‌سقوط «خرسون» درگيري خياباني در «خاركيف»

دور تازه تهاجم گسترده روسيه به شهرهاي بزرگ اوكراين ‌سقوط «خرسون» درگيري خياباني در «خاركيف» با گذشت هفت روز از تجاوز روسیه به خاك اوكراین، بندر خرسون اولین شهر بزرگ اوكراین بود كه تحت اشغال نظامیان روسی درآمد. ساعاتی پس از آنكه وزارت دفاع روسیه از ورود نظامیان این كشور به شهر خرسون در شرق اوكراین خبر دادند، وزارت دفاع اوكراین نیز این خبر را تأیید كرد. از طرف دیگر، کاروان زرهی ارتش روسیه به طول ده‌ها کیلومتر که حرکت خود را از بلاروس آغاز کرده بود، حالا به کی‌یف، پایتخت اوكراین نزدیک‌تر شده است و درگیری‌ها و انفجارها در خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین كه نزدیك مركز روسیه قرار دارد نیز پس از فرود چتربازان ارتش روسیه به این شهر، تشدید شده است.  در همین حال، تلاش‌های رئیس‌جمهور اوكراین برای فشار بیشتر غرب بر روسیه ادامه دارد، اما هنوز نتیجه قابل قبولی نداشته است. یكی از خواسته‌های زلنسكی، ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوكراین است كه تاكنون با موافقت غرب روبه‌رو نشده است. بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، از‌ جمله مخالفان این اقدام است و می‌گوید: «ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین نتیجه عکس خواهد داد». با‌‌این‌حال، او هشدار داد که این خطر وجود دارد که ولادیمیر پوتین شروع به «بمباران بی‌رحمانه» شهرهای اوكراین کند.
والاس گفت: «هر‌‌کسی كمی منطق داشته باشد، کاری را که پوتین انجام می‌دهد انجام نمی‌داد؛ بنابراین ما شاهد افزایش خشونت و وحشی‌گری او خواهیم بود. او به هدف خود نمی‌رسد. او شهرها را محاصره می‌کند، بی‌رحمانه آنها را در شب بمباران می‌کند و سپس در نهایت سعی می‌کند مقاومت اوکراین را در هم بشکند و شهرها را تصرف کند». بن والاس در توجیه رد درخواست اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع گفت این امر «به گسترش جنگ با روسیه در سراسر اروپا منجر می‌شود». او همچنین گفت اگر منطقه پرواز ممنوع اعلام شود، خلبانان اوکراینی دیگر قادر نخواهند بود کاروان‌های نظامی روسیه را از هوا هدف قرار دهند و این به مسکو که نیروهای زمینی و تانک‌های قوی‌تری دارد، برتری خواهد داد. والاس گفت کاروان تانک‌های روسی که به سمت کی‌یف عازم شده‌اند، به دلیل مشکلات لجستیکی و روحیه پایین نیروهایشان بسیار کند حرکت می‌کنند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز گذشته گفت نزدیک به شش‌ هزار روس در شش روز اول تهاجم مسکو به خاك اوكراین کشته شده‌اند و کرملین نمی‌تواند کشورش را با بمب‌ها و حملات هوایی تحت کنترل خود درآورد. از آن سو، روسیه سایت مربوط به وضعیت نظامیان این كشور را از دسترس خارج كرده و مقام‌های این كشور هیچ اطلاعاتی درباره تعداد نظامیان كشته‌شده روسی به رسانه‌ها نمی‌دهند. زلنسکی با اشاره به حمله روسیه به برج تلویزیونی كی‌یف و بنای یادبود کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم (بابی‌ یار بزرگ‌ترین قبرستان دسته‌جمعی در کشتار شش میلیون نفر از یهودیان اروپا در رویداد هولوکاست محسوب می‌شود)، گفت در 80 سالی که از جنگ جهانی دوم سپری شده، همواره ادعا می‌شد نباید گذاشت آن رویدادها تکرار شود، اما شده و بنابراین بیان این ادعا چه فایده‌ای دارد؟ زلنسکی همچنین افزود «تاریخ تکرار می‌شود و روسیه دارد تاریخ را به نفع خود بازنویسی می‌کند. آنها چیزی درباره کی‌یف و تاریخ ما نمی‌دانند. آنها دستور دارند تاریخ ما را نابود کنند، کشور ما را نابود کنند، همه ما را نابود کنند. روسیه می‌خواهد با قطع شبكه‌های رادیویی و تلویزیونی، روایت دروغ خود را از جنگ به‌عنوان واقعیت ارائه دهد».
