« ابتکار» ابعاد مختلف رابطه میان دستمزد و واقعیت اقتصادی را بررسی کرد چالش تعیین دستمزد در عصر تورم

کیمیا نجفی
روزهای پایانی سال را پشت سر می‌گذاریم و طبق روال گذشته این روزها بحث تعیین دستمزدها بسیار داغ شده است و در میان مهم‌ترین پرسش جامعه کارگری این است که آیا رقم‌های تعیین شده می‌تواند کفاف هزینه‌های سرسام‌آور زندگی‌شان را بدهد یا خیر؟
«رقم‌های پایین دستمزد حتی حداقل‌ترین هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد»؛ این جمله را خانوارهای کارگری به خوبی درک می‌کنند، خانوارهایی که دیگر حتی نمی‌توانند برای حفظ ظاهر، صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارند و مدت‌هاست که کمرشان زیر بار مشکلات خم شده و در این میان افزایش دستمزدها یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های این قشر است. خواسته‌ای که در نهایت با جمله «افزایش دستمزد باعث افزایش نرخ تورم می‌شود» بی نتیجه می‌ماند.
دستمزد از تورم جا می‌ماند


عقب ماندن دستمزدها از تورم مشکلی است که جامعه کارگری سالیان سال است با آن روبه‌رو هستند و تا کنون میزان افزایش حقوق‌ها نیز نتوانسته رضایت این قشر را جلب کند و کارگران همواره خواهان نزدیک شدن دستمزدها به واقعیت جامعه هستند. البته برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که افزایش حقوق یکی از عوامل افزایش تورم بوده و نباید با افزایش حقوق، زمینه را برای افزایش تورم فراهم کرد. اما در مقابل بسیاری از تحلیلگران معتقدند که کوبیدن بر طبل عدم افزایش حقوق برای کنترل تورم تنها منجربه افزایش فقر در جامعه خواهد شد و دولت باید به مسئله تعیین رقم سبد معیشت و دستمزدها توجه ویژه‌ای داشته باشد.
رقم‌های تعیین‌شده با واقعیت جامعه هماهنگ نیست
محسن باقری، فعال کارگری با اشاره به چالش عقب ماندن دستمزدها از تورم و چالش تعیین سبد هزینه خانوارها به «ابتکار» گفت: اکنون رقمی که برای سبد هزینه خانوارها در کارگروه مشترک به تایید گروه اجتماعی رسیده و شرکای اجتماعی هم آن را تایید کرده‌اند رقمی نزدیک به ۹ میلیون تومان است. اما این رقم‌ها مورد پذیرش جامعه کارگری نیست و ما معتقدیم که به رقم‌های گفته شده با واقعیت جامعه همخوانی ندارد. اگر بخواهیم منطقی به این مسئله نگاه کنیم حداقل هزینه‌های یک خانواده کارگری بیش از رقم‌های گفته شده است و طبق بررسی‌ها ما به این نتیجه رسیدیم که متوسط قیمت هزینه سبد معیشت حدود یازده و نیم میلیون تومان است. اکنون با توجه چالش‌هایی که اقتصاد برای معیشت خانوارها به وجود آورده است حتی کارفرمایان نیز چالش‌ها را لمس می‌کنند.
این فعال کارگری در ادامه صحب‌ هایش به عدم تمایل نیروهای کار به دلیل پیشی گرفتن تورم از دستمزد‌ها اشاره کرد در این باره گفت: اکنون با توجه به رقم‌های دستمزد نسل جدید تمایلی به کار ندارند و با دستمزدهای کنونی افراد به راحتی تن به کار نمی‌دهند و رقم‌های تعیین شده را یک توهین به جایگاه انسانی کارگر می‌دانند.
وی اظهار کرد: کاهش تمایل به کار کردن به دلیل غیر واقعی بودن دستمزدها قطعاً در آینده به یک بحران در بازار کار تبدیل خواهد شد و دولت و کارفرما نیز به این مسئله واقف هستند.
باقری گفت: متاسفانه اکنون زمزمه‌هایی برای قانونی کردن به کارگیری کارگران خارجی شنیده می‌شود. اکنون برخی‌ها به دنبال رایزنی برای تدوین قوانینی هستند تا بتوانند نیروهای کار غیر مجاز را به بازار کار وارد کرده و به راحتی به نیروهای کار ارزان‌قیمت دسترسی داشته باشند. قانونی کردن تخلفات نشان می‌دهد که ما به دنبال دور زدن برخی قوانین هستیم. عدم تمایل نیروهای کار ایرانی به فعالیت در بخش‌های مختلف به دلیل پایین بودن دستمزدها در آینده نه چندان دور به یک بحران در بازار کار ما تبدیل می‌شود و ما به جای اینکه این مشکل را برطرف کنیم به دنبال به کارگیری نیروی کار خارجی ارزان هستیم.
باید به سمت واقعی شدن دستمزدها بریم
وی همچنین در ادامه گفت‌وگو به شرایط سخت سال آتی اشاره کرد و افزود: کارفرمایان و دولت باید بپذیرند که شرایط سال آتی متفاوت بوده و باید توجه بسیاری به تغییر دستمزدها داشته باشند. دولت می‌تواند با تعریف بسته‌های حمایتی مختلف به کمک خانوارهای کارگری بیاید تا سبد معیشت خانوار را تقویت کند.
این فعال کارگری در پایان صحبت‌هایش با اشاره به تورم سال آینده گفت: من معتقدم روند تورم برای سال آینده نیز ادامه خواهد داشت در خوشبینانه‌ترین حالت تورم در حدود ۳۰ تا ۳۶ درصد خواهد بود. بنابراین هم کنترل تورم و هم تقویت سبد معیشت خانوارها باید مورد توجه دولت قرار بگیرد. ما باید هرچه سریع‌تر به سمت واقعی کردن دستمزدها حرکت کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
خواندن و دنبال کردن خبرهای زرد چه آسیب‌هایی را به دنبال خواهند داشت؟ بلای پاپاراتزی‌ها آرین احمدی صیانت از فرهنگ به جای صیانت از فضای مجازی « نینا خروشچوف» استاد دانشگاه نیویورک و نوه رهبر سابق شوروی بررسی می‌کند در ذهن «ولادیمیر پوتین» چه می‌گذرد؟ واکنش ها به تعبیر یک نماینده برای فعالان فضای مجازی صیانت با ادبیات خاص جرم قاچاق انسان در بین سایر جرایم سریع رشد کرده است جرمی به پیچیدگی قاچاق « ابتکار» ابعاد مختلف رابطه میان دستمزد و واقعیت اقتصادی را بررسی کرد چالش تعیین دستمزد در عصر تورم صنعت خودروسازی با تحولات اساسی همراه خواهد شد؟ ۸ فرمان رئیسی برای خودروسازان احیای برجام به سرانجام می رسد؟ چکش‌های آخر در وین هفتمین روز حمله روسیه به اوکراین کنترل کامل خرسون در دست روسیه و فرود چتربازان روس در خارکیف‌ تصمیم سیاسی غرب و خطوط قرمز ایران مخبر: کنترل نسبی سویه جدید کرونا مانع تکمیل چرخه واکسیناسیون نشود نتیجه دستور اژه‌ای درباره پرونده کثیرالشاکی پتروشیمی گلستان در کمتر از ۳ ماه چین، روسیه را تحریم نمی‌کند