بهار گیشه

نرگس عاشوری
خبرنگار
به فاصله دو هفته بعد از اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر، تکلیف مهم‌ترین اکران سال مشخص شد و نام 7 فیلم تازه اکران نوروز 1401 اعلام شد؛ اکرانی که می‌توان از آن به‌عنوان جشنواره جشنواره‌ها یاد کرد؛‌ فهرستی پروپیمان از فیلم‌های موفق دوره‌های اخیر جشنواره و ترکیبی از فیلم‌هایی که برای مخاطبان جدی سینما کنجکاوی‌برانگیز است. تنوع مضمون و ژانر در لیست فیلم‌های اکران نوروز لحاظ شده و با در نظر گرفتن سلایق مختلف در این چیدمان می‌توان امید داشت پس از دو سال رکود، تب و تاب به اکران نوروز برگردد و شاهد روزهای پررونق گیشه باشیم. اگر چه در ترکیب نوروز امسال سهم علاقه‌مندان سینمای طنز و کمدی برابر است و فیلم‌های طنز از «شیشلیک» محمدحسین مهدویان تا «دوزیست» برزو نیک‌نژاد از راهیابی به چرخه اکران نوروز بازماندند اما انتظار این است «شادروان» که توجه عمومی را در جشنواره امسال کسب کرد بتواند با موقعیت‌های طنز و مفرح، رضایت علاقه‌مندان این حوزه را جلب کند. با وجود تقاضای فیلم‌هایی همچون «پسران دریا» افشین هاشمی برای اکران نوروز، جای سینمای کودک و نوجوان در این ترکیب خالی است. غایب بزرگ اکران نوروز اما «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس است که تا روز آخر در صدر جدول انتخاب‌های مردمی قرار داشت و بعد از حذف سیمرغ مردمی جنجال‌ساز شد.
از فیلم تحسین شده هادی حجازی‌فر تا فیلم تازه مهرجویی


«روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی، «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی 7 فیلمی هستند که قرار است از 18 اسفندماه روی پره بروند. 4 فیلم این فهرست (موقعیت مهدی، مرد بازنده، علفزار و شادروان) که از آنها در جشنواره فجر امسال رونمایی شد تا روزهای پایانی این رویداد در فهرست پرفروش‌ها و منتخب تماشاگران قرار داشتند. «روز صفر» سعید ملکان که در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد از جمله فیلم‌هایی است که در دو سال گذشته هر وقت صحبت از ترغیب تماشاگران برای حضور در سینما بوده، نامش مطرح شده و روی پتانسیل بالای آن برای جذب مخاطب حساب شده است. رونمایی از آخرین ساخته خالق ماندگارترین‌های سینمای ایران، داریوش مهرجویی از دیگر مؤلفه‌های جذاب اکران نوروز است. فیلم کمتر شناخته شده این ترکیب، «قدغن» به تهیه‌کنندگی حسین فرحبخش است.
روز صفر- نخستین تجربه بلند سینمایی سعید ملکان بعد از سال‌ها فعالیت در حوزه چهره‌پردازی و تهیه‌کنندگی، یک فیلم امنیتی اما محبوب شد. در این فیلم ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی (ساعد سهیلی) توسط نیروهای امنیتی به سرپرستی علی/سیاوش (امیر جدیدی) روایت می‌شود. فیلمنامه را ملکان به‌صورت مشترک با بهرام توکلی نوشته  که پیش از این در فیلم‌های «غلامرضا تختی»، «آسمان زرد کم‌عمق»، «تنگه ابوقریب» و «بیگانه» با یکدیگر همکاری داشتند.
