تیم‌ملی بدون بازی دوستانه به جام‌جهانی می‌رود؟

بعد از مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی بحث اصلی همه دوستداران فوتبال ایران، بازی‌های دوستانه‌ای است که تیم‌ملی در مسیر جام‌جهانی باید برگزار کند. در این خصوص فدراسیون فوتبال و حتی وزارت امور خارجه رایزنی‌هایی را شروع کرده‌اند اما یک مشکل بزرگ باعث شده تا عملا دیدار دوستانه با بسیاری از کشورها اجرایی نشود.

فیفادی پیش‌رو و مسابقات مهم در اروپا، آفریقا و آمریکا!

مهم‌ترین زمان برگزاری بازی‌های دوستانه تا آغاز رقابت‌های جام‌جهانی، خرداد پیش رو است که دو پنجره فیفادی (شامل 4 مسابقه) باز می‌شود، اما نکته اینجاست که اغلب حریفان ایده‌آل و موردنظر تیم‌ملی ایران در آن زمان مشغول انجام مسابقات رسمی و رقابتی در قاره خود هستند.

نخستین فیفادی پیش رو در قاره سبز، از تاریخ 30 می تا 14 ژوئن (9 خرداد تا 24 خرداد) خواهد بود. تمامی تیم‌های ملی اروپایی در تاریخ یادشده درگیر مسابقات لیگ ملت‌های اروپا هستند. به‌طور مثال، تیم‌ملی انگلیس که سرگروه ایران در جام‌جهانی به‌شمار می‌آید، در تاریخ‌های 14، 17، 21 و 24 خرداد چهار مسابقه خود در این پیکارها را به‌ترتیب برابر تیم‌های مجارستان، آلمان، ایتالیا و مجددا مجارستان برگزار خواهد کرد.



تمامی تیم‌های مطرح اروپایی از جمله فرانسه، کرواسی، اسپانیا، پرتغال، سوییس، بلژیک، لهستان، هلند، ولز و… درگیر مسابقات لیگ ملت‌های اروپا هستند. علاوه براین، تیم‌های حاضر در سطح B لیگ ملت‌ها از جمله روسیه، رومانی، صربستان، سوئد، نروژ و… نیز در تاریخ‌های ذکرشده در سطح دوم از این پیکارها مشغول برگزاری مسابقات هستند و عملا برگزاری دیدار دوستانه با حریف اروپایی غیرممکن است.

قاره آفریقا نیز در فیفادی‌های پیش رو، درگیر برگزاری رقابت‌های مقدماتی جام‌ ملت‌های آفریقا 2023 خواهد بود. تا زمان آغاز جام‌جهانی، هشت فیفادی برای کشورهای آفریقایی در پیش خواهد بود که از این تعداد، 6 مورد آن صرف مسابقات مقدماتی جام ملت‌های این قاره می‌شود و عملا زمان چندانی برای برگزاری دیدارهای دوستانه در این قاره وجود ندارد. احتمالا 4 بازی رسمی مقدماتی در خرداد برگزار می‌شود و تکلیف دو بازی ماه سپتامبر (پیش از جام‌جهانی) مشخص نیست.

قاره آمریکای‌شمالی و مرکزی نیز درگیر رقابت‌های لیگ ملت‌های کونکاکاف خواهد بود. این مسابقات دومین دوره خود را سپری خواهد کرد که شامل 41 عضو کونکاکاف خواهد بود. چهار دور از این پیکارها از 2 تا 14 ژوئن (12 تا 24 خرداد) برگزار می‌شود و دوره‌های پنجم و ششم نیز در مارچ 2023 از سر گرفته خواهد شد. کشورهایی نظیر مکزیک، آمریکا، کانادا، کاستاریکا، جامائیکا، پاناما و… در فیفادی ژوئن، درگیر مسابقات لیگ ملت‌های کونکاکاف خواهند بود.

به‌عبارت بهتر در فیفادی‌های پیش رو، 90 تیم از 211 تیم درگیر بازی‌های رسمی هستند و حتی در قاره آسیا و آمریکای‌جنوبی نیز تیم‌ها درگیر مسابقات خود خواهند بود. این بدان معناست که تیم‌های در دسترس، در حد انگشتان دو دست است. مسأله‌ای که نمی‌تواند خبر خوبی برای کادرفنی تیم‌ملی ایران باشد.

لیگ ملت‌ها کار تیم‌ملی را خراب‌تر کرد

دومین فیفادی پیش رو از تاریخ 19 تا 27 سپتامبر خواهد بود. خبر بد برای تیم‌ملی، برگزاری دوره بعدی لیگ ملت‌های اروپا در تاریخ تعیین شده است. در سطح A این پیکارها، تیم‌های بزرگی که بالاتر اسم برده شد، در تاریخ‌های 22، 23 و 24 سپتامبر بازی دور پنجم و در تاریخ‌های 25، 26 و 27 سپتامبر نیز بازی دور ششم خود را برگزار خواهند کرد. در واقع تیم‌ملی ایران تنها در یکی از روزهای 19 یا 20 سپتامبر (28 یا 29 شهریور) یا 27 سپتامبر (5 مهر) زمان دارد که با یکی از تیم‌های مطرح اروپایی دیدار دوستانه‌ای را برگزار کند.

امیدوار به دیدار با برزیل و آرژانتین

در این بین تنها کشورهای آسیایی و آمریکای‌جنوبی برنامه آزادی دارند و می‌توانند در فیفادی‌های پیش رو، بازی‌های دوستانه‌ای را برای خود تدارک ببینند. نکته حائزاهمیت این است که بازی معوقه میان برزیل و آرژانتین در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ممکن است در کشور قطر برگزار شود تا استادیوم لوسیل که قرار است میزبان دیدار فینال جام‌جهانی باشد، با حضور دو تیم بزرگ دنیای فوتبال افتتاح شود. حضور برزیل و آرژانتین در قطر می‌تواند بزرگ‌ترین فرصت برای فدراسیون فوتبال ایران باشد تا با آغاز رایزنی‌های خود، یک دیدار دوستانه را با یکی از این دو تیم شکل دهد. هرچند که انجام این مسأله بسیار سخت است اما جزو معدود فرصت‌های تیم‌ملی برای انجام یک دیدار دوستانه بزرگ است.

با شرایط موجود باید دید مسئولان فدراسیون فوتبال و تیم‌ملی چگونه برنامه خود را برای جام‌جهانی تبیین خواهند کرد؛ برنامه‌هایی که حداقل در آن باید چند بازی دوستانه با تیم‌های قدرتمند گنجانده شود و البته که این، کار بسیار دشواری تلقی خواهد شد.