«ابتکار» تاثیر تمدید معافیت‌ برخی تحریم‌ها از سوی آمریکا بر بازارهای داخلی را بررسی کرد حرکت اقتصاد روی امواج وین


کیمیا نجفی
روزگذشته ۱۶ بهمن ماه خبر رسید که دولت جو بایدن برخی از تحریم‌های وضع شده علیه ایران را لغو کرده است. انتشار خبر لغو برخی از تحریم‌ها سبب کاهش قیمت دلار شد به گونه‌ای که نرخ ارز کار خود را در بازار با دلار ۲۷ هزار و ۵۰ تومانی آغاز کرد و پس از شروع معاملات، قیمت دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. به گفته کارشناسان اگر اخبار مثبت مذاکرات هسته‌ای ادامه داشته باشد روند کاهش قیمت دلار نیز ادامه‌دار خواهد بود.
وابسته بودن بازارهای داخلی به نتیجه برجام و تاثیرپذیری آنها از یکدیگر، مسئله‌ای است که کارشناسان در بخش‌های مختلف بارها به آن اشاره کرده‌اند. به گفته آنها درصورت توافق و احیای برجام بخش‌های مختلف اقتصاد یکی پس از دیگری با تغییراتی همراه خواهند بود. شاید بر اساس این تحلیل است که در اولین واکنش به خبر لغو برخی تحریم‌ها از سوی مقامات آمریکایی، شاهد کاهش قیمت دلار ، سکه و طلا بودیم. البته تغییر قیمت ناشی از به نتیجه رسیدن مذاکرات تنها به بازار ارز، طلا و سکه ختم نمی‌شود و بسیاری از کارشناسان معتقدند که با احیای برجام، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز نزولی خواهد شد. فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگویی به تاثیر مذاکرات بر قیمت خودرو اشاره کرده و گفته است: «چنانچه نتیجه نهایی مذاکرات وین مثبت باشد به نظر می‌رسد قیمت خودروهای ایرانی و خارجی کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی داشته باشد.»
این درحالی است که برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که چسبندگی قیمت‌ها و برخی از چالش‌های درونی حتی پس از احیای برجام مانع از کاهش قیمت در بازارهای اقتصادی خواهد شد و در صورت کاهش قیمت نیز پس از مدتی همه چیز به جای خود باز می‌گردد.


سایه یک جو روانی بر بازار ارز
مسعود دانشمند دبیرکل اسبق خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با ابتکار به کاهش نرخ ارز ناشی از لغو برخی از تحریم‌های ایران اشاره کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا پس از احیای برجام می‌توان در کوتاه‌مدت شاهد افت قیمت‌ها در بخش‌های مختلف اقتصاد بود یا خیر گفت: کاهش نرخ ارز که از روز گذشته اتفاق افتاد یک هیجان است. مگر چه اتفاقی افتاده که نرخ ارز باید کاهشی بشود مگر دلار از آسمان باریده است؟ وقتی عرضه ارز افزایش پیدا نکرده است بنابراین چیزی نمی‌تواند در بازار اثر بگذارد. فرض کنید بانک مرکزی بخشی از منابع خود را آزاد کند، تا زمانیکه منابع تبدیل به کالا و به بازار عرضه شود حداقل به یک پروسه زمانی ۳ تا ۶ ماهه نیاز است بنابراین تغییرات اخیر یک جو هیجانی است.
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه صحبت‌هایش به لغو برخی از تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: آنطور که گفته می‌شود قرار است فعالیت در زمینه‌های اتمی برای چند کشور در ایران آزاد شود. فعالیت‌های اتمی چه نقشی در معیشت مردم و مسائل روزانه کشور دارد؟ عملاً هیچ نقشی نمی‌تواند داشته باشد و هیچ تغییری در زندگی مردم ایجاد نمی‌کند.
وی افزود: با توجه به قیمت‌هایی که در بازار وجود دارد می‌توان گفت که تا بخواهد قیمت کالاها با نوسان به یک ثبات برسد این فرآیند، فرآیند زمان‌بر خواهد بود و وقتی موج هیجان فروکش کند همه چیز بر سر جای خود قرار می‌گیرد.
سقوط نرخ ارز صادرات را از بین می‌برد
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش به یکباره نرخ ارز می‌تواند تبعاتی را برای اقتصاد به همراه داشته باشد یا خیر گفت: سقوط به یکباره نرخ ارز در ابتدا صادرات غیرنفتی کشور را دچار مشکلات بسیار زیادی می‌کند. چرا که تمام نهادهایی که بر قیمت صادرات اثر می‌گذارد بر اساس دلار حدود ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان است بنابراین اگر مثلاً دلار به مرز ۲۰ هزار تومان برسد عملاً صادرات کشور از بین خواهد رفت.
دانشمند اظهار کرد: ما پیش از این تجربه قطعنامه ۵۹۸ و برجام اولیه را داشته‌ایم . در آن دو زمان تجربه کردیم که پس از مدتی قیمت‌ها به سر جای خود برگشت اکنون نیز شرایط همانند گذشته است.
این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه صحبت‌هایش به یک جو ساختگی در بازار اشاره کرد و در این‌باره گفت: یک جوی در بازار درست می‌شود که در این جو یک عده خاصی که نبض بازار را در دست دارند از این ماجرا سود زیادی را به دست می‌آورند. به بیانی روشن‌تر این افراد به یکباره قیمت دلار را به شکل تصنعی پایین می‌آورند و یک حجمی از ارز را با قیمت مشخص بین خودشان معامله می‌کنند. در چنین موقعیتی افراد معمولی که دلارهای را خریداری کرده در بازار فروشنده می‌شوند و همان افراد دلارهای خانگی را با قیمت‌های پایین خریداری کرده و پس از این ماجرا بار دیگر قیمت‌ها را بالا می‌برند. این روند همچنان در بازار وجود دارد.
سایر اخبار این روزنامه
فساد در صنعت لوازم خانگی در حال شکل‌گیری است لابی مافیای لوازم خانگی برای انحصاری کردن بازار سیف‌الرضا شهابی تبعیض در خدمت سربازی تمدید برخی معافیت تحریم‌ها مقدمه احیای برجام است؟ توافق خوب؛ پیچیده اما ممکن چرا متولی اعلام رنگ‌بندی شهرهای کرونایی تغییر کرد؟ دیروز ماسک، امروز وزارت بهداشت واشنگتن: دولت بعد آمریکا ملزم به اجرای برجام نیست «ابتکار» تاثیر تمدید معافیت‌ برخی تحریم‌ها از سوی آمریکا بر بازارهای داخلی را بررسی کرد حرکت اقتصاد روی امواج وین انجام فاز جدید آزادسازی حریم رودخانه کرج با دستور محسنی اژه‌ای حریم‌شکنان زیر تیغ لودرهای عدالت آیت الله رئیسی: اعمال محدودیت یا تعطیلی نباید مانند گذشته سراسری باشد رئیس مجلس شورای اسلامی باید حکمرانی جدیدی براساس خداباوری و مردم باوری بنا کنیم نگرانی آمریکایی‌ها از توان موشکی ایران هشدار چند عضو مجلس نمایندگان به بایدن ظریف پس از تماشای «هناس»: سربلندی‌مان را مدیون شهدا هستیم