« ابتکار» دلایل افزایش قیمت خودرو را بررسی کرد گرانی خودرو، عیدی سال جدید!

کیمیا نجفی
فربد زاوه با اشاره به افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر سیاست‌های پولی کلان کشور، بی‌انضباظی مالی دولت و عدم عرضه است.
بازار خودرو سال جدید را با افزایش قیمت شروع کرد. سعید موتمنی در گفت‌وگو با مهر در مورد وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: «هنوز بازار خودرو به حرکت در نیامده است اما در همین مدت نیز شاهد افزایش قیمت در خودروهای مختلف بودیم. خودروهای مدل ۱۴۰۱ افزایش قیمت محسوسی را داشته‌اند، به گونه‌ای که این خودروها میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان با افزایش قیمت مواجه شده‌اند؛ به عنوان مثال قیمت خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ معادل ۲۶۵ میلیون تومان و مدل ۱۴۰۱ معادل ۲۷۷ میلیون تومان است، همچنین قیمت خودروی پژو پارس مدل ۱۴۰۰ معادل ۲۸۰ میلیون تومان و مدل ۱۴۰۱ معادل ۲۹۷ میلیون تومان است. قیمت خودروی کوییک دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ معادل ۱۹۰ میلیون تومان و مدل ۱۴۰۱ معادل ۲۲۳ میلیون تومان است. قیمت خودروهای مدل ۱۴۰۰ نیز در فروردین نسبت به اسفند ۱۴۰۰، بین یک تا ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. »
علت گرانی خودرو در هفته‌های اخیر چیست ؟


وقتی علت گرانی خودرو در روزهای اخیر را جویا می‌شویم، کارشناسان و فعالان بازار کمبود عرضه، نوسانات نرخ ارز، برخی گمانه‌زنی‌ها و اخبار منفی سبب افزایشی شدن قیمت‌ها در بازار خودرو شده است. فربد زاوه‌، کارشناس خودرو در این خصوص به «ابتکار» گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر سیاست‌های پولی کلان کشور، بی‌انضباظی مالی دولت و عدم عرضه است.
وی ادامه داد: این که می‌خواهند با گفتار درمانی مسائل مختلف را کنترل کنند باید بدانند که تنها یکی دو ماه موثر خواهد بود چراکه برای مدت طولانی نمی‌شود بخش‌های مختلف را با گفتار درمانی مدیریت کرد و در نهایت مولفه‌های اقتصادی است که کار خود را انجام می‌دهند.
این کارشناس خودرو با اشاره به افزایش قیمت بسیاری از کالاها در بخش‌های مختلف اقتصاد ادامه داد: اکنون یک موج تورمی در تمام کالاها به وجود آمده و این تورم ناشی از بحث‌های کلان اقتصادی است. زاوه گفت: واقعیت این است که اقتصاد ایران شاهد تورم ناشی از کسری بودجه و بی‌انضباطی مالی است که تاثیر این مسائل را در بازار خودرو نیز می‌بینیم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کاهش عرضه از سوی خودروسازان اشاره کرد و در این باره گفت: عرضه خودرو مرتباً در حال کاهش است. هنگامی که عرضه کاهش پیدا کند به همان میزان قیمت افزایش خواهد یافت.
وی همچنین به وضعیت قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و در این باره گفت: قطعاً در سال ۱۴۰۱ ما شاهده افزایش قیمت در این بازار خواهیم بود. واقعیت این است که سال ۱۴۰۱ یکسال تورمی است و در خوش‌بینانه‌ترین ما ۴۰ تا ۴۵ درصد تورم را در سال جاری خواهیم داشت اما اگر تمام مشکلات حل شود حداقل حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تورم را داریم.
