اجرای عدالت ‌محور تحول در دولت

گروه سیاسی/ «این حادثه باعث وحدت و انسجام بیش از پیش علاقه‌مندان به اسلام و ایران اسلامی می‌شود.» این بخشی از پیام رئیس جمهور در محکومیت حادثه سه‌شنبه گذشته در حرم مطهر امام رضا(ع) است؛ حادثه‌ای که بنا به گزارش‌های اولیه از سوی یک عامل تکفیری و باهدف تخریب وحدت شیعه و سنی در کشور صورت گرفته است. به همین دلیل است که رویکرد رئیس جمهور مبنی بر تقویت بیش از پیش انسجام و وحدت مسلمانان و علاقه مندان به ایران اسلامی، یکصدا از سوی شخصیت‌های سیاسی و مذهبی سراسر کشور با گرایش‌های مختلف نیز مطرح شد. چهره‌های دینی و سیاسی با موضع‌گیری یا صدور بیانیه‌هایی، حادثه سه‌شنبه گذشته را محکوم و در عین حال تأکید کردند که این امر نه تنها نمی‌تواند وحدت شیعه و سنی در کشور را خدشه دار کند، بلکه زمینه‌ساز تقویت این وحدت و انسجام بیشتر در کشور خواهد شد. در این میان، محکومیت این حادثه از سوی علمای اهل سنت از سراسر کشور پررنگ و پرطنین بود. علمای اهل سنت در کردستان، خراسان شمالی، بوشهر، سیستان و بلوچستان، هم هتک حرمت حرم امام رضا(ع) را محکوم کردند و هم خواستار اشد مجازات عاملان این حادثه شدند. مجموعه این بیانیه‌ها و مواضع، بویژه موضعی که از سوی نخبگان و فعالان فرهنگی و مذهبی افغان حاضر در ایران صادر شد، نشان می‌دهد که هدف این حادثه هرچه بوده باشد، اعم از دامن زدن به مسائل قومی یا مذهبی، راه به جایی نبرده و چه بسا به ضد خود نیز تبدیل شده است. چراکه اکنون اهمیت وحدت در جمهوری اسلامی ایران و امنیت برخاسته از آن، بیش از پیش نمایان شده است.
مأموریت رئیس جمهور به وزارت اطلاعات
رئیس جمهور روز گذشته دو بار درخصوص حادثه مشهد موضعگیری کرد؛ نخست با صدور پیام محکومیت که طی آن به وزارت اطلاعات مأموریت داد ابعاد حادثه را روشن کرده و به اطلاع مردم برساند و بار دیگر در هیأت دولت که اهمیت وحدت را یادآور شد و گفت که نباید اجازه داد استعمارگران و منافقان بین مسلمانان اختلاف ایجاد کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در پیام خود ضمن تسلیت شهادت مظلومانه حجت‌الاسلام محمد اصلانی به خانواده معظم شهید، همراهان و دوستان ایشان و حوزه علمیه خراسان اظهارکرد: حادثه دیروز (سه‌شنبه) در آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام که مأمن تمامی انسان‌های آزاده جهان فارغ از هرگونه دین و مذهب است و موجب شهادت مظلومانه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اصلانی و مجروحیت دو طلبه عزیز جهادگر شد؛ باعث تأثر و جراحت قلبی اینجانب و همه محبان این امام رئوف گردید. رئیس جمهور افزود: ایشان (شهید اصلانی) از مبلغان جهادی اسلام ناب بود که مستضعفان شیعه و اهل سنت حاشیه شهر مشهد مقدس، مجاهدت‌های ایشان را از نزدیک دیده بودند. آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: قطعاً این حادثه ناگوار که به دست یکی از عناصر منحرف و تحت تأثیر گروه‌های تکفیری امریکایی صورت گرفته است باعث وحدت و انسجام بیشتر از پیش علاقه‌مندان به اسلام و ایران اسلامی شده و رسوایی جریان‌های انحرافی را به همراه خواهد داشت.
رئیس جمهور اظهار کرد: وزارت اطلاعات با همکاری همه نهادهای ذی‌صلاح موظفند به سرعت تمامی عوامل مؤثر این حادثه را شناسایی و تحت تعقیب قرار داده و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند.


