هدف واقعی پوتین، درهم شکستن ائتلاف ناتو است

یک فرمانده ارشد اسبق ائتلاف ناتو هشدار داد، اهداف واقعی ولادیمیر پوتین در حمله به اوکراین، اعمال «کنترل بر اروپای شرقی» و «در هم شکستن» این ائتلاف است. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه بیزنس اینسایدر، «وسلی کلارک» ژنرال چهار ستاره بازنشسته آمریکایی و از فرماندهان ارشد سابق ائتلاف ناتو در مصاحبه با سی. ان. ان از غرب خواست تسلیحات بیشتری در اختیار کی‌یف قرار دهند. او درباره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بیان کرد: او اوکراین را می‌خواهد. او کشورهای حوزه بالتیک را می‌خواهد. او می‌خواهد بر اروپای شرقی کنترل داشته باشد. او می‌خواهد ناتو را درهم بشکند و می‌خواهد آمریکا را بیرون بیندازد.
کلارک که هم‌اکنون تحلیلگر نظامی شبکه
سی. ان. ان است، از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ به‌عنوان فرمانده عالی ائتلاف ناتو در اروپا خدمت کرده است. او اظهار کرد، پوتین می‌خواهد «نظام بین‌المللی را مختل سازد» و غرب را «از لحاظ احساسی و اخلاقی خلع سلاح کند» و به این باور برساند که «جاه‌طلبی‌های او فقط به اوکراین
تسری می‌یابند.»


او همچنین از آمریکا و متحدانش در ناتو خواست تا کمک‌های نظامی به اوکراین، به ویژه در زمینه جنگنده‌ها ارائه کرده و نیروی هوایی آن را تقویت کنند، در حالی که پنتاگون تاکنون در قبال کمک‌رسانی به اوکراین در این زمینه مخالفت کرده و طرح لهستان برای اعطای جنگنده‌های میگ-۲۹ به کی‌یف را هم رد کرده است. کلارک گفت: اوکراین فعلا به عنوان میدان جنگ مطرح است. اما اگر اوکراینی‌ها روسیه را در این میدان نبرد شکست دهند، همه چیز تغییر می‌کند. بنابراین بهترین راه برای محافظت از ناتو، بهترین راه برای محافظت از نظام بین‌المللی این است که به اوکراین کمکی را که از بابتش اعلام نیاز کرده داده و اجازه دهیم روسیه را در میدان نبرد مدیریت کند. وی بیان کرد: در حالی که کمپین‌های نظامی آمریکا در ۵۰ سال گذشته شامل کمک به کشورهایی بود که آنقدرها برای جنگیدن آماده نبودند، جنگ در اوکراین متفاوت است. کلارک گفت: حالا ما با یک کشور جهان اولی مواجه هستیم. سربازان آن‌ها نیز مانند سربازان ما آموزش دیده‌اند. آن‌ها از نظر فنی به خوبی ما هستند. ما سلاح‌های مدرن خود را به آن‌ها می‌دهیم و آن‌ها می‌توانند در عرض ۲۴ ساعت از آن‌ها استفاده کنند.
وی اضافه کرد: بنابراین ما باید بهتر به صحبت‌های اوکراینی‌ها در مورد آنچه نیاز دارند، گوش دهیم و تجهیزاتی را که برایشان اعلام نیاز می‌کنند، در اختیارشان بگذاریم. این ژنرال بازنشسته ادعا کرد که نیروهای روسیه در مرحله بعد به دنبال تصرف شهر دنیپرو در شرق اوکراین خواهند بود تا دسترسی نیروهای اوکراینی در منطقه دونباس را قطع کنند؛ حوزه‌ای که مسکو چندی پیش دو جمهوری جدایی‌طلب واقع در آن را به عنوان «کشورهای مستقل» به رسمیت شناخت. این فرمانده ارشد اسبق ناتو اضافه کرد که اوکراین برای دفع پیشروی روسیه به سمت دنیپرو، به «تجهیزات جنگی سنگین» فراتر از آن‌هایی که آمریکا تاکنون ارائه کرده است، نیاز دارد. او به سی‌ان‌ان گفت: نه جاولین و نه استینگر. این‌ها برای کمک به دفاع از شهرها خوب هستند. آن‌ها به تانک نیاز دارند، آن‌ها به توپخانه متحرک نیاز دارند، آن‌ها به مهمات زیاد نیاز دارند. آن‌ها به سوخت و تعمیرات نیاز دارند. ما اینها را تاکنون به آن‌ها نداده‌ایم.