در سال جاری قیمت خودرو افزایشی می‌شود
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت‌وگو با اقتصاد 24 به مسئله گرانی خودرو اشاره کرده و گفته است: « در سال جاری قیمت خودرو افزایشی می‌شود. نوسانات قیمت ارز، افزایش ۶ برابری هزینه تولید و گرانی ۵ برابری واردات قطعه و در نهایت ایجاد شرایط روانی در جامعه، موانع اصلی کاهش قیمت خودرو در بازار است. اگر توافقی صورت نگیرد، مانند سال گذشته متغییر‌ها تعیین کننده قیمت محصولات دربازار خواهد بود. موضوع مهم دیگرحذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. با حذف این دلار از چرخه اقتصاد هزینه‌های تولید در صنعت خودرو سازی کشور شش برابرافزایش می‌یابد. یعنی ۲۰ تا ۲۱ درصد به قیمت تمام شده افزوده می‌شود. با حذف دلار ترجیحی تعرفه واردات قطعات خودرو ۵ برابر گران‌تر می‌شود؛ یعنی معادل ۲ هزار دلار قیمت تمام شده خودرو بالا می‌رود. اگر قیمت دلار را در بهترین شرایط ثابت نگه دارند با برنامه و بودجه‌ای که برای سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده، ۴۰ درصد تورم در راه است پس قیمت خودرو بالا خواهد رفت. در صورت عدم اجرای برجام واردات و افزایش تولید منتفی خواهد شد. برای افزایش تولید موانع زیادی وجود دارد و قیمت‌ها چنددرصد بیشتر از ۴۰ درصد گران خواهد شد.»
شوک ممنوعیت واردات به بازار خودرو
فیروز نادری کارشناس بازار خودرو نیز در خصوص افزایش قیمت‌ها در این بازار به «ابتکار» گفت: فکر نمی‌کنم قیمت‌ها در بازار خودرو شاهد افزایش بیشتری باشد چرا‌که قیمت‌ها هم اکنون بسیار بالا آمده و فکر می‌کنم قیمت‌ها در همین محدوده‌ها بایستد. خودروسازان شب عید خودروهای خود را به بازار عرضه کردند و اکنون با کمبود روبه‌رو شدند بنابرین عرضه کاهش یافته است. از سوی دیگر واردات آزاد نشد و همین مسئله به بازار خودرو شوک وارد کرد.
وی افزود: برای کنترل بازار خودرو باید واردات آزاد شود. وقتی واردات با مانع روبه‌رو باشد یک جو روانی به وجود می‌آید و مردم به این نتیجه می‌رسند که بازار پتانسیل افزایش قیمت را دارد. پس از واردات نرخ ارز و مسئله برجام تعیین‌کننده شرایط در بازار خودرو هستند. برجام حدود ۲۰ روزی است که معلق بوده معلق بودن خود سبب افزایش قیمت در بخش‌های مختلف می‌شود.
این کارشناس بازار خودرو اظهار کرد: بعد از عید قیمت بسیاری از کالاها افزایشی بود و دولت خود استارت گرانی در بخش‌های مختلف را زده است مثلا بیمه تامین اجتماعی یکدفعه ۵۰ درصد افزایش یافت، کرایه حمل و نقل قیمت میوه و سبزیجات به یکباره افزایش یافته است. وقتی استارت گرانی زده شود خود به خود این سیگنال داده می‌شود که بازارهای اقتصادی پتانسیل گرانی را دارند.
سایر اخبار این روزنامه
« ابتکار» دلایل افزایش قیمت خودرو را بررسی کرد گرانی خودرو، عیدی سال جدید! محمدعلی وکیلی ره‌آورد ائتلاف عربی-اسرائیلی امام جمعه موقت تهران: در مسئله برجام نباید مانند قبل کلاه سرمان برود معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی: مدارس تهران تاییدیه ایمنی ندارند عملیات در عمق تل‌آویو شکست حلقه امنیتی اسرائیل و وحشت سراسری در سرزمین اشغالی چرا بالا رفتن حقوق به تاخیر افتاد‌؟ ویرگول جنجالی در قانون بودجه سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از توسعه گرد و غبار و وزش باد شدید خبر داد زیر چتر غبار عزل «منصور هادی» از قدرت چه معنا دارد؟ تلاش «ریاض» برای اجرای یک نمایش مضحک در یمن محمد باقر قالیباف: مجلس در بودجه فرصتی تاریخی برای حل حاشیه‌نشینی فراهم کرده است نوام چامسکی در مصاحبه با نشریه «نیواستیتسمن» به خطرناک‌ترین نقطه تاریخ بشر نزدیک می‌شویم چرا احیای برجام به اما و اگر افتاده است؟ وزیر کشور با تاکید بر شناسایی تمام ریشه‌های جریان های تروریستی و تکفیری حادثه تروریستی در مشهد شائبه‌ای در جایگاه ملت افغانستان ایجاد نمی‌کند