اوضاع وخیم پرسپولیس؛ سرخ‌ها در شرایط سخت

شهروندآنلاین: اوضاع پرسپولیس آن چیزی نیست که هواداران این تیم طی چند سال گذشته از آن سراغ دارند؛‌ مشکلات مالی که وجود داشت و حالا در آستانه شروع مجدد لیگ برتر بسیاری از حواشی دیگر سراغ سرخ‌ها آمده است.

شاید بتوان گفت شکست در سوپرجام فوتبال مقابل فولاد خوزستان کافی بود تا مشکلات انباشته‌شده پرسپولیس سر باز کند و اختلافات داخلی میان مدیرعامل و سرمربی نیز علنی شود. حالا پرسپولیس به گفته سرمربی‌اش با کمبود بازیکن مواجه است و بسته‌بودن پنجره نقل و انتقالاتی نیز مزید بر علت شده تا باشگاه نتواند خواسته‌های گل‌محمدی را اجرا کند.

مجموعه این اتفاقات سبب شده تا هواداران نگران آینده تیم خود باشند؛ آینده‌ای که ممکن است پرسپولیس بعد از سال‌ها جام قهرمانی را از دست بدهد و آن را به رقیب سنتی خود(استقلال) تقدیم کند.

مشکلات مالی ادامه دارد

در تعطیلات لیگ برتری بود که بازیکنان پرسپولیس به خاطر دریافت نکردن مطالبات خود دست به اعتصاب زدند. حتی کار به جایی رسید که یحیی گل‌محمدی نیز استعفا داد و چند روزی در تمرینات شرکت نکرد. با این وجود باشگاه پرسپولیس طی دو مرحله 15درصد از قرارداد بازیکنان و کادرفنی را پرداخت کرد تا کل دریافتی اعضای تیم سرخ‌پوش به 35درصد برسد. این در حالی است که آنها حداقل تا اینجای فصل باید 50درصد از مبالغ قراردادهایشان را دریافت می‌کردند. در این شرایط باشگاه بدهی‌های دیگری نیز به افراد خارج از باشگاه دارد که همین موضوع دست رضا درویش، مدیرعامل و سایر مدیران را تنگ کرده است. از سوی دیگر بازیکنان و کادرفنی نیز همچنان بابت پرداخت‌نشدن مطالبات خود دلخور هستند و این شرایط سخت ادامه دارد.

کمبود بازیکن و پنجره بسته نقل و انتقالات

یکی از مشکلات اصلی پرسپولیس در شرایط کنونی کمبود بازیکن در برخی خطوط و به خصوص خط حمله است. سرخ‌ها با مصدومیتی که برای عیسی آل‌کثیر پیش آمد، نیاز مبرم به جذب مهاجم دارند، اما تا این لحظه باشگاه اقدامی برای این موضوع انجام نداده است. پرسپولیس تاکنون فقط احمد گوهری، دروازه‌بان نفت آبادان را به خدمت گرفته که او نیز تا این لحظه به خاطر بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی نتوانسته قراردادش را در سازمان لیگ ثبت کند و به میدان برود.

یحیی گل‌محمدی در بخشی از مصاحبه خود بعد از شکست مقابل فولاد گفته است:‌ «من برای نیم‌فصل لیست خودم را دادم و امیدوار بودم که یکی دو بازیکن را بگیریم، اما به هر حال شرایط مالی باشگاه این اجازه را به ما نمی‌دهد و مثلا بازیکنی که خواستیم، فولاد جذب کرد. بالاخره می‌توانم بروم سراغ بازیکنانی که معرفی شدند و درجه دوم و سوم بگوییم. هستند بالاخره اما من ترجیح می‌دهم به بازیکنانی مثل جودکی و عمری بیشتر اعتماد کنم تا لیستم را پر کنم. دنبال این هستیم تیم را تقویت کنیم، هرچند که زمان زیادی نمانده و پنج شش روز فرصت باقی مانده، تلاش خودمان را می‌کنیم تا تیم تقویت شود.»

اختلاف داخلی میان سرمربی و مدیرعامل

موضوعات مختلف بابت جذب بازیکن در پرسپولیس باعث ایجاد اختلاف میان یحیی گل‌محمدی سرمربی و رضا درویش مدیرعامل هم شده است. رضا درویش درباره نقل و انتقالات پرسپولیس این جملات را بر زبان آورد: «ما خودمان از یحیی گل‌محمدی خواستیم که هر بازیکنی مدنظر دارد و آزاد است، ایشان صحبت کنند و ما قرارداد ببندیم. ایشان اسامی‌ای که دادند فهرست بازیکنان ثابت سایر تیم‌هاست که اصلا آزاد نیستند.»