لامینور- «لامینور» داریوش مهرجویی با توجه به موضوع و حواشی‌اش کنجکاوی برانگیزترین فیلم حاضر در ترکیب اکران نوروز است. بیست و هفتمین فیلم بلند سینمایی داریوش مهرجویی به خواسته او در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور نیافت، ابتدا در ترکیب اکران نوروزی 99 قرار گرفت و با شیوع کرونا به تعویق افتاد تا در نوروز 1401 پس از 8 سال شاهد بازگشت کارگردان موج نوی سینمای ایران به سینما باشیم. علی نصیریان 4 دهه پس از «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» در فیلمی به کارگردانی مهرجویی بازی کرده و در کنار او پردیس احمدیه، علی مصفا، سیامک انصاری، مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق، بیتا فرهی، بهناز جعفری و فریماه فرجامی از دیگر بازیگران این فیلم هستند. طبق اطلاعات و اخبار منتشر شده درباره این فیلم، «لامینور» به تهیه‌کنندگی رضا درمیشیان می‌تواند یادآور «سنتوری» باشد.
موقعیت مهدی – روایت هادی حجازی‌فر از زندگی‌نامه شهید مهدی باکری پس از درخشش در جشنواره، به اکران نوروز رسیده است و با نمایش این فیلم پس از سال‌ها شاهد حضور فیلم دفاع مقدسی در ایام نوروز خواهیم بود. هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی بازیگران فیلم هستند. علاوه بر این فیلم، حجازی‌فر در مینی سریال هفت قسمتی به شکل مفصل‌تر، زندگی فرمانده لشگر عاشورا از ترک مدیریت شهرداری تا شهادت در عملیات بدر را تصویر کرده است. این فیلم به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد، سیمرغ بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول، بهترین فیلم اول، بهترین موسیقی و جلوه‌های ویژه میدانی را از آن خود کرد.
علفزار- اولین تجربه کارگردانی کاظم دانشی به تهیه‌کنندگی بهرام رادان 4 سیمرغ گرفت، از سوی منتقدان تحسین شد و در جلب رضایت مخاطبان هم موفق بود. داستانی که در «علفزار» روایت می‌شود ترکیب نزدیک به ۱۵ پرونده با محوریت تجاوز است و ماجراها و داستانک‌های آن مربوط به پرونده‌های مختلف است. پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، صدف اسپهبدی، ستاره پسیانی و... از جمله بازیگران این فیلم هستند.
شادروان- تنها فیلم کمدی جشنواره و اکران نوروز، «شادروان» ساخته حسین نمازی است گر چه سازنده آن تأکید دارد که فیلمش کمدی نیست بلکه فیلم اجتماعی شیرین و دغدغه‌مند است. سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، رؤیا تیموریان و رضا رویگری از بازیگران فیلم هستند. «شادروان» روایتی شیرین از خانواده‌ای حاشیه‌نشین است.
مرد بازنده- تازه‌ترین ساخته محمد حسین مهدویان گرچه در جشنواره امسال از سوی داوران دیده نشد اما مثل اغلب آثار این فیلمساز می‌توان روی بخت بلند آن در گیشه حساب کرد. برگ برنده «مرد بازنده» جواد عزتی بازیگر پولساز سینمای ایران است. در کنار او رعنا آزادی‌ور و ترکیب زوج اصلی «زخم‌کاری» مؤلفه دیگری برای جذب دوستداران این سریال پرمخاطب است. آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، امیر دژاکام و مهدی زمین‌پرداز دیگر بازیگران این فیلم هستند. «مرد بازنده» درباره مردی به نام احمد خسروی است که در گیرودار زندگی شخصی پرمساله‌اش، مسئول رسیدگی به پرونده‌ای رازآلود می‌شود.
قدغن- فیلم جدید مجید مافی پس از فیلم سینمایی «تکخال» است که نوروز امسال اکران شد. پروانه نمایش این فیلم مدتی قبل و طبق گفته تهیه‌کننده‌اش بدون هیچ ممیزی صادر شد. داستان «قدغن» آن طور که سازندگانش می‌گویند درباره بزه‌های خانوادگی و اجتماعی و نیز اتفاق‌هایی است که در بعضی خانواده‌ها رخ می‌دهد و وارد حریم ممنوعه می‌شود. سام درخشانی، ساناز سعیدی، افسانه چهره‌آزاد، محمود جعفری، علیرضا استادی، ونوس کانلی، کریم امینی و رزا بیات در این فیلم بازی کرده‌اند.