ایثار آخرین درس استاد خلبان

گروه حوادث /دو خلبان پایگاه شکاری تبریز که در حال بازگشت از مأموریت آموزشی بودند به علت نقص فنی هواپیمای جنگنده سقوط کرده و به شهادت رسیدند. در این حادثه یکی از شهروندان تبریزی نیز جان باخت.

به گزارش خبرنگار حوادث  «ایران»، ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح دوشنبه یک فروند جت آموزشی اف 5 پایگاه شهید فکوری نیروی هوایی ارتش در حین بازگشت از مأموریت آموزشی دچار نقص فنی شد و در یکی از محلات شمالغرب شهر تبریز، حوالی خیابان انقلاب (۴۲ متری) و فرهنگسرای الغدیر (کشتارگاه قدیمی تبریز) سقوط کرد که منجر به تخریب یک سالن ورزشی و بخشی از ساختمان یک مدرسه شد اما به‌دلیل تعطیلی مدرسه خسارت جانی در بر نداشت .در این حادثه دو خلبان هواپیما و راننده یک خودروی پژو 206 جان باختند.
امیر شاهین تقی خانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایثار خلبانان جت آموزشی حادثه دیده از بروز حادثه بزرگ‌تر جلوگیری کرد در تشریح حادثه گفت: با اینکه خلبانان این هواپیما امکان پرتاب خود به بیرون یا ریجکت و استفاده از صندلی پران را داشتند، اما از این فرصت استفاده نکردند تا هواپیما را به یک نقطه بسیار کم جمعیت و کم تراکم هدایت کنند و در نهایت جان خود را فدا کردند. اگر ایثار خلبانان نبود و جت آموزشی در منطقه‌ای که آپارتمان‌های متعدد دارد و خیلی منطقه بسیار پرتراکم است، سقوط می‌کرد با سانحه بزرگی روبه‌رو می‌شدیم. وی در ادامه گفت: سرهنگ دوم صادق فلاحی از بهترین استادان خلبانی پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز و سروان خلبان علیرضا حنیفه زاد هم از خلبانان جوان این پایگاه بودند که به شهادت رسیدند و یک نفر از هموطنان هم در این سانحه جان خود را از دست داد. علت سانحه با حضور تیم بازرسی و ایمنی پایگاه شهید فکوری در همان محل در دست بررسی است.


امیر سرتیپ دوم خلبان رضا یوسفی، فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز گفت: این سانحه در حین انجام مأموریت آموزشی رخ داد و با توجه به اشکال فنی که در هواپیما به وجود آمده بود، خلبان نتوانست آن را به باند پرواز فرودگاه برساند. خلبانان ما برای آنکه آسیبی به منطقه [مسکونی] نرسد و با توجه به اینکه منطقه سقوط، بسیار پرتراکم و پرجمعیت است، هواپیما را به محوطه سالن ورزشی هدایت کردند اما به‌دلیل کم عرض بودن سالن ورزشی، هواپیما به خارج از ورزشگاه رفت و وارد خیابان شد که همین موضوع موجب جان باختن یکی از هموطنان نیز شد.
محمدباقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز گفت: با تلاش نیروهای آتش‌نشانی، هلال احمر و اورژانس و همچنین گروه تخصصی آوار‌برداری این سازمان در محل حادثه سقوط هواپیمای آموزشی اف ۵ ، عملیات امداد و نجات و آواربرداری پس از سه ساعت در محل حادثه به پایان رسید و لاشه هواپیمای ساقط شده از داخل سالن ورزشی بیرون کشیده شد. وی اضافه کرد: در این حادثه که به‌دلیل نقص فنی روی داد، ۲ خلبان هواپیما و نیز یک نفر شهروند که در حال عبور از محل با خودروی پژو ۲۰۶ صندوق دار بود، جان خود را از دست دادند.
 پیام تسلیت وزیر کشور
 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی وزیر کشور با ابراز تأسف از وقوع این سانحه هوایی گفت: خبر جانباختن حافظان آسمان شمال غرب کشور، خلبانان متعهد و شجاع سرهنگ دوم صادق فلاحی و سروان حنیفه زاد و آسمانی شدن یکی از شهروندان عزیز کشور در این حادثه تلخ و غمناک موجب تألم همه شهروندان عزیز کشور شد. درگذشت خلبانان نیروی هوایی ارتش کشور  که همواره با ایمان الهی و عزمی راسخ به دفاع از امنیت و کیان کشور پرداخته‌اند را به پیشگاه مبارک حضرت ولی عصر(عج)، فرماندهی معظم کل قوا، همه فرماندهان و عزیزان جان بر کف ارتش همیشه قهرمان و مبارز کشور و خانواده‌های مکرمشان تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.