نکته کلیدی در حرف‌های درویش به این برمی‌گردد که او عملا به سرمربی تیمش اختیار داده تا از میان بازیکنان آزاد و نه بازیکنانی که تحت قرارداد با باشگاه‌های دیگر هستند، بازیکن انتخاب کند که این مسأله تقریبا ناشدنی است، چراکه بازیکنان خوب همگی در باشگاه‌های خود عضویت دارند و بازیکنان آزاد چندان شرایط خوبی برای حضور در پرسپولیس ندارند.

اما واکنش یحیی گل‌محمدی به این بحث و نقل و انتقالات باشگاه چه بود؟ سرمربی پرسپولیس به همان بحث سختی‌های جذب بازیکن در نیم فصل اشاره کرد و به نوعی آن را به هنر مدیریت و البته خزانه پر باشگاه مرتبط دانست و با پوزخندی جالب اینطور به آن واکنش نشان داد: «شرایط جذب بازیکن در نیم فصل، سخت است و بازیکنانی که کیفیت دارند، قطعا تحت قرارداد هستند. همانطور که آقای کوشکی قرارداد داشت، اما فولاد چگونه او را جذب کرد؟ توانستند رضایت پیکان را جلب کنند و بازیکن گرفتند. می‌توانیم برویم سراغ بازیکنان آزاد، اما اگر در نیم‌فصل بخواهیم آنها را بخریم، سطح کیفی مدنظر ما نیست.»

به نظر می‌رسد این موضوع شرایط سختی را برای پرسپولیسی‌ها ایجاد کرده است. با توجه به اینکه فصل نقل و انتقالات رو به پایان است، حال باید دید بحران موجود چگونه مدیریت می‌شود.

نگرانی بابت آینده

در این وضعیت آزرده، هواداران پرسپولیس نگران آینده تیم‌شان هستند. سرخ‌پوشان به عنوان تیمی که پنج قهرمانی متوالی در لیگ برتر به دست آوردند، طبیعی است که امسال هم در کورس قهرمانی باشند، اما ممکن است با این شرایط عجیب و البته وضعیت خوب رقیب سنتی‌شان(استقلال)‌ قافیه را واگذار کنند و درنهایت به جام قهرمانی نرسند. هواداران پرسپولیس هم نگران این موضوع هستند و این را می‌شود از واکنش‌هایشان به مدیریت باشگاه در فضای مجازی به خوبی متوجه شد.

درخشان در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین»: بازیکنان از روی شکم‌سیری بازی می‌کنند

حمید درخشان، سرمربی سابق پرسپولیس یکی از افرادی است که با وجود انتقادها به مدیریت اما به سبک بازی این تیم هم گلایه دارد. او در این خصوص به خبرنگار ما گفت: «من فکر می‌کنم تغییرات ایجادشده در ترکیب پرسپولیس باعث شده تا این تیم تضعیف شود. تیم چند بازیکن خود را به دلایل مختلف از دست داده و همین موضوع مشکل‌ساز می‌شود. در همین بازی با فولاد ما شاهد بودیم که اشتباهات زیادی از سوی کادرفنی و بازیکنان رخ داد. از گل بدی که تیم خورد بگیرید تا مشکل عجیب در رساندن توپ به خط حمله برای جبران گل خورده.»

او صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد: «من فکر می‌کنم تمرکز کادرفنی روی شرایط تیم نیست و دغدغه‌های موجود تمرکز یحیی گل‌محمدی و کادرش را برهم زده است. تعویض‌هایی که او مقابل فولاد انجام داد، چندان خوب نبود. او نصف تیمش را تغییر داد، اما تیم به گل نرسید و این یعنی تعویض‌ها خوب نبوده است.»

درخشان به بی‌تفاوتی بازیکنان پرسپولیس اشاره کرد و گفت: «تیمی که من در بازی سوپرجام مشاهده کردم، تیم همیشگی نبود. نه شادابی داشت، نه جرات. شرایط طوری بود که انگار بازیکنان از سر شکم‌سیری در زمین حاضر شده‌اند! شاید این به دلیل مشکلات و مسائل موجود در باشگاه باشد.»

او در پایان افزود: «امیدوار هستم هرچه سریع‌تر مشکلات پرسپولیس رفع شود و بازیکنان و کادرفنی با تمرکز بالا و روحیه خوب همان تیمی شوند که همه انتظار دارند. من احساس می‌کنم با همین نفرات هم می‌شود تیم را به قهرمانی رساند، اما باید مدیریت پشت تیم باشد و منابع مالی را تزریق کند. اگر حداقل بازیکن جدید نمی‌توانند بگیرند، همین‌ها را در شرایط خوب نگه دارند، چراکه این کادرفنی و بازیکنان توانایی‌های خوبی دارند و می‌توانند روزهای خوبی را رقم بزنند.»