خلاف واقع می‌گفتند؛ امیکرون یک سرماخوردگی ساده نیست

آفتاب یزد - گروه شبکه: از چند وقت پیش
مدام کارشناسان حوزه بهداشت این هشدار را می‌دادند که امیکرون بیخ گوشمان است اگر آن را جدی نگیریم دوباره درگیر می‌شویم. آنقدر همه، از مسئولان گرفته تا مردم نسبت به این هشدارها بی‌توجه بودند
تا اینکه امیکرون کار خودش را کرد و حالا وارد پیک ششم شده‌ایم و بدتر از آن، بعداز مدت‌ها آمار فوتی‌های کرونا باردیگر سه رقمی شده است به طوری که در طول شبانه روز گذشته ۱۰۴ نفر بر اثر کرونا جان باخته اند. آمار مبتلایان که جای خود دارد. قسمت تلخ ماجرا اینجاست که با وجود انتشار اخبار و گزارش‌های بسیار درمورد خطرات این سویه و سرایت بالای آن، هنوز برخی مردم از زدن یک ماسک ساده هم امتناع می‌کنند، حضور مستمر در اماکن شلوغ دارند و جشن‌ها و مهمانی‌هایشان همچنان پابرجاست. مسئولان هم با این وجود محدودیت‌های جدی را درنظر نگرفته اند. همه این ساده انگاری‌ها هم فقط به یک مسئله برمی گردد و آن هم این است که متاسفانه بسیاری فکر می‌کنند امیکرون خطرناک نیست و مثل یک سرماخوردگی است. البته وقتی برخی مسئولان کشور چنین اعتقادی نسبت به امیکرون دارند چه انتظاری می‌توان از مردم داشت. در صورتی که آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این بیماری و تجربه کسانی که مبتلا به امیکرون شده‌اند خلاف این موضوع را ثابت می‌کند. به نظر می‌آید مقصر این همه ساده انگاری امیکرون کسانی هستند که برای اولین بار اعلام کردند که امیکرون یک سرماخوردگی ساده است. به همه این موارد باید به واکسن گریزها هم اشاره کرد که نقش به سزایی در پررنگ شدن آمار کرونا دارند. همان‌ها که سهم بالایی در بستری‌های بیمارستانی امیکرون دارند.
> امیکرون؛ ویروسی که به غلط کم‌خطر معرفی شد


در این خصوص جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان مراجعات روزانه سرپایی به اورژانس‌های کرونا بیمارستان‌ها به نسبت دو هفته قبل رشدی سه برابری داشته است. به گزارش ایسنا، دکتر ایوب توکلیان اظهار کرد: از دو هفته قبل آمارهای مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها به‌ویژه در بخش سرپایی افزایشی محسوس و چشمگیر داشته و بلافاصله نسبت به فعال کردن بخش‌های تنفسی سرپایی و جداسازی این گروه از بیماران اقدام شد. وی با ذکر این نکته که میزان مراجعات روزانه سرپایی به اورژانس‌های کرونا بیمارستان‌ها به نسبت دو هفته قبل رشدی سه برابری داشته و نکته ویژه و خاص سویه امیکرون هم در قدرت تکثیر، سرایت و انتشار بسیار بالای آن بوده است، تاکید کرد: ابتلای یک نفر در خانواده، کلاس درس و محیط کار به معنای خطر ابتلای تمامی افرادی است که با آن فرد در آن محل در ارتباط هستند و ضمن جدی گرفتن هشدارها باید نسبت به این موضوع حساسیت کافی به خرج دهیم تا گرفتار این ویروس منحوس نشویم. جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در دو تا سه هفته پیش‌رو باید از حضور در هر نوع تجمعی به‌شدت خودداری کنیم، به‌خصوص اجتماعات غیرضروری و خروج از منزل تنها برای انجام کارهای ضروری باشد، در کنار جدی گرفتن این موضوع باید نسبت به دریافت هرچه‌سریع‌تر دوز سوم واکسن کرونا اقدام کرد و در کنار آن نیز باید تداوم استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی را در دستور کار قرار داد. وی تصریح کرد: بیشترین موارد مثبت خانوادگی بوده و بیشترین موارد مبتلا هم گرفتار ویروس امیکرون شده‌اند؛ ویروسی که به غلط کم‌خطر و بی‌‎خطر معرفی شد، اما به علت شدت بالای انتشار و عادی‌انگاری‌های موجود مشکل‌آفرین شده است. مدیر توسعه شبکه و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه همچنان بر انجام و تکمیل واکسیناسیون کرونا به عنوان ایمن‌ترین راه مقابله با این بیماری تاکید داریم، خاطرنشان کرد: شست‌وشوی دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک استاندارد در کنار تزریق دوز سوم واکسن کرونا مورد تاکید است و نباید تصور شود که چون هر ۳ دوز را دریافت کرده‌ایم کاملاً ایمن شده‌ایم و دیگر خطری تهدیدمان نمی‌کند.