اختلاف‌افکنی از روش‌های قدیمی استعمارگران است
آیت‌الله رئیسی در جلسه روز گذشته هیأت دولت نیز با ابراز تأثر از حادثه تلخ در حرم مطهر رضوی، گفت: عزیزانی که شهید و مجروح شدند از طلبه‌های جهادی، اثرگذار، مخلص و شناخته شده مشهد و حاشیه این شهر بودند.
رئیس جمهور این طلبه‌ها را از خادمان واقعی مردم بویژه قشر محروم مشهد توصیف کرد و گفت: کسانی که دشمنی کردند از جریان تکفیری بودند و نباید اجازه داد استعمارگران و منافقان با سوء‌استفاده از موضوعات قومی و مذهبی بین مسلمانان و مردم کشورمان با همسایگان اختلاف بیندازند؛ زیرا اختلاف‌افکنی از روش‌های قدیمی استعمارگران است.
واکنش رئیس مجلس به حادثه مشهد
محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه نیز در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی ضمن محکومیت جنایت رخ داده در حرم مطهر رضوی، خواستار جدیت بیشتر مسئولان در شناسایی عاملان و ابعاد مختلف این حادثه شد و اظهارکرد: درباره این حادثه تلخ و ناگوار، همه ما باید هوشیار باشیم، از این جهت که دشمنان این کشور و فرصت‌طلبان، نتوانند از این قبیل جنایات برای بر هم زدن دوستی و برادری بین ملت‌ها سوء‌استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف با بیان اینکه بسیاری از برادران افغان در راه دفاع از همین کشور در دوران دفاع مقدس بدون هیچ مابه‌ازایی در میدان جنگ حضور پیدا کردند، یادآور شد: در خیلی از موضوعات دیگر نیز اینها در جبهه مقاومت دفاع کردند، سینه سپر کرده و حضور داشتند و ملت ما هوشیار بوده و هوشیارتر خواهند بود که این اقدامات شیطنت‌آمیز هرگز به وحدت و یکپارچگی امت اسلامی برای عزت مسلمین و عظمت و زنده بودن بیش از گذشته اسلام خدشه‌ای وارد نکند.
در همین حال، 196 نماینده مجلس نیز در بیانیه‌ای، حادثه سه‌شنبه گذشته مشهد را جرم دیگری از «جرایم گرگ صفتان تکفیری و عوامل مزدور مستکبران بین‌المللی» دانسته و از دستگاه‌های امنیتی و قضایی خواستند تا ریشه‌ها و عوامل پشت صحنه این حادثه غم انگیز را برای مردم تبیین کنند و نسبت به همه کسانی که در این جنایت نقش داشته‌اند، مجازات اسلامی را اعمال کنند.
پیام تسلیت معاون فرهنگی سپاه
پس از این حادثه نیز مجید بذرافکن معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت این واقعه به بازماندگان شهید حجت‌الاسلام محمد اصلانی، گفت: امروز مردم شیعه و اهل سنت ایرانی و افغانستانی حاشیه شهر مشهد بیشتر داغدار شهادت این طلبه بااخلاص و شهید ملتند چرا که الطاف و مجاهدت‌های شبانه روزی او بیشتر مشمول حال این مردم شریف گردیده است. بذرافکن در پیام خود تأکید کرد: قطعاً محاکمه عاملان شهادت این روحانی بزرگوار و همت و عزم بیشتر جهادگران در خدمت‌رسانی به مناطق محروم، تنها تسلایی است که می‌تواند قلوب جریحه‌دار ملت ایران را التیام بخشد.
جزئیاتی از هویت سلفی و تکفیری ضارب
روز گذشته «تسنیم» در گزارشی، ضارب حادثه سه‌شنبه گذشته حرم مطهر در مشهد مقدس را فردی 21 ساله، به نام عبداللطیف مرادی، ازبک‌تبار عنوان کرد که یک‌سال پیش به صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد مقدس اقامت گزیده است. براساس این گزارش، او به همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کردند و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشته‌اند. عبداللطیف مرادی برخلاف مسلمانان اهل سنت، دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است باید خون آنان ریخته شود. شکل‌گیری حادثه نیز به این صورت بود که وی ساعت 13 سه‌شنبه گذشته، با همراه داشتن یک چاقوی نسبتاً بزرگ وارد حرم رضوی(ع) می‌شود و در صحن پیامبر اعظم(ص) منتظر می‌ماند تا به افرادی که در لباس روحانیت هستند حمله کند. بدین ترتیب او ساعت 14 و 16 دقیقه به سمت سه روحانی حمله کرده و با ضربات چاقو آنان را مورد ضربه قرار می‌دهد. او فقط به یکی از این روحانیون 20 ضربه چاقو زده است که احتمالاً همان طلبه‌ای است که به شهادت نائل شد.
شنیده شده که او در برخی شبکه‌های اجتماعی با عناوین متعددی مانند عبداللطیف السلفی، حسن مرادی و ابوالعاقب الموحد نیز فعالیت داشته و به دنبال نشر تفکرات تکفیری و مقابله با شیعیان بوده است. 6 متهم به همکاری با او، از جمله دو برادر عبداللطیف مرادی نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند و تحقیقات از آنان ادامه دارد.

بــــرش
کمک به کشاورزان برای مقابله با سرمازدگی

رئیسی در جلسه روز گذشته هیأت دولت، با اشاره به مشکلات ناشی از سرمازدگی محصولات برای کشاورزان تأکید کرد: زمینه کمک به کشاورزان با استمهال در بازپرداخت تسهیلات، اولویت در اعطای تسهیلات و پرداخت خسارت فراهم شود تا کشاورزان عزیز به سختی نیفتند. رئیس‌جمهور وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را مکلف کرد با استفاده از ظرفیت‌‌های دانش‌بنیان و با پیش‌بینی و پیشگیری، از سرمازدگی محصولات کشاورزی جلوگیری کنند. آیت‌الله رئیسی توزیع عادلانه اعتبارات در استان‌های کشور را نیز مهم برشمرد و گفت: در پرداخت اعتبارات باید عدالت در نظر گرفته شود نه مساوات و پرداخت اعتبارات بر اساس آمایش سرزمینی و عدالت محلی صورت گیرد. رئیس جمهور همچنین تهیه پیوست فرهنگی و عدالت را در تصمیم‌گیری‌ها مهم دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب بارها بر ضرورت تهیه پیوست‌های فرهنگی و عدالت‌محور تأکید کرده‌اند و همه تصمیمات و اقدامات مهم دولت باید پیوست فرهنگی و عدالت داشته باشد. رئیسی در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه به سلامت اداری در دستگاه‌های اجرایی، «خودکنترلی» را کارآمدترین نظام نظارتی دانست و گفت: این روش نظارتی با تربیت دینی در خانواده و نظام آموزشی، و با بندگی خدا شکل می‌گیرد و در کنار نظارت‌های برنامه‌ای و میدانی، در تحقق سلامت اداری نقش مهمی دارد.