استیصال مردم در بازار کم رونق شب عید


گروه کشاورزی: این روزها وقتی به شلوغ‌ترین مرکز خرید کالاهای اساسی یعنی چهارراه مولوی تهران می‌روی، تردد در پیاده‌رو سخت است، ولی داخل مغازه‌ها خلوت، وفور نعمت است، اما با این قیمت‌های عالی و جیب‌های خالی، خیلی‌ها فقط عبور می‌کنند. شاید پیشانی عرضه کالاهای اساسی کشور نیز در همین چهارراه و خیابان‌های اطراف باشد، تعداد زیادی مغازه پروتئینی نظیر مرغ و گوشت و آلایش دام، غلات و برنج، مواد شوینده و بهداشتی و دیگر کالاهای اساسی مانند روغن و شکر که هرکدام به‌صورت تخصصی در یک فروشگاه به فروش می‌رسد. می‌گویند قیمت مواد غذایی اینجا ارزان‌تر از مناطق دیگر تهران است اما از هرکسی که سؤال می‌شود، کیفیت اجناس در اینجا چگونه است، سری تکان می‌دهد و می‌گوید؛ «بله، قیمت‌ها بهتر است اما اینکه کیفیت خوبی هم دارد یا نه، نمی‌دانم.»، یا می‌گویند؛ «موقع خرید باید دقت بیشتری داشته باشید تا کلاه گشادی سرتان نرود.»

گوشت گوسفندی ارزان‌تر از تره‌بار؛ اما خیلی‌ها فقط نگاه می‌کنند
جلوی قصابی نسبتاً کوچکی، چند نفر برای خرید صف کشیده‌اند؛ روی تابلو نوشته؛ «هر کیلوگرم گوشت نر شقه گوسفندی 110 هزار تومان و در صورتی که نر نباشد 105 هزار تومان»، قیمت گوشت گوساله هم که عنوان ممتاز را یدک می‌کشد 135 هزار تومان نوشته است. در ویترین داخلی مغازه نیز شقه‌هایی از گوشت گوسفندی با اندازه‌های متفاوت آویزان شده است، برخی کوچک و به‌اصطلاح بره هستند و برخی دیگر شقه‌های بزرگی هستند که به‌نظر می‌رسد 13 تا 15 کیلوگرم وزن دارد. مغازه‌ای دیگر نیز هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی را 107 هزار تومان و مغازه‌ای دیگر 115 هزار تومان به فروش می‌رساند، به‌نظر می‌رسد قیمت گوشت قرمز در این مغازه‌ها از میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز پایین‌تر است؛ افراد زیادی در حال عبور از کنار قصابی هستند اما بسیاری حتی نیم‌نگاهی هم نمی‌کنند.

بازار مرغ آرامش پیش از طوفان؟
قیمت مرغ اما به قیمت‌های مصوب در این مغازه‌ها به فروش می‌رسد به‌طوری که هرکیلوگرم مرغ کامل 31 هزار تومان و ران مرغ 27 هزار تومان است. تقریباً همه انواع کالاهای اساسی از جمله برنج، غلات و حبوبات را می‌توان یافت و وفور نعمت است، اما قیمت‌ها در ماه‌های گذشته رشد زیادی داشته است. از طرفی قیمت انواع حبوبات بسیار متفاوت است از مغازه‌ای به مغازه دیگر توفیر دارد، مثلاً عدس 40 تا 58 هزار تومان، محصولات دیگر نیز به‌طور متوسط به‌قیمت؛ لپه 42 هزار تومان، لوبیاقرمز 32 هزار تومان، نخود 40 هزار تومان، لوبیاچیتی و لوبیای عروس 45 هزار تومان است. قیمت عدس از تنوع بیشتری برخوردار است به‌طوری که عدس کانادایی 42 هزار تومان، عدس ریز ایرانی 52 تا 53 هزار تومان و عدس درشت 58 هزار تومان به فروش می‌رسد. البته قیمت‌های یادشده نرخ حبوبات فله است ولی قیمت بسته‌بندی این محصولات حتی 40 تا 50 درصد بالاتر است و تبدیل به کالایی لوکس شده‌اند. آن‌طرف‌تر، بازار برنج و غلات فروشان نیز راکد است و تنها فروشگاهی که محصولات خود را با قیمت نسبتاً کمتری به فروش می‌رساند چند نفر مشتری دارد؛ هر کیلوگرم برنج فجر 60 هزار تومان، هاشمی 80 هزار تومان و در فروشگاه دیگری نیز طارم خوشپخت 48 هزار تومان و لاشه هاشمی 48 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت برنج با عناوین شمشیری و جواهری نیز به‌ترتیب 80 تا 88 هزار تومان است.

سال‌هاست رنگ گوشت را هم ندیدم
در خصوص قیمت گوشت قرمز راننده تاکسی می گوید: «آقا، گوشت کجا بود؟ خیلی وقت است که نخریدم، الآن فقط می‌توانیم مرغ بخریم»، خبر احتمال حذف ارز 4200تومانی کالاهای اساسی را از رادیو شنیده است. وی ادامه می‌دهد: نمی‌دانم سال آینده می‌توانیم همین مرغ را هم بخریم یا نه. آخرین بار مرغ را 30 هزار و 500 تومان یا 31 هزار و 500 تومان خریدم فعلاً که قیمت‌ها خوب است. درباره قیمت هرشانه تخم‌مرغ هم می‌گوید که 35 تا 48 هزار تومان است و هر مغازه‌ای در کرج برای خود قیمتی دارد؛ البته حق کاملاً با اوست درحالی که قیمت مصوب هرشانه تخم‌مرغ 34 هزار تومان است در بازار به‌قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسد و این محصول تا 50 هزار تومان هم قیمت دارد. راننده دنده عوض می‌کند و می‌گوید «آقای خبرنگار! عدس چرا این‌قدر گران شده است؟! قیمت این محصول 6 تا 7 ماه گذشته 2 تا 3 برابر افزایش یافته است» و ادامه می‌دهد که «پارسال هرکیلو عدس را 17 هزار تومان خریدم اما امسال 35 هزار تومان و قیمت لوبیا 32 هزار تومان است؛ شکر مصرف نمی‌کنیم اما می‌دانم که حدود 15 هزار تومان است و اخیراً به‌سراغ برنج هم نمی‌توانم بروم.» درباره برنج می‌گوید؛ «برنج‌های خارجی را که قیمت‌های ارزان‌تری نیز دارد دوست ندارم و تا به حال نخریدم اما سه ماه پیش هرکیلوگرم برنج هاشمی را از یکی از دوستان، 49 هزار تومان خریدم که الآن 80 هزار تومان شده است.»