اخراج ده‌ها دیپلمات روس از کشورهای اروپایی / مسکو: بی‌پاسخ نمی‌ماند

  سرویس خارجی-
در ادامه جنگ نظامی، اقتصادی، رسانه‌ای و دیپلماتیک غرب و روسیه، گروهی از کشورهای اروپایی دراقدامی هماهنگ ده‌ها دیپلمات روس را اخراج کردند، اقدامی که به گفته مسکو، بی‌پاسخ نخواهد ماند.
جنگ اوکراین دیروز چهلمین روز خود را در همه عرصه‌های نظامی، اقتصادی، رسانه‌ای و دیپلماتیک تجربه کرد. اروپا و آمریکا(که خود ید طولایی در جنایت علیه بشریت دارند) با متهم کردن روسیه به ارتکاب جنایت جنگی در شهر «بوچا» فشارهای سیاسی و اقتصادی را بر روسیه تشدید کرده‌اند. اتهامی که روسیه به شدت آن را تکذیب کرده و لاورف نیز تاکید کرده کمپین آغاز شده علیه کشورش جهت خدشه‌دار کردن وجهه روسیه در بوچا مشابه کمپین‌های «کلاه سفیدها» در سوریه است. «کلاه سفیدها» گروهی شکل گرفته از سوی مراکز اطلاعاتی انگلیس در سوریه بود که وظیفه داشت، با طراحی سناری و تصویربرداری از آنها، دولت بشار اسد را به جنایت جنگی متهم کند اما در نهایت معلوم شد بسیاری از اعضای این گروه، همان تکفیری‌ها هستند!
حالا وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده تمامی عکس‌ها و فیلم‌های منتشر شده از سوی اوکراین برای اینکه پرسنل نظامی روسیه را به انجام «جنایت» در شهر بوچا متهم کنند، یک اقدام تحریک‌آمیز و ساختگی است. با این وجود آمریکا گفته به دنبال اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز هست. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده قصد دارد دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه این کشور وضع کند.


اخراج گروهیِ دیپلمات‌ها
برخی کشورهای اروپایی می‌گویند ده‌ها دیپلمات روس را اخراج کرده‌اند و حالا نیز تصمیم دارند 85 دیپلمات دیگر این کشور را هم اخراج کنند. دولت آلمان گفته 40 دیپلمات روس را عنصر نامطلوب توصیف کرده و دستور اخراج آنها را صادر کرده است. «لیتوانی» و «لتونی» نیز روز دوشنبه اعلام کردند که تصمیم دارند تا روابط دیپلماتیک خود با روسیه را کاهش داده و به سفرای مسکو دستور دادند تا این دو کشور حوزه بالتیک را ترک کنند. وزارت امور خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای خبر داد که پاریس تصمیم گرفته تا تعدادی از دیپلمات‌های روسیه را از این کشور اخراج کند. بر اساس ادعای وزارت امور خارجه فرانسه، از دیدگاه پاریس، اقدامات این دیپلمات‌های روس، مغایر با منافع امنیتی فرانسه به شمار می‌آید.وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه خود به تعداد دیپلمات‌های روس که قرار است از این کشور اخراج شوند اشاره‌ای نکرد.اما گفته می‌شود 35 دیپلمات روس قرار است اخراج شوند. وزارت خارجه فرانسه با احضار سفیر روسیه او را نسبت به اخراج دیپلمات‌های روسی مطلع کرد.به گزارش رویترز، وزارت خارجه دانمارک نیز تصمیم گرفته ۱۵ دیپلمات روسی را از این کشور اخراج کند. اسپانیا هم اعلام کرده است 25 دیپلمات روس را اخراج می‌کند.
هشدار مدودف
وزارت خارجه روسیه اعلام کرده پاسخ مناسبی را به اخراج دیپلمات‌های روس از کشورهای اروپایی خواهد داد.رئیس‌جمهوری پیشین و معاون شورای امنیت روسیه گفت، مسکو به شکلی مناسب به اخراج دیپلمات‌هایش از شماری از کشورهای غربی پاسخ خواهد داد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیمیتری مدودف، در پیامی در تلگرامش گفت: همه پاسخ آن را می‌دانند؛ این برای روابط دوجانبه متقارن و مخرب خواهد بود.مدودف افزود: آنها چه کسانی را مجازات می‌کنند؟ اول از همه خودشان را.این سیاستمدار ارشد روسیه همچنین گفت: اگر این روند ادامه یابد، بستن درب سفارتخانه‌های غربی مناسب خواهد بود. برای همه ارزان‌تر تمام خواهد شد. و بعد در نهایت ما راهی برای نگاه کردن به یکدیگر جز از طریق دوربین نشانه‌روی تفنگ نخواهیم داشت.
تحریم‌های جدید
اروپا و آمریکا همزمان اعلام کردند تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع خواهند کرد. مشاور امنیتی رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به تصمیم واشنگتن برای افزودن بر تحریم‌های ضد روسی، گفت به حمایت نظامی از اوکراین نیز ادامه می‌دهند. «جیک سالیوان» طی نشست خبری در کاخ سفید اظهار داشت: «این هفته تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعلام خواهیم کرد. ما شواهدی را جمع‌آوری می‌کنیم که تأیید می‌کند روسیه مرتکب جنایات جنگی و نسل‌کشی در اوکراین شده است.»مشاور امنیتی رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «ما به فشار اقتصادی بر روسیه ادامه خواهیم داد. روس‌ها سعی کردند تمام اوکراین را تحت سلطه خود درآورند، اما شکست خوردند»وزیر امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرد، اتحادیه اروپا شاید روز چهارشنبه(امروز) تحریم‌های جدید علیه روسیه اعلام کند. این مقام فرانسوی همچنین ادامه داد: رویدادهای بوچا موضوع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه را مطرح می‌کند. چهارشنبه(امروز) نشستی در بروکسل برگزار می‌شود که ممکن است موضوع تحریم‌های جدید حل و فصل شود. اتحادیه اروپا به دنبال فشار بیشتر بر روسیه است.
