« ابتکار» اما و اگر های طرح تهاتر نفت با ساخت مسکن را بررسی کرد نفت به جای مسکن

کیمیا نجفی
یکی از طرح‌های که وزارت راه و شهرسازی برای تامین مالی ساخت و ساز مسکن در نظر دارد، تهاتر نفت است. کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار مسکن بر این باورند که تهاتر نفت برای ساخت مسکن فقط برای انتقال تکنولوژی‌های جدید ساخت معنا دارد چراکه نهاده‌های تولید و نیروی کار به میزان کافی در ایران وجود دارد.
ساخت مسکن از طریق تهاتر نفت با کشورهای دیگر از جمله طرح‌هایی است که اما و اگرهای بسیاری را به دنبال دارد اما با این وجود به نظر می‌رسد که طرح تهاتر نفت با ساخت مسکن در دستور کار قرار گرفته است. روز گذشته محمدهادی سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد در هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی «مسکن؛ پیشران تولید» گفته است: «فرآیند تهاتر نفت با ساخت مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است و می‌تواند چشم‌اندازهای خوبی را در انتقال تکنولوژی داشته باشد.»
تهاتر نفت با ساخت مسکن طرح اشتباهی است


مجید شاکری، کارشناس پولی و بانکی در گفت‌و‌گویی ضمن انتقاد از تهاتر نفت برای ساخت مسکن گفت: «تهاتر نفت با ساخت مسکن طرح اشتباهی است. ما موضوع تهاتر را باید در طرح‌هایی استفاده کنیم که سایش تحریمی و انتقال فناوری داشته باشد. تهاتر نفت با فناوری ساخت مسکن البته موضوع دیگری است که اگر بتوانیم به این سمت برویم بسیار طرح مناسبی است.»
ما برای فروش نفت با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم
محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن با اشاره به صحبت‌ها در خصوص تهاتر نفت با ساخت مسکن به «ابتکار» گفت: یکی از راهکارهای دولت برای تامین منابع برای ساخت مسکن فروش نفت است، این در حالی است که ما امروزه برای فروش نفت با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر توان تولید افزایش پیدا کرده و در این میان معقول‌ترین راه این است که دولت به جای اوراق قرضه به صورت مستقیم نفت را به پیمانکاران داخلی و خارجی تهاتر کند. من معتقدم این روش می‌تواند پیامد‌های مثبتی را برای بازار به همراه داشته باشد.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید به ضرورت تکیه بر توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی ادامه داد: درست است که این طرح پیامدهای مثبتی را برای ما به همراه خواهد داشت اما باید در این مسئله ما نگاهمان به پیمانکاران و توان داخلی باشد.
سپردن صفر تا صد ساخت مسکن به دست خارجیان کار درستی نیست
این کارشناس بازار مسکن همچنین اظهار کرد: بسیاری از فعالان بازار و کارشناسان با سپردن صفر تا صد ساخت مسکن به دست خارجیان مخالف هستند‌ چراکه موتور محرکه تولید و موتور محرکه‌ ایجاد شغل بازار مسکن است. بنابراین اگر صفر تا صد ساخت مسکن را به دسته خارجی‌ها بسپاریم شرکت‌ها و نیروهای داخلی ما از رشد و توسعه عقب می‌مانند.
فاطمی‌عقدا در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: اگر دولت تصمیم به تهاتر نفت دارد باید این طرح را در زمینه تامین منابع، تامین مصالح و تامین تکنولوژی به کار بگیرد نه اینکه بحث تهاتر را در زمینه ساخت پیاده کند.
