سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از توسعه گرد و غبار و وزش باد شدید خبر داد زیر چتر غبار


گروه حوادث – روز گذشته بسیاری از مردم در استان‌های مختلف وقتی صبح از خواب بیدار شدند و پنجره‌ها را باز کردند با گرد و غبار بسیار زیادی روبه‌رو شدند. کار به جایی رسیده بود که حتی در برخی نقاط رانندگان با مشکل دید در جاده روبه‌رو شده بودند. اما چنین گرد و غباری چه دلیلی داشته است؟
در سال‌های اخیر دلایلی چون کم‌بارشی و تغییرات اقلیمی منجر به خشکسالی شده است و با خیزش گرد وخاک از برخی کشورهای همسایه در بسیاری از استان‌ها همچون تهران شاهد آلودگی هوا بوده‌ایم.
از روز گذشته گرد و غبار شدیدی غرب و مرکز کشور را تحت تاثیر قرار داده است و به گفته کارشناسان هواشناسی، طی دو روز آینده پدیده غالب در بیشتر مناطق کشور وزش باد و ادامه خیزش گرد و خاک خواهد بود.
این پدیده بر اساس اظهارات کارشناسان هواشناسی نه تنها استان‌های شمالی مثل گلستان و خراسان شمالی را درگیر می‌کند و به خراسان رضوی هم می‌رسد، حتی به کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان و ترکمنستان هم خواهد رسید .


در همین زمینه، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از توسعه گرد و غبار و وزش باد شدید موقت و انتقال گردوخاک در کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان در روز شنبه (۲۰ فروردین)خبر داد. در این شرایط جوی کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد دور از انتظار نیست.
سازمان هواشناسی کشور اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز برای کلیه گروه‌های سنی، اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری از خسارات احتمالی به تاسیسات حساس به گردو خاک را توصیه کرد.
در ادامه این سازمان با صدور هشدار زرد رنگ از تداوم فعالیت سامانه بارشی و رگبار باران همراه با وزش باد شدید موقت، رعدوبرق، در نقاط مستعد بارش تگرگ در روزهای شنبه و یکشنبه(۲۰ و ۲۱ فروردین) خبر داد.
این شرایط جوی روز شنبه در آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، گیلان، مازندران، ارتفاعات گلستان، قزوین، البرز، تهران و سمنان و روز یکشنبه در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان پیش‌بینی می‌شود.
بر اثر این مخاطره اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال آبگرفتگی محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه و کاهش دید وجود دارد و بر اساس هشدار سازمان هواشناسی لازم است احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو در دستور کار قرار گیرد.
در ادامه این هشدار سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگی دیگر از توسعه گرد و خاک و وزش باد شدید موقت و انتقال گردوخاک از کشورهای همسایه غربی در روز شنبه (۲۰ فروردین)خبر داد.
این شرایط جوی روز شنبه در تهران، اصفهان، البرز، زنجان، سمنان، قزوین، کرمان، یزد، لرستان، مرکزی، همدان، قم، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی دور از انتظار نیست و در این وضعیت کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد پیش‌بینی می‌شود.
سازمان هواشناسی اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب پذیر، اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری از خسارات احتمالی به تاسیسات حساس به گردو خاک را توصیه می‌کند.
اما علت گرد و غبار اخیر در کشور چیست؟ محمد اصغری، کارشناس سازمان هواشناسی درباره علت گرد و خاک شدید روز جمعه تهران چنین گفت: در روزهای قبل اعلام کردیم که چشمه‌های تولید گرد و خاک در شمال عراق و کشورهای سوریه و عربستان همچنان باقی است و متاسفانه استان‌های مرزی را از جمله کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، آذربایجان غربی درگیر می‌کند. جریانات غربی در لایه‌های بالایی جو به قدری قوی است که این گرد و خاک را جارو می‌کند و استان‌های همدان، مرکزی، قم، البرز و تهران را تحت تاثیر قرار داده است.
این کارشناس هواشناسی در مورد این گرد و خاک که بسیاری از نقاط کشور را در بر گرفته تصریح کرد: هر چقدر به سمت شمال غربی پیش می‌رویم این گرد و خاک تضعیف می‌شود. با توجه به اتفاقاتی که در خاورمیانه به جهت کم بارشی داشته‌ایم این موضوع تکرار خواهد شد و اوج این گرد و خاک از فروردین تا مرداد است و تا موقعی که این چشمه‌ها وجود داشته باشد گرد و خاک نیز خواهد بود. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای منشا این گرد و خاک در کشور عراق است که متاسفانه استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، مرکزی، البرز، زنجان، قم، تهران و قزوین را تحت تاثیر قرار داده است.