ادامه مذاکرات
همزمان با این تحولات، تکاپو برای ادامه مذاکرات بین دو طرف نیز همچنان ادامه دارد. دیروز رئیس‌جمهور اوکراین با امضای حکمی رسما هیئتی را برای مذاکرات با روسیه درباره تدوین پیش‌نویس معاهده‌ای درخصوص تضمین‌های امنیتی برای اوکراین تشکیل داد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، هیئت‌های اوکراین و روسیه در ۲۹ مارس(9 فروردین) به صورت حضوری در استانبول دیدار کردند و پس از آن اوکراین اعلام کرد که به دنبال یک توافق بین‌المللی است که در آن کشورهایی مثل ترکیه به عنوان ضامن‌های امنیتی اوکراین عمل کنند.رئیس‌جمهور اوکراین، علیرغم متهم کردن روسیه به ارتکاب جنایات جنگی و نسل کشی، گفته است که مذاکرات صلح با مسکو ادامه پیدا می‌کند.
آزمایش موشک فرا صوت
خبر دیگر اینکه در حالی که تنش‌های کشورهای غربی با روسیه بر سر بحران اوکراین ادامه دارد، اقدام آمریکا در آزمایش موشک ابرفراصوت خبرساز شده است.شبکه «سی‌ان‌ان» گزارشی را به نقل از یک مقام نتاگون منتشر کرد و در آن از اقدام بی‌سر و صدای واشنگتن در آزمایش یک موشک ابرفراصوت خبر داد.طبق این گزارش، «آمریکا اواسط ماه مارس(اسفند) با موفقیت یک موشک ابرفراصوت آزمایش کرد اما با توجه به اینکه رئیس‌جمهور جو بایدن قصد داشت برای سفر به اروپا برود، به منظور جلوگیری از تشدید تنش‌ها با روسیه به مدت دو هفته این موضوع را محرمانه باقی گذاشت.مقام پنتاگون که نخواست نامش فاش شود، گفت که آمریکا این موشک ابرفراصوت را با بمب‌افکن بی‌-52 در ساحل غربی خود آزمایش کرد. به گفته او، این اولین آزمایش موفق نسخه موشک ابرفراصوت ساخت شرکت «لاکهید مارتین» بوده است. این مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان خبر داد، موشک ابرفراصوت در ارتفاع ۶۵ هزار فوتی شلیک شد و بیش از ۳۰۰ مایل برای اصابت به هدف از پیش تعیین شده پرواز کرد.
وزرای خارجه عرب در مسکو
وزرای خارجه کشورهای عرب نیز ضمن سفر به مسکو با همتای روس خود دیدار و درباره تحولات بحران اوکراین گفت وگو کردند.
به گزارش فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز (دوشنبه) در مسکو، میزبان وزرای امور خارجه کشورهای عربی بوده و درباره تحولات بحران اوکراین با آنها گفت‌وگو کرده است.طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم» لاوروف در نشست خبری بعد از این دیدار گفته است که با همتایان خود از کشورهای عربی، درباره وضعیت کنونی حاکم بر اوکراین و مسیر تحولات دوساله‌ی این کشور که منجر به تبدیل شدن کی‌یف به دشمن برای مسکو شد، گفت‌وگو کرده است.پیش از این اتحادیه عرب اعلام کرده بود که «احمد ابو الغیظ» دبیرکل این اتحادیه، در راس هیئتی از وزرای خارجه کشورهای عربی به مسکو خواهد رفت تا تحولات بحران اوکراین و تاثیراتش بر کشورهای جهان عرب را مورد بحث و بررسی قرار دهند.یکی از مقامات دبیرخانه اتحادیه عرب اعلام کرده است که این هیئت پس از اتمام دیدار با لاوروف، مسکو را به مقصد ورشو برای دیدار با وزیر امور خارجه اوکراین ترک خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
190 نماینده خواستار اخذ تضمین قطعی از آمریکا شدند جنگ یمن و اوکراین و نتیجه مقاومت در مقابل آمریکا! (یادداشت میهمان) اخبار ویژه شهادت مظلومانه یک روحانی در حرم مطهر رضوی‌(ع) پشت پرده جنایت کیست؟ اخراج ده‌ها دیپلمات روس از کشورهای اروپایی / مسکو: بی‌پاسخ نمی‌ماند ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی در شرایط مطلوبی قرار دارد نخستین علائم شکست محاصره یمن با پهلو گرفتن دومین کشتی حامل سوخت در صنعا تحریم‌های غرب علیه ایران نتیجه معکوس دارد هدف‌گذاری تولید برق هسته‌ای با ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات خبرنگار کیهان در خرم‌آباد پس از افشاگری با شکایت زمین‌خواران مدعی اصلاحات دستگیر شد لفاظی‌های آمریکا علیه ایران درخصوص مذاکرات وین فروش آرد دولتی به 10برابر قیمت با همدستی‌ برخی نانواها و کارخانه‌ها عمران خان: مرگ بهتر از بردگی برای آمریکاست ایران­‌هراسی در روزنامه­ مدعی اصلاح‌طلبی 190 نماینده خواستار اخذ تضمین قطعی از آمریکا شدند 190 نماینده خواستار اخذ تضمین قطعی از آمریکا شدند