تعویض اجباری کنتورهای برق از جیب مردم

حرف مردم
پیامک شهروند: شرکت برق در آپارتمان ما از 9 واحد، کنتورهای 4 واحد را تغییر داده و هزینه آن را هم روی قبض برق ما محاسبه کرده است. در صورتی که همه کنتورها جدید بوده و هیچ مشکلی نداشتند و این کار هم بدون اطلاع قبلی یا درخواست ما انجام شد. چرا باید کنتورهای سالم را تعویض کنند و هزینه دوباره از مردم گرفته شود؟

 
در سال های اخیر  مشترکان مشکلات متعددی را با   شرکت برق  داشته اند ، از قطعی های برق تابستان که در اوج گرما روی اعصاب مردم بود و گاهی با سوختن وسایل برقی شان قوز بالای قوز می شد و ماه ها درگیرودار بوروکراسی های اداری برق گرفتارشان می کرد و هر روز با بهانه گیری ها برای دریافت خسارت روبه رو می شدند که همیشه گلایه هایی از این دست به خراسان رسیده بود، گرفته تا هزینه های سرسام آور قبوض برق که گاهی مبالغ نوشته شده روی آن برق از سر مردم می پراند، هزینه های گزافی که در ماه های قبل خبری از آن نبود و نشان می داد محاسبات جدید مسئولان وزارت نیرو باعث و بانی تفاوت های چشمگیر این قبض های پرحاشیه بود و هیچ گاه توضیحات مسئولان مورد قبول مردم واقع نشد و همچنان هزینه سازی برای جیب مردم در حوزه برق ادامه یافت، حالا اما هزینه جدیدی در صنعت برق به مردم تحمیل شده که  اختیاری در آن ندارند  در حالی که   فقط هر ماه باید منتظر باشند تا مبلغی مازاد همه هزینه های گذشته روی قبض شان به عنوان هزینه هوشمند سازی ببینند، قضیه از این قرار است که به گفته مدیر عامل شرکت توزیع برق مشهد قرار است کنتورهای همه مشترکین تا سال آینده تعویض شود اما هزینه این تعویض کنتورها و هوشمند سازی سیستم توزیع برق به دوش مردم افتاده، کنتورهای جدیدی که هزینه نونوار شدن و هوشمند شدن آن از جیب مردم تامین می شود! برخلاف گذشته که تعویض کنتورها به عهده شرکت های خدمات رسان بود، اما حالا این مردم هستند که باید سرگردنه هوشمندسازی دست به جیب شوند. همه این ها در حالی است که شاید در ساختمان های میلیاردی یا باغ ویلاهای لاکچری مشکلی برای پرداخت این هزینه ها نباشد اما به هر حال قشر ضعیف و آسیب پذیر جامعه که البته بیشتر آن را هم تشکیل می دهند حتما از تحمیل چنین هزینه ای آن هم بدون اطلاع، اختیار و رضایت، نگران و ناراحت خواهند بود. آن چنان که نمونه آن در پیام های ارسالی مردم به صفحه حرف مردم خراسان نیز مشهود است.
به گزارش خراسان رضوی، گلایه های مردم در این زمینه را از مدیر عامل شرکت توزیع برق مشهد پیگیری کردیم که وی در توضیح این موضوع گفت: در بند (د) تبصره 20 قانون  بودجه سال جاری مجلس شورای اسلامی، نصب کنتور هوشمند برای مشترکان پرمصرف برق به وزارت نیرو تکلیف شد که بر این اساس هزینه کنتورهای هوشمند برق به صورت تقسیط 24 ماهه بر روی قبض مشترکان محاسبه و دریافت می شود. هزینه این کنتورها در تک فاز با لوازم حدود یک میلیون تومان و در سه فاز با تابلو و فیوز و سیم کارت و ... حدود سه میلیون و 600 هزار تومان بوده که تقسیط خواهد شد. رمضانی در گفت و گو با «خراسان رضوی» تاکید کرد: طبق آمار به دست آمده در شهر مشهد حدود 230 هزار مشترک پرمصرف وجود دارد اما تاکنون در سال جاری حدود 10 هزار کنتور هوشمند نصب کردیم که 70 کنتور در بخش خانگی بوده و باقی مانده در بخش تجاری و صنعتی بوده است. وی افزود: تاکنون در ابتدای این طرح برای مشترکین تجاری و صنعتی پرمصرف عمده این کنتورها نصب شده و خیلی به سمت مشترکان پرمصرف خانگی نرفتیم اما از مهر سال 1401 برای همه مشترکان خانگی هم به صورت کامل اجرا می شود . با دستور وزیر نیرو تقسیط هزینه کنتورها از مهر 1401 برای مشترکین تجاری و خانگی محاسبه می شود. مدیر عامل شرکت توزیع برق مشهد تصریح کرد: مزیت این کنتورهای هوشمند به این صورت است که در اوج پیک مصرف و بحران هایی که مثل سال گذشته در کشور وجود داشت این کنتورها به صورت محدودکننده تا میزان مشخصی مصرف بیشتر امکان کار ندارد و پس از این میزان مشخص شده به صورت خودکار قطع می شود و دیگر نیاز نیست که برق کل منطقه قطع شود. میزان محاسبه نیز در این کنتورها براساس الگوی مصرف بوده و در شش ماهه فصل های سرد سال 200 کیلووات و در فصول گرم 300 کیلووات ساعت بوده و مازاد بر این میزان به عنوان بالاتر از الگوی مصرف مشخص می شود. وی افزود: در این کنتورهای هوشمند مشترکین پرمصرف در ساعت اوج بار با محدودیت مصرف روبه رو  می شوند و فقط برق آن ها در 4 ساعت تقسیم بندی و قطع می شود و این کار کمک می کند که ما دیگر در مشترکین عادی به صورت گسترده و کلی قطعی برق نداشته باشیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا این تصور درست است که کنتورهای هوشمند از کنتورهای دیجیتال یا قدیمی قبلی در محاسبه میزان برق دقیق تر هستند و به همین دلیل هزینه بهای برق شهروندان افزایش پیدا می کند؟ گفت: خیر، کنتورهای دیجیتال کلاس خطای نیم تا یک درصد دارد و از این بابت هیچ تفاوتی با کنتور هوشمند ندارد فقط تنها تفاوتی که بین مدل هوشمند و دیجیتال وجود دارد این است که کنتور هوشمند امکان قطع از راه دور را دارد.