با حضور رئیس‌ جمهوری انجام شد رونمایی از ۹ دستاورد هسته‌ای

در روز فناوری هسته‌ای، از ۳ دستاورد در حوزه رادیو دارو، ۲ دستاورد در حوزه پلاسما و ۴ دستاورد حوزه‌های صنعتی، لیزر، سیستم‌های کنترلی و عکسبرداری رونمایی شد.
سازمان انرژی اتمی همچنین امروز در مراسم بزرگداشت فناوری هسته‌ای در حضور رئیس جمهوری از ۳ برنامه راهبردی خود برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای، توسعه کاربرد پرتوها و ساخت نیروگاه تمام بومی ۳۶۰ هزار مگاواتی در دارخوِین خبر داد.
در جریان این بازدید محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری، دستاوردهای علمی و فناورانه کشور در حوزه هسته‌ای را برای رئیس‌ جمهوری توصیف کردند. رئیس‌ جمهوری ضمن تاکید بر حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، دانش و فناوری در حوزه هسته‌ای را غیرقابل بازگشت خواند و گفت روند تحقیق و پژوهش در استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شتاب خوبی گرفته و دولت از این روند حمایت خواهد کرد.
همچنین امروز سند توسعه منابع انسانی، سند توسعه کاربرد پرتوها، به منظور پوشش دهی کل محصولات تولیدی کشور بویژه در بخش کشاورزی و مواد غذایی در قالب ۱۲ قطب منطقه ای پیش بینی گردیده و سند توسعه برق اتمی شامل، برنامه احداث ۱۰هزار مگاوات نیروگاه جدید در افق 20 ساله نیز رونمایی شد. سازمان انرژی اتمی ایران در سال ١۴٠٠ حدود ٧٧ دستاورد جدید به دستاوردهای خود افزوده است. ٢٩ دستاورد مربوط به حوزه سوخت اتمی، ١٩ دستاورد مربوط به حوزه تحقیق و توسعه، ١۵ دستاورد مربوط به حوزه تامین انرژی و ١۴ دستاورد مربوط به حوزه کاربرد پرتوهاست که امروز از ٩ دستاورد اصلی و نمونه توسط رییس‌ جمهوری محترم رونمایی خواهد شد.


این دستاوردها عبارتند از:
١- سند جامع راهبردی و اسناد پیوست آن.
٢- تدوین دانش فنّی و ساخت اوّلین نمونه صفحات سوخت سیلیس ایدی به منظور جایگزینی سوخت راکتور تحقیقاتی تهران.
٣- طراحی و ساخت سامانه سم‌زدایی از پسته با استفاده از فنّاوری پلاسمای سرد، با این روش قارچ ها و باکتری های محصول پسته از بین می رود و مانعی به عنوان آفت آفلاتوکسین بیش از این در راه صادرات این محصول قرار نمی گیرد.
۴- طراحی و ساخت سامانه پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان، این سامانه به صورت انتخاب سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد و کاهش درد و رنج بیماران سرطانی را موجب می گردد.
۵- تولید رادیونوکلوئید تربیوم-١۶١ به‌صورت بدون حامل اضافه شده، در این روش ذرات رادیو اکتیو از طریق یک حامل اختصاصی بسته به نوع سرطان به تومور وصل می شود و سلول سرطانی را بصورت موضعی از بین می برد.
۶- نشاندارسازی کیت رادیو داروی پنتا گریفور با رادیوداروی گالیوم ۶٨ با نام تجاری پارس سیگز افور، طراحی، سنتز و فرمولاسیون رادیوداروی گالیوم ۶٨- فاپی با نام تجاری پارس گالوفاپی برای تشخیص بیش از ٢٨ نوع سرطان صعب العلاج و تمام متاستازهای آن.
٧- تولید کیت رادیو دارو FAPI جهت نشاندارسازی با رادیوداروی لوتیشوم ١٧٧، گالیوم ۶٨ و تکنیسیوم ٩٩
٨- کسب فنّاوری تولید پودر زیرکونیای پایدار، قابل مصرف در صنایع مختلف.