مخالفت  چین  با  تحریم  روسیه
در‌حالی‌كه تحریم‌ها علیه حكومت روسیه به دلیل تجاوز به خاك اوكراین روز به روز گسترش می‌یابد، چین به‌عنوان یكی از مهم‌ترین هم‌پیمانان مسكو، اعلام کرد به ایالات متحده و دولت‌های اروپایی در اعمال تحریم‌های مالی علیه روسیه نخواهد پیوست. چین یکی از خریداران عمده نفت و گاز روسیه و تنها كشور تأثیرگذاری است که از انتقاد از حمله مسکو به اوکراین خودداری کرده است. «گوئو شوکینگ»، رئیس کمیسیون تنظیم مقررات بانکی و بیمه چین گفت پکن با تحریم‌ها مخالف است. «ما به چنین تحریم‌هایی نخواهیم پیوست و تبادلات اقتصادی، تجاری و مالی را با همه طرف‌های مربوطه حفظ خواهیم کرد. ما با تحریم‌های مالی، به‌ویژه تحریم‌هایی که به‌صورت یک‌جانبه اعمال می‌شوند، موافق نیستیم؛ زیرا این تحریم‌ها مبنای حقوقی معتبری نداشته و آثار خوبی هم ندارند». 


روسیه،  محور  سخنرانی  سالانه  بایدن
جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا که در حضور قانون‌گذاران، اعضای دولت و قضات دیوان عالی کشور ایراد شد، به موضوعات مختلفی از‌جمله تشریح موضع آمریکا در قبال حمله روسیه به اوکراین پرداخت. او درباره حمله روسیه به خاك اوكراین گفت: «شش روز پیش ولادیمیر پوتین با این تصور که می‌تواند دنیا را مقابل تهدیدات خود به زانو درآورد، برای لرزاندن پایه‌های جهان آزاد اقدام کرد؛ اما محاسباتش اشتباه بود. او که فکر می‌کرد می‌تواند بر اوکراین تسلط یابد، با دیوار قدرتمندی از مقاومت روبه‌رو شد که هرگز تصورش را نمی‌کرد». بایدن در ادامه با «دیکتاتور» خطاب‌کردن پوتین گفت: «با نگاه به تاریخ این درس را آموخته‌ایم که اگر دیکتاتورها بهای تجاوز خود را نپردازند، هرج‌ومرج بیشتری ایجاد می‌کنند و به حرکت خود ادامه می‌دهند». بایدن درباره مواضع آمریکا در قبال جنگ اوکراین نیز گفت: «بگذارید صریح بگویم، نیروهای ما با نیروهای روسیه در اوکراین درگیر نیستند و درگیر نخواهند شد. نیروهای ما برای جنگیدن در اوکراین به اروپا نمی‌روند، بلکه حضور آنها برای دفاع از متحدانمان در ناتو در صورت تصمیم پوتین برای ادامه تهاجم به سمت غرب است». بایدن افزود: آمریکا و متحدانش به روش‌های مختلف کرملین را مجازات و از اوکراین حمایت می‌کنند؛ از‌ جمله وضع تحریم‌های اقتصادی، قطع دسترسی بزرگ‌ترین بانک‌های روسی به سیستم مالی بین‌المللی و قطع دسترسی روسیه به فناوری‌ها که منجر به تضعیف اقتصاد و ارتش این کشور برای سال‌های طولانی خواهد شد. او افزود: با اعمال این فشارهای مالی به روسیه و «ممانعت از اینکه بانک مرکزی روسیه بتواند از روبل روسیه محافظت کند، «بودجه جنگ» ۶۳۰ میلیارد دلاری پوتین را بی‌ارزش کردیم».
جو بایدن همچنین دفاع اوکراینی‌ها را از سرزمینشان در مقابل تهاجم روسیه ستود و از تقویت کمک‌ها به این کشور خبر داد. او گفت: «ما بیش از یک میلیارد دلار به صورت مستقیم به اوکراین کمک می‌کنیم و کمک به مردم اوکراین در دفاع از کشورشان و کاهش رنجشان را ادامه خواهیم داد». بایدن درباره بستن حریم هوایی کشورها به روی هواپیماهای روسیه نیز گفت: «امشب اعلام می‌کنم که ما نیز به متحدان خود در بستن فضای هوایی به روی همه پروازهای روسیه می‌پیوندیم تا روسیه بیشتر منزوی شود».