سرمربی تیم‌ملی در موقعیت خطرناک

شهروندآنلاین: چند روز دیگر و در نخستین روزهای سال جدید شمسی، تب فوتبال ملی دوباره داغ می‌شود؛ جایی که تیم‌ملی ایران روز چهارم فروردین در میدان سخت سئول باید مقابل کره‌جنوبی قرار بگیرد. اگرچه ملی‌پوشان ایران صعود خود به جام‌جهانی را قطعی کرده‌اند، اما دیدار با کره‌جنوبی برای صدرنشینی در گروه اهمیت ویژه‌ای دارد.

یوزهای ایرانی که تا اینجای مسابقات بدون شکست و با کمترین گل خورده جلو آمدند و صعود به جام‌جهانی را جشن گرفتند، قطعا دوست ندارند این رکورد خراب شود و برای کسب امتیاز از دیدار با کره‌جنوبی تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت.

تیم‌ملی باید در دو بازی پایانی انتخابی جام‌جهانی دو بازی تشریفاتی را با کره‌جنوبی و لبنان انجام بدهد، اما دیدار با چشم‌بادامی‌ها یک بازی حیثیتی است که البته می‌تواند در سرنوشت کادرفنی و به خصوص سرمربی تیم‌ملی تاثیرگذار باشد.

حمایت از اسکوچیچ تا کی؟

دراگان اسکوچیچ، سرمربی کروات تیم‌ملی از ابتدای حضورش روی نیمکت ایران با حواشی زیادی دست‌وپنجه نرم کرده است. اگرچه او عالی‌ترین نتایج را با تیم‌ملی ایران کسب کرده و تیمش در مسابقات گذشته هیچ شکستی نداشته، اما همواره هستند افرادی که او را برای تیم ایران کوچک می‌دانند و البته موفقیت‌ها را به ستاره‌های تیم‌ملی ربط می‌دهند.

بعد از قطعی‌شدن صعود به جام‌جهانی فوتبال شهاب عزیزی‌خادم، رئیس پیشین فدراسیون از اسکوچیچ حمایت قاطعانه داشت و اعلام کرد او به طور حتم در جام‌جهانی قطر هم روی نیمکت ایران خواهد نشست. تغییراتی که در رأس فدراسیون رخ داد، اما باعث شد تا شایعات زیادی درباره این مربی کروات به وجود بیاید. حضور میرشاد ماجدی در صندلی مدیریت و مخالفانی که اسکوچیچ در هیأت رئیسه فدراسیون دارد، باعث شده تا خیلی‌ها شایعه برکناری اسکوچیچ بعد از دو بازی مقدماتی جام‌جهانی با کره و لبنان را بر سر زبان‌ها بیندازند.

اگرچه کنار رفتن اسکوچیچ در حالی که او نتایجی فوق‌العاده با تیم‌ملی ایران گرفته، ناعادلانه به نظر می‌رسد، اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخی مسئولان فدراسیون قصد دارند در آینده‌ای نزدیک یک مربی بزرگ‌تر را به جای اسکوچیچ روی نیمکت تیم‌ملی بنشانند.

دیدار با کره تشریفاتی نیست

در چنین شرایطی بازی با کره‌جنوبی هرگز یک بازی تشریفاتی برای دراگان اسکوچیچ محسوب نمی‌شود. سرمربی کروات تیم‌ملی انگیزه زیادی دارد تا رکورد نباختن خود را در میدان سخت سئول هم ادامه بدهد و توانایی‌هایش را بار دیگر ثابت کند. او خوب می‌داند شکست مقابل کره‌جنوبی می‌تواند منجر به از دست رفتن صدرنشینی ایران در گروه و البته بالا گرفتن موج انتقادها از خودش شود.

تیم‌ملی ایران سال‌هاست مقابل کره‌جنوبی شکستی را تجربه نکرده و اسکوچیچ هم این مسأله را به‌خوبی درک می‌کند. از آنجایی که دیدار با کره همواره برای ایرانی‌ها حیثیتی بوده، اسکوچیچ فرصت خوبی دارد تا رکورد شکست‌ناپذیری خودش و البته دیدار با کره‌ را حفظ کند. این دقیقا اتفاقی است که جایگاه سرمربی کروات را روی نیمکت ایران مستحکم خواهد کرد.

کره‌ای‌ها تا بن دندان مسلح شدند

دیدار با کره‌جنوبی اصلا بازی راحتی نیست و بازیکنان و کادرفنی نباید آن را دستکم بگیرند، چراکه کره‌ای‌ها با انگیزه زیاد وارد این مسابقه می‌شوند. پائولو بنتو، سرمربی پرتغال و پرآوازه کره‌جنوبی بعد از اعلام فهرست نهایی بازیکنان این تیم برای مسابقه با ایران در جمع خبرنگاران گفته است:‌ «کره برای مقام اول گروه رقابت خواهد کرد. کره‌جنوبی تلاش می‌کند که در سید سوم جام‌جهانی قرار بگیرد و به همین علت از هم‌گروه‌شدن با تیم‌های قدرتمندتر پرهیز کند. ما می‌خواهیم ایران را شکست بدهیم و در گروه خود صدرنشین شویم.»

نکته جالب این است که کره‌جنوبی از زمان پیروزی یک بر صفر مقابل ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌ملت‌های آسیا در ژانویه ۲۰۱۱ تاکنون برابر این تیم به پیروزی نرسیده است. بنتو همچنین می‌داند که به پیروزی مقابل ایران نیاز دارد. او گفت: «تلاش می‌کنیم ایران را از اول‌شدن در گروه باز داریم و مقام اول را کسب کنیم. بدون شک ایران از نظر قدرت بدنی و تاکتیک تیم قدرتمندی است. بازیکنانم می‌توانند نظم تیمی ایران را بشکنند. اما حتی اگر بازی سختی هم باشد، مطمئنم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم و به هدف خودمان برسیم. اگر سردار آزمون در این دیدار بازی کند، شرایط فرق می‌کند وگرنه طارمی تنها مهاجم مرکزی ایران است و باید دفاع خودمان را برای مقابله با آنها آماده کنیم.»

اسکوچیچ در موقعیت حساس

با همه تفاسیر بالا سرمربی کروات تیم‌ملی ایران در شرایط حساسی قرار گرفته است. اسکوچیچ که از حدود یک‌ماه قبل بعد از مرخصی چند روزه به تهران برگشته، با زیر نظر گرفتن مسابقات لیگ برتر و بازی‌های لژیونرها قرار است جمعه شب فهرست تیم‌ملی فوتبال را برای مسابقه با کره‌جنوبی اعلام کند و کاروان تیم‌ملی راهی سئول شود. او برای انتخاب نفرات در برخی پست‌ها دستش خالی است، چراکه چند بازیکن را به دلیل مصدومیت و محرومیت در اختیار ندارد. با این حال اسکوچیچ با جایگزین‌های این نفرات برای کسب موفقیت در سئول همه تلاشش را به کار خواهد گرفت و باید دید او چه نتیجه‌ای در میدان سخت چهارم فروردین ماه به دست می‌آورد.