات متحده به رقابت پرداخته است، این رویداد نیز برای حسن نیت از طریق ورزش و به عنوان فرصتی برای ورزشکاران دو کشور برای رقابت در بالاترین سطح بوده است. ایران تقریباً تمام ویزاهای خود را دریافت کرد و می‌توانست یک تیم خوب را برای کشتی با ورزشکاران ما به میدان بفرستد، اما این تصمیم آن‌ها بود که شرکت نکنند. ما از آن‌ها خواسته‌ایم در این باره تجدید نظر کنند.» ریچ بندر، مدیر اجرایی کشتی ایالات متحده، گفت: «قصد ما این است که یک رویداد با کیفیت برای همه و برای طرفداران در تگزاس ارائه دهیم و ورزشکاران برتر خود را به تشک بفرستیم، شاید در قالب دیگری.»
> پاسخ منفی فدراسیون کشتی ایران
اما علی رغم درخواست مجدد فدراسیون کشتی آمریکا، به نظر می‌رسد مسئولان فدراسیون کشتی ایران قصدی برای اعزام تیم به این کشور ندارند. بر اساس پیگیری‌های ایسنا، مسئولان فدراسیون کشتی قصد تجدید نظر در لغو اعزام ملی‌پوشان کشتی به آمریکا را ندارند و کشتی گیران نیز با تصمیم کادر فنی اردو را ترک کرده‌اند. از سوی دیگر با توجه به درخواست آمریکایی‌ها برای وزن کشی یک روز قبل از آغاز مسابقات که بر خلاف رویه اتحادیه جهانی کشتی است، فدراسیون کشتی مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده بود. همچنین با توجه به فاصله ساعت ایران و آمریکا و بر اساس درخواست کادر فنی که پیش از تصمیم بر لغو اعزام انجام شده بود، ملی‌پوشان قرار بود ۴ روز زودتر راهی آمریکا شوند اما این موضوع نیز با توجه به کمبود وقت و اینکه نماینده‌ای برای دریافت روادید به امارات نرفته است، در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. به این ترتیب با توجه به دلخوری مسئولان فدراسیون کشتی از برخورد آمریکایی‌ها و همچنین موارد فوق، تیم ملی عازم آمریکا نخواهد شد.