ارتش روسیه در یک قدمی کی‌یف

لاله مهرزاد/ دیروز در هفدهمین روز جنگ اوکراین، تحرکات گسترده روسیه در حومه کی‌یف که از دو روز قبل شروع شده است، موجب گمانه‌زنی‌ها برای آغاز عملیات روسیه در پایتخت اوکراین شد. این گمانه‌زنی‌ها در حالی است که «ولودیمیر زلنسکی» اعلام کرده، اوکراین در لحظه سرنوشت‌سازی قرار دارد.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، تصاویر هوایی که کمپانی «مکسر» منتشر کرده نشان می‌‌دهد، نیروهای روسیه تجمع بی‌سابقه‌ای در اطراف شهر کی‌یف داشته‌اند و فقط 5 کیلومتر با حومه شهر و 14 کیلومتر با مرکز آن فاصله دارند. چرنیهف در شمال کی‌یف نیز در محاصره نیروهای روسیه قرار دارد. با این حال ارتش روسیه تا عصر دیروز، حرکتی که نشان‌دهنده خیز آن برای حمله به این دو شهر باشد، انجام نداده بود. هرچند که رسانه‌های غربی و شهروندان کی‌یف از نگرانی‌های خود برای احتمال حمله روسیه به پایتخت اوکراین سخن می‌‌گفتند. تحرکات روسیه در حومه اوکراین در حالی بود که شهروندان کی‌یف از شنیده شدن صدای چندین انفجار در بامداد شنبه خبر دادند و اعلام کردند این انفجارها که حاکی از حملات ارتش روسیه به کی‌یف بود، شدیدترین حملاتی بود که در17 روز اخیر علیه این شهر صورت گرفته‌ است.
تحرکات روسیه در حومه کی‌یف در حالی است که همزمان «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، از طریق پیامی ویدیویی، کشورش را در حساس‌ترین زمان تاریخی خود توصیف کرد و گفت: «نمی‌توانم بگویم چقدر طول می‌‌کشد تا بتوانیم در سرزمین‌های خود آزاد و رها باشیم، اما می‌‌توانم بگویم که روزی این کار را خواهیم کرد.» او همچنین خبر داده در مذاکراتی با صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه، درباره فشارها بر روسیه برای آزادسازی شهردار ملیتوپل که روز جمعه توسط نیروهای روسیه اسیر شد، مذاکره کرده است. رئیس جمهوری اوکراین در پایان از روسیه خواست همچنان به گشایش کریدورهای امن ادامه دهند. این در حالی است که او پیش‌تر اعلام کرده بود، از 4 شهری که کریدور امن در آنها ایجاد شده بود، 7 هزار شهروند خارج شده‌اند. با این حال هنوز وضعیت خروج شهروندان ماریوپل مشخص نیست.
نشست بی‌نتیجه سازمان ملل


جمعه‌شب نماینده روسیه در سازمان ملل، در نشست فوری شورای امنیت، امریکا را متهم به تحقیقات بیولوژیکی در اوکراین به منظور تهیه و تولید سلاح‌های بیولوژیکی در این کشور کرد. به گزارش سایت «بولتن علوم هسته‌ای»، نماینده روسیه در آغاز سخنان خود اعلام کرد، اسنادی که روسیه به دست آورده نشان می‌‌دهد امریکا در حال آزمایش‌هایی با پاتوژن‌های خطرناک مثل آنفلوانزای پرندگان بوده است. اما «لیندا توماس گرینفیلد» در پاسخ به این اتهامات مدعی شد: «ماه گذشته آنتونی بلینکن هشدار داد، روسیه بهانه‌ای برای حمله بیولوژیکی پیدا خواهد کرد. امروز این کشور دقیقاً در حال انجام همان کار است.» هرچند در این جلسه همان طور که انتظار می‌‌رفت، نمایندگان اغلب کشورهای عضو که به نوعی متحد امریکا محسوب می‌‌شوند، حاضر به محکوم کردن فعالیت‌های پنتاگون در اوکراین نشدند و از جمله «باربارا وودوارد»، سفیر انگلیس در سازمان ملل گفت: «روسیه تئوری‌های توطئه بی‌اساسی را طرح می‌‌کند» اما «ژانگ جون»، نماینده چین در سازمان ملل با طرح پرسش‌هایی درباره فعالیت‌های بیولوژیکی ارتش امریکا در نقاط مختلف جهان تأکید کرد: «نگرانی‌های روسیه باید مورد توجه قرار گیرد.»