> سهم بالای واکسن نزده‌ها در بستری‌های بیمارستانی امیکرون
همچنین معاون درمان ستاد کرونای استان تهران ضمن تشریح وضعیت کرونا در پایتخت، گفت: به نظر می‌رسد در اسفندماه قله را تجربه کنیم. آمارهای مناطق مختلف تهران و شهرستان‌های تابعه نشان می‌دهد که آلودگی کرونا در همه جا متوازن است و ویروس کاملا پخش شده است. دکتر نادر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در تهران در شیب صعودی موج ششم کرونا هستیم، گفت: آمار ابتلا بسیار بالا و کماکان صعودی است. از ابتدای بهمن که وارد موج ششم شدیم، آمارمان حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ درصد رشد داشته است و هر روز نسبت به روز قبل حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش موارد را شاهد هستیم. یعنی در ۲۴ ساعت گذشته تعداد مراجعین سرپایی به مراکز درمانی به حدود ۱۳ هزارنفر رسیده است. وی افزود: معمولا در این تعداد از هر ۲۰ مراجعه یک نفر بستری می‌شود اما خوشبختانه آمار مرگ و میر فعلا پایین است و از هر ۱۰۰ بیماری که بستری می‌شوند حدود ۴ نفر فوت می‌کنند که نسبت به پیک‌های قبلی بسیار کمتر است. موضوعی که مشخصا وجود دارد این است که مرگ و میر بیشتر در گروه سنی بالای ۵۰ سال است. ۵۰ درصد موارد بستری کرونایی مربوط به سنین بالای ۵۰ سال و مابقی مربوط به سنین کمتر از ۵۰ سال است که در گروه دوم عمده موارد بستری در گروه سنی کمتر از ۳۵ سال است. این در حالی است که حدود ۲۰ درصد آمار بستری‌ها مختص گروه سنی زیر ۱۰ سال است. در حال حاضر تعداد بیماران بستری به ۳۰۰۰ نفر رسیده است که حدود ۸۰۰ نفر از آن‌ها در بخش‌های ویژه بستری هستند و آمار مرگ و میر کرونایی استان مجددا دو رقمی شده است. یک نشست اضطراری با روسای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها، بیمه تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و... برای اعلام آمادگی موج ششم داشتیم و خوشبختانه هماهنگی صورت گرفت تا فعلا در بیمارستان‌های اطفال ارائه کلیه خدمات غیرضروری متوقف شود و کلیه ظرفیت به بیماران کرونایی اختصاص یابد. توسعه تخت‌های ویژه در مراکز موضوع مورد تاکید دیگر در این جلسه بود تا بیمارستان‌هایعمومی که دارای بخش اطفال هستند به عنوان پشتیبان بیمارستان‌های مخصوص اطفال تخت‌هایشان را در اختیار بگذارند. معمولا بستری‌های اطفال از نوعی هستند که حال عمومی بهتری دارند و بیشتر دچار اسهال و استفراغ مداوم و سرفه‌های غیرقابل تحمل هستند. این سویه از کرونا بیشتر راه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند و چون قطر راه‌های هوایی کودکان نسبت به بزرگسالان کوچک‌تر است، سبب بروز علائمی مانند خروسک و انسداد راه هوایی می‌شود که اورژانس اطفال نسبت به این موضوع آمادگی دارند. درگیری ریوی در کودکان بسیار کم است. پیش‌بینی می‌شود در هفته آخر بهمن و هفته اول اسفند شرایط ابتلای بسیار بالایی را تجربه کنیم. او با تاکید بر لزوم تکمیل واکسیناسیون کرونا، گفت: در افراد واکسینه شده میزان بستری و مرگ و میر به شدت پایین است. کسانی که بستری می‌شوند عمدتا واکسن تزریق نکردند. از طرفی در حال نظارت مشخص بر مصرف داروهایی مانند رمدسیویر هستیم که تجویز بی‌رویه صورت نگیرد.
> امیکرون سرما خوردگی نیست
در این میان کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. برخی هاشان از تجربه گرفتارشدن‌شان به امیکرون گفتند.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «با پدیده ساده‌انگاری پیک‎امیکرون توسط نهادها در کشور مواجه ایم!»
کاربر دیگری گفته است: «لطفا و لطفا راجع به ‎کووید و ‎امیکرون با خواندن چندتا خبر اظهار نظر نکنید! کمی آن‌ورتر به کادر درمان فکر کنید که تا خرخره در ندانستن و اظهارنظرهای غیر کارشناسی شما غرق شده اند. ساده‌انگاری و ساده گویی در مورد بیماری که امروز بیش از ۱۰۰نفر را کشت، مصداق ‎نادانی است!»
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «چیزی که در مورد امیکرون نگران‌کننده است، ساده انگاری دولت و مسئولین و تشویق دانش‌آموزان به کلاس حضوری است. در صورتی که این سویه بیشتر کودکان را در گیر می‌کنه. خانواده‌ها هم نباید فکر کنن یه سرماخوردگی ساده است».
کاربران دیگر نوشته اند: «امیکرون اینجوریه که شما تو خونه هم نشسته باشی بیرون نری اون میاد، به ماسک و واکسن هم کاری نداره کار خودشو میکنه. همینقدر خطرناک»، «متاسفانه شاید علائم امیکرون خفیف باشه اما طرفو تا اون دنیا میبره و برمیگردونه»، «امیکرون اینطوریه که داری خوب میشی بعد فرداش دیگه داری بد میشی دوباره»، «دوستانی که واکسن نزدند از امیکرون بترسید. شدت بیماری، بستری بیمارستانی و مرگ و میر در واکسینه نشده‌ها بالاتر است»، «کاش اونی که گفت ‎امیکرون خیلی سبکه رو به من نشون بدید تا براش تعریف کنم که از درد استخون و سر حتی نمی‌تونم درست نفس بکشم!»، «سرعت انتقال امیکرون از سرعت اینترنت‌مون هم بالاتره. یعنی تا بیایم سرچ کنیم که «چگونه امیکرون نگیریم؟» می‌بینیم که بهش
مبتلا شدیم».