تهاتر نفت فقط از یک دیدگاه قابل توجیه است
احمدرضا سرحدی نیز با اشاره به چالش‌های موجود بر سر راه فروش نفت کشور و بحث تهاتر نفت با ساخت مسکن به «ابتکار» گفت: فروش نفت ایران با مشکلاتی همراه بوده بنابراین فروش نفت با عنوان تهاتر اقدام بدی نیست. واقعیت این است که کشور نیازی به تهاتر نفت با ساخت مسکن با شرکت‌های خارجی را ندارد مگر اینکه شرکت‌های خارجی تکنولوژی و فناوری خود را به کشور ما بیاورند. وگرنه بازار مسکن ما از نظر مصالح ساختمانی و نیروی کار نه تنها هیچ کمبودی ندارد بلکه با نیروی مازاد نیز روبه‌رو است.
این کارشناس بازار مسکن افزود: شاید هدف دولت از این تصمیم این است که فروش نفت را افزایش و هزینه ساخت مسکن ملی را به نوعی کاهش بدهد. تهاتر نفت و ساخت مسکن از این دیدگاه قابل توجیه است وگرنه این تصمیم هیچ توجیه دیگری ندارد.
وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به سابقه شرکت‌های ترکیه برای ساخت مسکن در ایران ادامه داد: در گذشته ترک‌ها در ایران ساخت و ساز انجام دادند و تفاوت چندانی با ساخت و سازهای خودمان نداشتند. بنابراین من گمان می‌کنم که باید قرارداد تهاتر را به گونه‌ای ببندند که شرکت‌های خارجی تکنولوژی‌ها و فناوری خود را به ایران منتقل کند. اگر ما به این سمت و سو رفته باشیم می‌‌توانیم بگوییم که این تصمیم برای آینده ساخت و ساز ایران تصمیم خوب و مناسبی خواهد بود.
این کارشناس بازار مسکن در پایان با فرض این مسئله که ساخت و ساز به دست شرکت‌های خارجی سپرده شود، وضعیت را بررسی و در این خصوص گفت: اگر قرار باشد در طرح تهاتر شرکت‌های خارجی به طور مستقیم در ساخت دخالت داشته باشند بدون شک آمار بیکاری در میان سازندگان ساختمان از مهندسان گرفته تا کارگران بالا خواهد رفت. در مجموع می‌توان گفت وقتی که ما در بخش مسکن از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی بالایی برخوردار هستیم بنابراین سپردن کار ساخت به شرکت‌های خارجی نمی‌تواند تصمیم درستی باشد.
سایر اخبار این روزنامه
پیش‌بینی کارشناسان از کف قیمتی دلار پس از حصول توافق وین ارز در فاز ریزش علیرضا صدقی لزوم «دگردیسی در باورها» به مثابه یک «راهبرد»! حفاظ‌هایی که دیگر استاندارد نیست درخواست پلیس برای حذف تدریجی گاردیل‌ها آیا «اسفند دیوانه » حقیقت دارد؟ سرمای شدید اسفندماه از پیش‌بینی تا گمانه‌زنی تاثیر جنگ احتمالی روسیه و اوکراین بر بازارها از نفت ۱۵۰ دلاری تا تورم دوبرابری ایران هشدار داد بازی‌ دوگانه غرب بر سر «متن» و «زمان» در وین « ابتکار» اما و اگر های طرح تهاتر نفت با ساخت مسکن را بررسی کرد نفت به جای مسکن در بیانیه‌ای با امضای بیش از ۲۵۰ نماینده ایران بدون اخذ تضامین لازم، متعهد به هیچ توافقی نشود امیرعبداللهیان: مذاکرات به نقطه تصمیم سیاسی غرب برای حصول توافق رسیده است حمله غافلگیرکننده و اهداف اصلی؛ پیش‌بینی سناریوی حمله روسیه به اوکراین افشای اختلالات روانی ولیعهد عربستان جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کلاهبرداری شبکه‌ای فروش خودرو کلاهبرداری ۸۶۵ میلیارد ریالی از ۶۷۰ شاکی با وعده تحویل خودروی صفر کیلومتر در جلسه غیر علنی مجلس مطرح شد هشدار رئیس کل بانک مرکزی در مورد کاهش ارزش پول ملی