هر روز 3100 نفر بدون ضامن وام می‌گیرند

از سال‌ها قبل پروژه اعتبارسنجی مشتریان بانکی در کشورآغاز شده است و تاکنون بخش عمده‌ای از مردم اعتبارسنجی شده‌اند که شبکه بانکی به اطلاعات آنها دسترسی دارد

گروه اقتصادی/ در روزهای پایانی دی ماه سال‌ جاری، رئیس جمهور دستور تغییر نوع وثیقه‌گذاری تسهیلات زیر 100 میلیون تومان را صادر کرد و بلافاصله وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخشنامه‌ای خطاب به بانک‌های دولتی پرداخت وام بدون ضامن برای کارکنان دولت را ابلاغ کرد. درحالی که وام بدون ضامن، تسهیلات جدیدی محسوب نمی‌شود و تنها در جهت تسهیل دسترسی مردم به وام بانکی ابلاغ شده است، در ابتدا برخی از مدیران بانکی در برابر آن مقاومت کردند تا جایی که به برکناری یکی از مدیران میانی یکی از بانک‌های کشور منجر شد. پس از آن وزیرامور اقتصادی و دارایی در یک نشست با مدیران عامل بانک‌ها آخرین اولتیماتوم‌ها را داد. اکنون پس از گذشت سه هفته از عملیاتی شدن این طرح، تازه‌ترین آمارها از تعداد قابل توجه وام‌های پرداختی بدون ضامن حکایت می‌کند. در همین راستا، وزیر امور اقتصادی و دارایی از پرداخت وام خرد بدون ضامن به بیش از ۶۵ هزار نفر خبر داد.احسان خاندوزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد که براساس گزارش بانک‌های دولتی طی سه هفته اخیر بیش از ۶۵ هزار نفر بدون ضامن از وام‌های خرد استفاده کرده‌اند. به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی ، در کنار دستورالعمل تشویقی و با همکاری مدیران عامل بانک‌ها با متخلفان نیز برخورد شد و تسهیل شرایط وام خرد برمبنای اعتبارسنجی با جدیت ادامه خواهد داشت.  اجرای طرح حذف ضامن برای دریافت وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان از ماه جاری پس از دستور رئیس‌جمهور برای تسهیل دریافت وام توسط مردم و با پیگیری‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی شروع شد. همچنین در مرحله اول این طرح، بانک‌های دولتی اقدام به حذف ضامن برای دریافت وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان کردند.
روزی 3100 نفر وام گرفتند


با احتساب آماری که وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده است، به طور متوسط روزانه نزدیک به 3 هزار و 100 نفر بدون ضامن و تنها براساس اعتبارسنجی، وام تا سقف 100 میلیون تومان دریافت کرده‌اند. بدین ترتیب اگر تا پایان سال بانک‌های کشور 20 روز دیگر این وام را پرداخت کنند، تا پایان سال 1400، حدود 60 هزار نفر دیگر هم از این طرح بهره‌مند خواهند شد. رقمی که با تداوم آن درسال آینده به طور قطع به چند میلیون نفر می‌رسد.
نکته مهمی که در این طرح باید به آن توجه داشت، این است که در تمام کشورهای دنیا نیز بر مبنای اعتبارسنجی نسبت به اعطای تسهیلات بانکی اقدام می‌کنند. این در شرایطی است که از سال‌ها قبل پروژه اعتبارسنجی مشتریان بانکی در کشورآغاز شده است و تاکنون بخش عمده‌ای از مردم اعتبارسنجی شده‌اند که شبکه بانکی نیز به اطلاعات آنها دسترسی دارند. با این رخداد ضمن این که از مطالبات معوق بانک‌ها کاسته می‌شود،بلکه  دسترسی مردم نیز به وام‌های خرد بیشترخواهد شد.
34 میلیون نفراعتبارسنجی شده‌اند
در همین زمینه مدیر اداره اطلاعات بانکی در بانک مرکزی گفت: با هدف کاهش مطالبات معوق، بانک‌ها مکلف شدند قبل از پرداخت تسهیلات برای متقاضی وام استعلام اعتبارسنجی اخذ کنند.
محبوب صادقی گفت: مبلغ و سابقه تسهیلات گذشته رقم و سابقه چک‌های وصول یا برگشت شده متقاضیان از معیار‌های تعیین امتیاز اعتبارسنجی مشتریان شبکه بانکی است. اکنون ماهانه حدود یک میلیون فقره تسهیلات در شبکه بانکی کشور پرداخت می‌شود.
صادقی اضافه کرد: دسترسی به سامانه اعتبارسنجی برای عموم مردم فراهم شده و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مای کریدیت و پرداخت هزینه‌ای حدود هزار تومان از وضعیت اعتبارسنجی خود مطلع شوند و در آینده این امکان در نرم افزار‌های موبایلی نیز مهیا خواهد شد.
مدیر اداره اطلاعات بانکی در بانک مرکزی با اعلام اینکه موضوع اعتبارسنجی سال ۱۳۸۵ مطرح و سال ۱۳۸۶ آیین نامه آن مصوب و سال ۱۳۸۸ نیز اصلاحات آن انجام شد، گفت: سال ۱۳۸۹ میزان استعلام از شرکت مشاور رتبه‌بندی حدود ۵ هزار عدد بوده، اما ابتدای سال ۱۴۰۰ به یک میلیون استعلام ماهانه و اکنون به حدود ماهانه ۳ میلیون استعلام رسیده است.
صادقی افزود: شرکت خصوصی مشاور رتبه‌بندی تنها شرکت دارای مجوز از بانک مرکزی است و تا‌کنون اطلاعات حدود ۴۴ میلیون کد ملی در این بانک سامانه ثبت شده و برای ۳۴ میلیون نفر گزارش اعتباری تولید شده است که می‌توانند در سامانه مای کریدیت مشاهده کنند.