وقتی همه پل‌ها خراب می‌شود!

اگر تهران بلرزد

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران استان تهران میزبان برگزاری مانور امداد هوایی در پایتخت بود. هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سایر دستگاه‌های مربوط در این مانور شرکت داشتند.

«شاهین فتحی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران می‌گوید: «سناریوهای مختلفی برای وقوع زمین‌لرزه 6 و نیم ریشتری در تهران مطرح شده بود که بر اساس این سناریوها، هر کدام از نهادهای امدادرسان باید در حوزه فعالیت‌های خود اقداماتی را انجام می‌داد.

می‌دانیم که تنها هلال احمر در حوزه امداد هوایی فعالیت ندارد و بالگردهای امدادی و ترابری دیگر هم در زمان وقوع بحران در مدیریت حادثه نقش دارند. همچنین نهادها و ارگان‌هایی هستند که برای انجام این عملیات‌ها باید هماهنگی‌های لازم را با نهادهای امدادی داشته باشند.



در این مانور میزان آمادگی ناوگان امداد هوایی نهادهای ذی‌ربط و همچنین میزان هماهنگی‌های این نهادها با دستگاه‌های مربوط سنجش شد.»

 

موانع را برطرف کنیم

شهردار تهران، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران و دیگر مسئولان، با حضور میدانی خود مراحل مختلف مانور را مورد بررسی و بازدید قرار دادند.

بیش از ۵۰ نیروی عملیاتی کادر و داوطلب از هلال احمر استان تهران، تیم واکنش سریع هلال احمر این استان، یک فروند بالگرد از سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و همچنین بالغ بر ۵ بالگرد و ۲ هواپیمای باربری از سایر دستگاه‌ها در این مانور مشارکت داشتند.

این تیم‌ها و ناوگان هوایی پس از استقرار در نقاطی همچون فرودگاه مهرآباد و بوستان ولایت، تقسیم و اعزام نیروها برای امدادرسانی مد نظر انجام شد. فتحی می‌گوید: «با اجرای این مانور نقاط ضعف و قوت خودمان را در روند عملیاتی به چشم دیدیم.

البته گزارش نهایی ارزیابی این مانور از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران هنوز ارائه نشده است و با اعلام ارزیابی این مانور از سوی سازمان، می‌توانیم ارزیابی دقیق‌تری از آمادگی خودمان داشته باشیم. موضوع مهم دیگر که در این مانور به چشم آمد مشکل هماهنگی‌های بین دستگاهی بود. اجرای چنین مانورهایی برای پیدا کردن موانع و برطرف کردن آنها بسیار موثر است.»

انتقال مجروحان، انتقال تجهیزات و امدادگران با کمک بالگردهای جمعیت و مشارکت تیم‌های عملیاتی استان‌های معین به مناطق مختلف، از جمله بخش‌های مهم این مانور بود. پیش از این هم سازمان پیشگیری و مدیریت بحران استان تهران مانورهای مشابهی را برای ایجاد آمادگی و همچنین ارزیابی نهادهای عملیاتی با حضور دستگاه‌های مختلف امدادی برگزار کرده بود.

بازگشت «بل 205» به ناوگان بالگردی هلال‌احمر