ایران به دنبال نقد کردن چک برجام

دیروز دور هشتم مذاکرات وین درحالی از سر گرفته شد که حصول نتیجه و توافق هسته‌ای به تصمیم‌های سیاسی طرف‌های غربی خصوصا آمریکا بستگی دارد و در این مسیر اولین گام، دست‌کشیدن از طرح خواسته‌های غیرواقع‌بینانه است. مذاکره‌کنندگان در روزهای گذشته سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند. قریب به اتفاق هیأت‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها برخلاف پیچیدگی برخی مسائل روبه‌جلو و در مسیر پیشرفت است. یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران به خبرگزاری دولت گفته است: «تیم مذاکره‌کننده طی مدت حضور در تهران طی هفته گذشته و جاری، به مشورت مفصل با مراجع عالی در کشور پرداخته است.»
بر اساس این گزارش، تیم مذاکره‌کننده ایران، پس از هماهنگی‌های صورت‌گرفته، در هر چهار حوزه مربوط به رفع تحریم‌ها، راستی‌آزمایی، دریافت تضمین‌ها و موضوع هسته‌ای، با دستور کار مشخص و در هماهنگی کامل با مراجع‌عالی کشور به وین سفر کرده است.از دیگرسو دیروز «حسین امیرعبداللهیان» وزیر  امور خارجه در نشست غیرعلنی مجلس حضور یافت. به گفته وزیر امور خارجه، دغدغه تیم مذاکره‌کننده دستیابی به توافق خوب برای رفع تحریم‌هاست. درحالیکه دغدغه طرف اروپایی و آمریکایی کاهش توان هسته‌ای ایران است و لذا تلاش دارند که روند دستیابی ایران به دانش هسته‌ای کند شود.
وزیر امور خارجه اعلام کرد ایران به‌دنبال مذاکره عزتمندانه برای دستیابی به توافق خوب و در چارچوب برجام است. فارغ از اینکه برجام، خوب‌ یا بد است. جمهوری اسلامی برای برجام هزینه پرداخت کرده است لذا به‌دست آوردن نتایج حاصل از برجام کف مطالبات ایران را تشکیل می‌دهد در واقع جمهوری اسلامی به‌دنبال نقد کردن چک برجام است و به کمتر از برجام رضایت نمی‌دهد ممکن است بیشتر از برجام را مطالبه کنیم.در همین راستا دریابان علی شمخانی در حساب کاربری خود در توییتر در مورد رفع جامع و موثر تحریم‌ها نوشت: «ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و تکنولوژیک کشور دارای ساختار یکپارچه است و رفع تحریم‌ها با هر شناسه‌ای باید برای همه بخش‌ها ماهیت یکسان داشته باشد.»شمخانی افزود: «تجربه قبلی ثابت کرد که بدون رفع جامع و موثر تحریم‌ها، انتفاع اقتصادی پایدار از برجام بیشتر شبیه یک سراب است.»خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز دیروز به نقل از یک مقام آمریکایی که نام او را فاش نساخت، نوشت: «توافقی که نگرانی‌های تمامی طرف‌ها را مدنظر قرار دهد در دسترس است ولی اگر (چنین توافقی) در هفته‌های آتی انجام نشود، پیشرفت‌های هسته جاری ایران بازگشت ما به برجام را غیرممکن خواهد ساخت.»اولیانوف هم در یک مصاحبه گفت: «پنج دقیقه با خط پایان فاصله داریم و ما باید این بخش آخر را با عزت، سریع و کارآمد بگذرانیم.»