فروش آرد دولتی به 10برابر قیمت با همدستی‌ برخی نانواها و کارخانه‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ دولت گندم را‌ به سه نرخ مختلف به نانوایان و صنایع غذایی می‌دهد، هر کیلو گندم وارداتی برای کشور حدود 13 هزار تومان تمام می‌شود اما کیلویی 650 تومان به نانواهای دولتی، کیلویی 900 تومان به نانواهای آزادپز و هر کیلو 2500 تومان به صنایع غذایی تحویل می‌دهد.
‌قرار شده است امسال دولت گندم را کیلویی 11500 تومان از کشاورزان خریداری کند و حدود یک بیستم این قیمت به نانواها و یک پنجم قیمت به صنایع ‌دهد.
هرجا تفاوت قیمتی باشد فساد هم ممکن است ایجاد شود و بدین ترتیب یارانه‌ای که با هدف تعدیل قیمت و کمک به اقشار کم‌درآمد پرداخت می‌شود به سر سفره آنها نیاید.
نتیجه پرداخت یارانه به گندم این شده که برخی کارخانه‌های ماکارونی، گندم یارانه‌دار می‌گیرند و آنرا به کشورهای دیگر صادر می‌کنند مفهوم آن این است که آنها یارانه دولتی را به جیب مردم خارج می‌ریزند.


برخی نانواها هم آرد دولتی را می‌گیرند و به نرخ بالاتر به کارخانه‌ها داده و آنها هم به نرخ آزاد یعنی 10 برابر قیمت می‌فروشند. فروش آرد برای نانوایان آنقدر سود دارد که اگر بفروشند بیشتر از پخت نان برایشان سود دارد.
و این پایان کار نیست خبرهایی اخیرا وجود داشت مبنی بر اینکه آرد ایران به کشورهای افغانستان و عراق قاچاق می‌شود؛ اشتیاق به قاچاق و یا دلیل خروج آرد از مرز تنها به دلیل تفاوت قیمت است.
همدستی برخی نانواها و کارخانه‌ها
گندم یارانه‌ای در بخش نان هم برخی مواقع به مقصد اصلی خود یعنی سر سفره مردم نمی‌رسد، بررسی‌های میدانی حاکی است که برخی نانوایان، آرد دولتی را به نرخ آزاد می‌فروشند؛ آنها با برخی کارخانه‌های آرد زد و بند می‌کنند و بخشی از آرد دولتی سهمیه‌ای خود را به نرخ بالاتری به کارخانه‌دار می‌فروشند.
مدیرعامل یک کارخانه آرد اظهار کرد: برخی نانواها حاضر هستند که بخشی از سهمیه خود را به نرخ بالاتری به کارخانه بفروشند.
وی گفت: حتی برخی هم سهمیه‌ای که با کیسه دولتی دریافت کرده‌اند را بعدا به قیمت بالاتری به کارخانه تحویل می‌دهند و کارخانه هم گونی که آرم دولتی خورده را تعویض می‌کند و در گونی که نشانگر «آرد آزاد» است می‌ریزد و گرانتر می فروشد.
این کارخانه‌دار افزود: هر کیسه آرد دولتی 33 هزار تومان و آرد آزاد 400 هزار تومان است یعنی بیش از 10 برابر اختلاف قیمت است و این تفاوت قیمت هر کسی را وسوسه می‌کند.
یکی از کارمندان این کارخانه هم خبر داد: فروش آرد دولتی به نرخ آزاد توسط کارخانه‌ها روال معمول‌ شده و نانوایان و کارخانه‌ها با هم زدوبند می‌کنند و آرد دولتی را به نرخ آزاد می‌فروشند.
وی در پاسخ به اینکه آیا بر میزان آردهایی که به نانوایان می‌دهند نظارتی نمی‌شود؟ تأکید کرد: نظارت‌ها دقیق نیست و نمی‌توانند تشخیص دهند و یا نانواها کاری می‌کنند که بازرسان چشم‌پوشی می‌کنند.
این منبع آگاه این را هم گفت که اگر نظارت‌ها دقیق باشد این همه کم‌فروشی در نانوایی‌ها وجود نخواهد داشت، صدای مردم هم در آمده است اما بازرس و ناظری جلوی آنها را نمی‌گیرد.
راهکار جلوگیری از فروش آرد دولتی
در همین حال،یک فعال صنعت غذا که اتفاقا خودش صادر‌کننده اقلام غذایی از جمله ماکارونی است،‌ در این‌باره می‌گوید: صادرات محصولی که کشور به پای آن یارانه ریخته برای صادر کننده بسیار سودآور است و من خودم هم از این منظر سود می‌برم اما باید اعتراف کنم که به ضرر اقتصاد کشور است و پیش وجدان خودم راضی نیستم و از دولت می‌خواهم که هر چه زودتر این یارانه دولتی را حذف کند.
سایر اخبار این روزنامه
190 نماینده خواستار اخذ تضمین قطعی از آمریکا شدند جنگ یمن و اوکراین و نتیجه مقاومت در مقابل آمریکا! (یادداشت میهمان) اخبار ویژه شهادت مظلومانه یک روحانی در حرم مطهر رضوی‌(ع) پشت پرده جنایت کیست؟ اخراج ده‌ها دیپلمات روس از کشورهای اروپایی / مسکو: بی‌پاسخ نمی‌ماند ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی در شرایط مطلوبی قرار دارد نخستین علائم شکست محاصره یمن با پهلو گرفتن دومین کشتی حامل سوخت در صنعا تحریم‌های غرب علیه ایران نتیجه معکوس دارد هدف‌گذاری تولید برق هسته‌ای با ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات خبرنگار کیهان در خرم‌آباد پس از افشاگری با شکایت زمین‌خواران مدعی اصلاحات دستگیر شد لفاظی‌های آمریکا علیه ایران درخصوص مذاکرات وین فروش آرد دولتی به 10برابر قیمت با همدستی‌ برخی نانواها و کارخانه‌ها عمران خان: مرگ بهتر از بردگی برای آمریکاست ایران­‌هراسی در روزنامه­ مدعی اصلاح‌طلبی 190 نماینده خواستار اخذ تضمین قطعی از آمریکا شدند 190 نماینده خواستار اخذ تضمین قطعی از آمریکا شدند