هفتمین روز حمله روسیه به اوکراین کنترل کامل خرسون در دست روسیه و فرود چتربازان روس در خارکیف‌

اخبار رسانه‌ها از فرود چتربازان روس در خارکیف اوکراین و وقوع درگیری مابین نیروهای روس و اوکراینی در این شهر شمالی اوکراین حکایت دارد.
به گزارش ایسنا به نقل از ان دی تی وی، ارتش اوکراین گفت که به محض فرود نیروهای هوابرد روسیه درگیری رخ داده است.
خارکیف، شهری عمدتا روس زبان در نزدیکی مرز روسیه، حدود ۱.۴ میلیون نفر جمعیت دارد و دومین شهر بزرگ اوکراین است.
نظامیان روسیه حمله به دومین شهر بزرگ اوکراین را تشدید کرده‌اند که روز گذشته هم شاهد کشته شدن ده‌ها غیرنظامی در بمباران بود.


خبرگزاری سی‌ان‌ان و مقامات محلی از ورود ارتش روسیه به مرکز شهر خرسون در اوکراین خبر دادند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه، اعلام کرد: نیروهای مسلح روسیه کنترل کامل شهر خرسون اوکراین را به دست گرفته‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، ژنرال ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، به خبرنگاران گفت: یگان‌های نیروهای مسلح روسیه کنترل کامل مرکز منطقه‌ای خرسون را به دست گرفته‌اند. کوناشنکوف در ادامه تصریح کرد: زیرساخت‌های عمرانی، تسهیلات پشتیبانی زندگی و حمل‌ و نقل شهری به صورت روزانه فعالیت می‌کنند. شهر کمبود مواد غذایی و کالاهای ضروری را تجربه نمی‌کند.
وی تاکید کرد: مذاکرات بین فرماندهی روسیه، اداره شهر و منطقه برای رسیدگی به مسائل مربوط به حفظ عملکرد زیرساخت‌های اجتماعی، تضمین نظم و قانون و امنیت مردم ادامه دارد. همچنین نیروهای هوانوردی عملیاتی‌-‌تاکتیکی و ارتش نیروهای هوافضای روسیه حمله هوایی گسترده ای را به زیرساخت های نظامی اوکراین انجام دادند و ۶۷ تاسیسات را مورد اصابت قرار دادند. سازمان ملل می‌گوید تاکنون بیش از ۶۰۰ هزار نفر از اوکراین فرار کرده‌اند. در همین حال کشور بلاروس، متحد روسیه، نیروهای خود را در مرز شمالی اوکراین دو برابر کرده است. نیروهای روسی در شمال به عملیات در کی‌یف اختصاص داده شده‌اند. گزارش‌های رسیده حاکی از وقوع آتش‌سوزی در بیمارستانی در خارکیف‌ است. بر اساس هشداری که درست قبل از ساعت ۳ صبح از سوی آژانس ارتباطات ویژه دولتی اوکراین صادر شد، سربازان روسی به یک بیمارستان نظامی در شمال شهر حمله کردند. به نقل از ایگور کولیخایف، شهردار این شهر در مجاورت دریای سیاه در جنوب اوکراین، نیروهای روسی در طول شب کنترل ایستگاه راه‌آهن و بندر را به دست گرفتند.
پوتین شرایط پایان عملیات نظامی در اوکراین را اعلام کرد
براساس اعلام کرملین، روسای فدراسیون روسیه و ونزوئلا در تماسی تلفنی درباره افزایش همکاری های استراتژیک میان دو کشور گفت‌وگو کرده و پوتین شرایط لازم برای پایان دادن به درگیری اوکراین را شرح داد.
به گزارش ایسنا، به نقل از اینترفاکس، کرملین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس فدراسیون روسیه و نیکولاس مادورو، همتای ونزوئلایی‌اش در این تماس تلفنی همچنین درباره وضعیت اوکراین تبادل نظر کردند و مادورو حمایت خود را از مسکو ابراز کرد. این رایزنی در شرایطی انجام شد که حمله روسیه به اوکراین وارد هفتمین روز خود شده است. روسیه یک بندر و یک ایستگاه راه آهن در استان خرسون واقع در جنوب اوکراین را به کنترل خود درآورده و درگیری ها در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین ادامه دارد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هم در سخنرانی خود در کنگره از بسته شدن حریم هوایی آمریکا به روی پروازهای روسیه خبر داد.
رئیس فدراسیون روسیه در گفت‌وگو با همتای ونزوئلایی خود اعلام کرد که اوکراین باید جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک را به رسمیت بشناسد، بعد عملیات نظامی متوقف خواهد شد. او گفت در صورتی که کی‌یف از غیرنظامیان در دونباس محافظت کرده و جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخته و حاکمیت روسیه را بر کریمه را تایید کند، عملیات نظامی تمام می‌شود.
ولادیمیر پوتین تاکید کرد کرد که هدف روسیه از این عملیات، غیرنظامی سازی اوکراین است. در عین حال رئیس جمهوری ونزوئلا در گفت‌وگو با رئیس فدراسیون روسیه تاکید کرد، کارکردهای بی‌ثبات کننده آمریکا و ناتو عامل این امر است و وی از گام های قاطع روسیه در اوکراین قویا پشتیبانی کرد.
سایر اخبار این روزنامه
خواندن و دنبال کردن خبرهای زرد چه آسیب‌هایی را به دنبال خواهند داشت؟ بلای پاپاراتزی‌ها آرین احمدی صیانت از فرهنگ به جای صیانت از فضای مجازی « نینا خروشچوف» استاد دانشگاه نیویورک و نوه رهبر سابق شوروی بررسی می‌کند در ذهن «ولادیمیر پوتین» چه می‌گذرد؟ واکنش ها به تعبیر یک نماینده برای فعالان فضای مجازی صیانت با ادبیات خاص جرم قاچاق انسان در بین سایر جرایم سریع رشد کرده است جرمی به پیچیدگی قاچاق « ابتکار» ابعاد مختلف رابطه میان دستمزد و واقعیت اقتصادی را بررسی کرد چالش تعیین دستمزد در عصر تورم صنعت خودروسازی با تحولات اساسی همراه خواهد شد؟ ۸ فرمان رئیسی برای خودروسازان احیای برجام به سرانجام می رسد؟ چکش‌های آخر در وین هفتمین روز حمله روسیه به اوکراین کنترل کامل خرسون در دست روسیه و فرود چتربازان روس در خارکیف‌ تصمیم سیاسی غرب و خطوط قرمز ایران مخبر: کنترل نسبی سویه جدید کرونا مانع تکمیل چرخه واکسیناسیون نشود نتیجه دستور اژه‌ای درباره پرونده کثیرالشاکی پتروشیمی گلستان در کمتر از ۳ ماه چین، روسیه را تحریم نمی‌کند