اصغری در مورد سامانه بارشی که می‌تواند این گرد و خاک را از بین ببرد نیز گفته است: از آخر وقت جمعه از سمت شمال غربی جبهه هوایی وارد کشور شده که سبب بارش می‌شود و تا روز یکشنبه استان‌های زنجان، تهران، قم، مرکزی، همدان، البرز، مرکزی و استان‌های شمال شرق و آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، قم، همدان، اردبیل را تحت تاثیر قرار خواهد داد و باعث می‌شود که گرد و خاک شسته شود. با توجه به آلودگی هوا و شاخص آن مردم از حضور در فضای باز خودداری کنند و همچنین با توجه به جریانات جنوبی در سواحل دریای خزر و بادهای جنوبی آتش سوزی در جنگل‌های شمالی مستعد خواهد بود بنابراین مسافران از روشن کردن آتش خودداری کنند تا شاهد آتش‌سوزی جنگل‌ها نباشیم و مسئولان امر نیز این موضوع را در نظر بگیرند.
سازمان هواشناسی نیز اعلام کرده است که گرد و خاک در تهران و دیگر نقاط کشور تا روز شنبه ادامه داشته است. هواشناسی پیش‌بینی کرده است که این گرد و غبار طی دو روز آینده نیز پدیده غالب در بیشتر مناطق کشور و همراه با وزش باد خواهد بود. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، عمده بارندگی‌ها از روز شنبه از نیمه غربی و شمال غربی کشور آغاز خواهد شد.
کبری رفیعی، کارشناس هواشناسی در این رابطه گفته است: روز شنبه با ورود موج بارشی جدید مجددا مناطق شمال غرب، غرب و بخش‌های غربی و مرکزی دریای خزر و استان‌هایی که در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی واقع شده‌اند بارش خواهند داشت. در روز یکشنبه در نوار شمالی کشور در برخی از ساعات رگبار و رعد و برق خواهیم داشت و در روز دوشنبه و سه‌ شنبه جوی آرام را در بیشتر نقاط کشور پیش بینی می‌کنیم. همچنین آبهای خلیج فارس به ویژه غرب خلیج فارس امروز مواج و متلاطم خواهد بود.
بر اساس اعلام مرکز کنترل کیفیت هوا، میانگین شاخص کیفیت هوای تهران هم اکنون روی ۴۹۱ و در شرایط خطرناک قرار دارد. شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول (سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است. پیدایش ریزگردها به علت دو منشا داخلی و خارجی بوده و عمده ترین منشا خارجی آن کشور عراق و بیابان های جنوبی و غربی آن است. گرچه بخشی از بیابانهای عربستان، سوریه، اردن و کویت نیز بر این پدیده اثرگذارند، اما آنچه در سالهای اخیر بیشتر کشور ما را متاثر کرده، بیابان‌های کشور عراق است.
منشا داخلی این ریز گردها در استان خوزستان نیز عمدتاً از دو کانون، شامل بخش خشک تالاب هورالهویزه (هورالعظیم) و بیابانهای ماه شهر و بخش خشک تالاب شادگان می باشد. علت خشک شدن بخش هایی از تالاب هورالهویزه (هورالعظیم) و تبدیل شدن آن به کانون و منشا ایجاد ریز گردها، به دلیل کاهش میزان ورودی آب به تالاب است که بخش عمده آن به دلیل احداث سدهای بزرگ بر روی رودخانه های دجله و فرات توسط کشورهای ترکیه (پروژه GAP)، عراق و سوریه و تا حدودی ایران (احداث سد کرخه) می باشد.
سایر اخبار این روزنامه
« ابتکار» دلایل افزایش قیمت خودرو را بررسی کرد گرانی خودرو، عیدی سال جدید! محمدعلی وکیلی ره‌آورد ائتلاف عربی-اسرائیلی امام جمعه موقت تهران: در مسئله برجام نباید مانند قبل کلاه سرمان برود معاونت حفاظت و پیشگیری از حریق سازمان آتش‌نشانی: مدارس تهران تاییدیه ایمنی ندارند عملیات در عمق تل‌آویو شکست حلقه امنیتی اسرائیل و وحشت سراسری در سرزمین اشغالی چرا بالا رفتن حقوق به تاخیر افتاد‌؟ ویرگول جنجالی در قانون بودجه سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از توسعه گرد و غبار و وزش باد شدید خبر داد زیر چتر غبار عزل «منصور هادی» از قدرت چه معنا دارد؟ تلاش «ریاض» برای اجرای یک نمایش مضحک در یمن محمد باقر قالیباف: مجلس در بودجه فرصتی تاریخی برای حل حاشیه‌نشینی فراهم کرده است نوام چامسکی در مصاحبه با نشریه «نیواستیتسمن» به خطرناک‌ترین نقطه تاریخ بشر نزدیک می‌شویم چرا احیای برجام به اما و اگر افتاده است؟ وزیر کشور با تاکید بر شناسایی تمام ریشه‌های جریان های تروریستی و تکفیری حادثه تروریستی در مشهد شائبه‌ای در جایگاه ملت افغانستان ایجاد نمی‌کند