٩- طراحی و ساختِ چشمه لیزر میکرو ماشین کاری، جهت ساخت قطعات ریز با دقّت بسیار بالا.
دولت از تحقیق و پژوهش در صنایع صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت می‌کند
در روز ملی فناوری هسته‌ای، رئیس‌ جمهوری با حضور در نمایشگاه سازمان ملی انرژی اتمی، از دستاوردهای جدید دانشمندان ایرانی در حوزه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بازدید کرد.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر شنبه، با حضور در نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، از ۹ دستاورد جدید هسته‌ای کشور و نیز‌ سایر دستاوردهای علمی و صلح‌آمیز کشور در سال‌های گذشته، از جمله نسل‌های مختلف سانتریفیوژهای ساخت ایران بازدید کرد. رئیسی در جریان این بازدید ضمن ابراز بالندگی از پیشرفت‌های جوانان و دانشمندان ایرانی در حوزه هسته‌ای، این پیشرفت‌ها را نماد خودباوری و اتکا به توان داخل توصیف کرد و خواستاری تسری یافتن این روحیه به سایر صنایع و حوزه‌های راهبردی در کشور شد.
رئیس‌ جمهوری ضمن تصریح به حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، دانش و فناوری هسته‌ای کشورمان در حوزه هسته‌ای را غیرقابل بازگشت خواند و گفت: اتکا به جوانان و دانشمندان ایرانی و کار جهادی، مدلی است که همیشه جواب می‌دهد و باید در عرصه‌های دیگر نیز به این سمت برویم.
رئیسی با بیان اینکه ایران پژوهش و تحقیق در حوزه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را منوط به خواست یا نظر دیگران نخواهد کرد، اذعان داشت: خوشبختانه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی دانشمندان در استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شتاب خوبی گرفته و دولت از این روند حمایت خواهد کرد. در جریان این بازدید محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری، دستاوردهای علمی و فناورانه کشور در حوزه هسته‌ای را برای رئیس‌ جمهوری توصیف کردند.
سازمان انرژی اتمی همچنین در جریان این نمایشگاه از ۳ برنامه راهبردی خود برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای، توسعه کاربرد پرتوها و ساخت نیروگاه تمام بومی ۳۶۰ هزار مگاواتی در دارخوین خبر داده است.
دنیا بداند ما از این پس به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دنیا بداند ما از این پس به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم و به همت همکاران خودمان و نصرت الهی مومن هستیم.
به گزارش مهر، محمد اسلامی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای که روز شنبه با حضور حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس جمهوری در سالن اجلاس سران برگزار شد طی سخنانی با اشاره به تعامل این سازمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: با ممارست ویژه تلاش می‌کنیم تا با خنثی سازی نفوذ دشمنان، تعاملات را به سمت رفتار حرفه‌ای هدایت و کنترل کنیم. نکته حائز اهمیّت دیگر، ضرورت ارائه سند چهارچوب برنامه کشور(CPF) برای ارائه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که پیش از این مورد غفلت واقع شده و فقدان این سند فرصتی شده برای بدخواهان که با دروغ پردازی‌های مستمر و عملیات روانی برنامه هسته‌ای ایران را زیر سوال ببرند. وی با اشاره به برنامه‌های سازمان انرژی اتمی در سال جدید، افزود: با یک برنامه جامع در عمق بخشیدن به خودکفایی صنعتی از جمله طرح‌های راکتورهای تحقیقاتی ۱۰ و ۴۰ مگاواتی و همچنین اولین نیروگاه اتمی ۳۶۰ مگاواتی تمام ایرانی با استفاده از ظرفیت واحدهای تحقیقاتی، صنعتی و اجرایی کشور بتوانیم تراز صنعت کشور را به تراز هسته‌ای ارتقا بدهیم و با این حرکت پیشرفت‌های ماندگاری را به نام ملت بزرگ ایران ثبت تاریخ کنیم.
اسلامی اعلام کرد: دنیا بداند ما از این پس به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم و به همت همکاران خودمان و نصرت الهی مومن هستیم.