رمزگشایی تیم جنایی از 3 پرونده معمایی

نخستین پرونده مربوط به کودک سه سال و نیمه است. پسربچه‌ای که در خودروی پدرش نیمه‌جان و در خانه‌شان نفس‌هایش قطع شد. وقتی او را به بیمارستان رساندند، دیگر نفس نمی‌کشید. مادرش او را به درمانگاهی در حوالی منطقه جوانمرد قصاب رساند. اما پوریا دیگر زنده نبود و جانی برایش نمانده بود. مادرش با گریه گفت که او نان خورده، اما بعد از آن استفراغ کرده و بیهوش شده است. وقتی پزشکان احتمال مسمومیت این بچه را تشخیص دادند، به علت مشکوک‌بودن ماجرا، موضوع را به کلانتری 160 خزانه اطلاع دادند. ماموران نیز به همراه بازپرس کشیک جنایی پایتخت در بیمارستان حاضر شدند و تحقیقات خود را آغاز کردند.

مادر این کودک به پلیس گفت: «شب حادثه شوهرم دو فرزندمان را به پارک برد. پوریا سه سال و نیمه بود. یک فرزند پنج ساله نیز داریم. وقتی آنها از پارک برگشتند، پوریا بی‌حال بود. شوهرم هم نان خریده بود. پوریا کمی از نان خورد، بعد از آن استفراغ کرد و بیهوش شد.»

3 دلیل برای قتل فرزند

این در حالی است که پزشکان احتمال دادند این بچه با متادون مسموم شده باشد. از آنجا که پدر پوریا اعتیاد داشت و متادون مصرف می‌کرد، بازداشت شد. او در بازجویی در این رابطه گفت: «آن شب دو فرزندم را به پارک بردم. در راه متادون خریدم، چون مصرف زیادی داشتم و متادونم تمام شده بود. متادون را داخل بطری آب‌معدنی ریختم و آن را زیر صندلی جلو گذاشتم. در راه به مغازه رفتم و بچه‌ها داخل ماشین بودند. پوریا صندلی جلو نشسته بود. وقتی برگشتم، گفت بابا آب خوردم، ولی گلویم می‌سوزد. من که اصلا حواسم به متادون نبود، توجهی نکردم و به خانه رفتیم. در خانه او نان خورد و بعد هم بیهوش شد.»



با وجود این اظهارات، بازپرس به سه دلیل دستور بازداشت این مرد را به اتهام قتل عمد صادر کرد. اولا پسر خردسال به‌راحتی نمی‌توانسته بطری‌ای را که زیر صندلی خودرو بوده بردارد، در آن را باز کند و از آن بنوشد، در حالی که قطره‌ای از آن داخل خودرو پاشیده نشود. قطعا اگر خودش این کار را می‌کرد، بیشتر آن روی زمین و صندلی می‌ریخت. مشخص است که کسی بطری را باز کرده است. دوما لقمه نان و استفراغ ناشی از آن نمی‌تواند باعث مرگ کودک شود و این ادعا کذب محسوب می‌شود. سوما پزشکی‌قانونی علت مرگ را مسمویت با شربت متادون اعلام کرده است. بنابراین تحقیقات درباره این پرونده برای روشن‌شدن زوایای پنهان آن همچنان ادامه دارد.

2 روز بیهوشی پس از سرقت

دومین پرونده نیز به یک زورگیری عجیب و معمایی برمی‌گردد. وقتی راننده اراکی، مسافر دربست خود را از اراک به تهران می‌‌آورد، هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که دو روز تمام در بیمارستان بیهوش باشد. ماجرا از این قرار بود که چند روز پیش رهگذران در جنوب تهران، مردی را پیدا کردند که بیهوش روی زمین افتاده بود. بلافاصله اورژانس را خبر کردند و این مرد در بیمارستان بستری شد. پزشکان تشخیص مسمومیت با داروی بیهوشی دادند. بنابراین ماموران پلیس پایتخت موضوع را در دستور کار خود قرار دادند و به تحقیق پرداختند.

هیچ وسیله‌ای همراه این مرد نبود، خودش هم بیهوش بود و قادر به صحبت‌کردن نبود. او که بعد از 48 ساعت به هوش آمد، در حالی که شوکه شده بود، در تحقیقات به پلیس گفت: «من در اراک زندگی می‌کنم و راننده تاکسی هستم. روز حادثه یک مسافر دربستی به مقصد تهران سوار کردم. در راه او سر صحبت را باز کرد و با هم دوست شدیم. وقتی به تهران رسیدیم، گفت که نمی‌گذارد گرسنه به اراک برگردم. اصرار کرد که برای من غذا بخرد. من هم از همه جا بی‌خبر قبول کردم. او رفت و غذا خرید، ولی وقتی غذا را خوردم دیگر چیزی نفهمیدم. حالا هم که به هوش آمده‌ام، فهمیده‌ام که خودروی پرایدم به همراه وسایلم را سرقت کرده است.»

با این اظهارات بازپرس شعبه چهارم دادیاری دادسرا دستور تحقیقات برای شناسایی سارق و خودروی سرقتی را صادر کرد.

زورگیری خشن از یک زن

آخرین پرونده‌ای که ماموران پلیس پایتخت مامور رسیدگی به آن شده‌اند، مربوط به زورگیران خشنی است که یک زن را قربانی سرقت هولناک خود کردند. این زن چند روز پیش به دادسرا رفت و از دو مرد شکایت کرد. او گفت: «در شرق تهران به عنوان مسافر سوار یک خودروی پژو شدم. در راه راننده، یک مرد را نیز سوار کرد که فکر می‌کردم مسافر است، اما او با چاقو مرا تهدید کرد. آنها مرا به یک محیط خلوت بردند، تمام طلا و اموال با ارزشم را سرقت کردند و در خیابان رهایم کردند.»

با اعلام این شکایت موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت و تلاش در این‌خصوص آغاز شد. بعد از چند روز یکی از سارقان که سابقه‌دار بود، شناسایی و در ادامه همدستش نیز دستگیر شد. آنها در بازجویی‌ها به سرقت از این زن اعتراف کردند و گفتند: «وقتی این زن را به عنوان مسافر سوار کردیم، به خاطر طلاهایش وسوسه شدیم و این سرقت را انجام دادیم.»

با این حال، ماموران احتمال می‌دهند که این سارقان خشن، سرقت‌های مشابه دیگری را هم انجام داده باشند، برای همین دستور تحقیقات در این خصوص صادر شده است.